יהדות התורה: סוס מנצח לא מחליפים

ימי בחירות וזה הזמן לבחון בעיניים מקצועיות את הקמפיינים של המפלגות ולהבין: האם הם מתנהלים מקצועית מול 'מטרות' המפלגה?

קמפיין יהדות התורה
קמפיין יהדות התורה
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

ניסוח:

הפעם זה על זכות הקיום. יהדות או כלום. קשה מאוד בקמפיין שלישי לייצר עניין – האויב הגדול ביותר הפעם של כלל המפלגות הוא השעמום והייאוש. לכן הסיסמאות קיצוניות והיסטריות – במובן הטוב של המילה. קמפיין גיוועאלד יפה – ללא המילה גיוועאלד. הקמפיין הוא על החיים עצמם – עבור אדם חרדי. משחק סכום אפס – להיות או לחדול. או ג של אגו"י או ל של ליברמן ולפיד. או שתצביע או שנמות כקהילה. האמת – דילמה… מי שלא מצביע כמוהו כמתאבד. יהדות או כלום – זה כבר לא הדתה כן או לא אלא הפחדה שהסכנה היא חיסול עולם התורה על ידי האויב (החילוני). אפשר לבקר את הגישה הזו אבל אני חושב שבמצב הפוליטי לא הייתה ברירה לקמפיינרים. זה גם יעבוד.

צבעים:

ממשיך בקו מהקמפיין הקודם – קמפיין עם קריצה לוויזואליה ציונית – כחול, לבן, אדום. לא רע בכלל ואפילו מעניין לקמפיין חרדי. סוס מנצח לא מחליפים.

עיצוב גרפי:

הקו העיצובי נשמר גם הפעם – חלק מהעיצובים ממש טובים וחלק סטנדרטים. הכרזות סבירות, פונטים שמנים, טיפוגרפיה יפה, פוזיטיב משולב נגטיב.

קהל יעד:

כל חובש כיפה שהוא – חרדי אשכנזי ולא אשכנזי. אולי אפילו דתי לא חרדי – המאבק הפעם הוא קרב חפירות על כל קול והכל מותר כולל הפחדה ופנייה לקהלים שמסורתית מפלגות אחרות היו פונות אליו. ישנם חרד"לים רבים שיראו את הקמפיין הזה ואשכרה יתלבטו בין החרדליות של הבית היהודי לבין "הדבר האמיתי" ביהדות התורה. יפה.

דיגיטל:

הקמפיינים החרדיים של היום כבר לא חיים בעולמות השטעטל של המאה ה-19. סרטון מבריק. לא פחות. גם בתסריט. גם בעיצוב ובעריכה. מנהיגי עולם… היסטוריה וכו' – והמסר: עם כל הכבוד לציונות – מה שבאמת חשוב בעולם ולקיומנו כאן זו היהדות – שוב לקהל חרדי צעיר בהחלט עובד. כי הכל נשזר במסרים של ציוניים למרות גימודה ביחס ליהדות. מישהו חשב טוב טוב על הקמפיין הזה – מגיע לו קרדיט.

סיכום:

סיכום – ניכרת מחשבה אסטרטגית רבה מאחורי הקמפיין. המאבק על כל קול. קמפיין גיוועאלד מהיפים שראיתי בעיקר כי הוא מחוכם ואני מודה שלא הייתי מצפה מקמפיין חרדי לכזו יצירתיות. אני מודה שהקמפיין הזה מפתיע אותי. בכל השאר – הערכתי הנה מילה במילה מהקמפיין הקודם: השמירה על קו הקמפיין הקודם מאוד יפה – גם אז ציפיתי שקמפיין חרדי יזכיר לי יותר פשקווילים או עיצובים על לוחות מודעות בבני ברק. ולא. עיצוב לפי כללי קמפיין פוליטי (טיפה מיושן אבל עדיין… מפתיע). המלחמה באחוז החסימה שהוגדל הביאה את מנהלי הקמפיין ומעצביו לא לוותר על כל קול ויצרו כפפה עיצובית וקריאטיבית לכל קהל.  נחמד לראות טיפה מודרנה קמפיינית חודרת לשמרנות החרדית.

ציון:

10/10

על טעם וריח של עיצוב אפשר תמיד להתווכח. המחשבה והפתרון האסטרטגי מאוד מרשימים.

טיפ:

ברגע האמת אין כבר חשיבות לפליירים ולהסברה. אם מפלגה מגיעה לרגע הבחירות ללא דאטה שמפרטת לה פחות או יותר מקסימום פרטים על מאסה של מצביעים צבועים ומאותרים שלה, אז כדאי שתחסוך גם את הכסף על הקמפיין. יש פתגם שאומר שה' עוזר לאלו שעוזרים לעצמם – כך זה בדיוק המצב בקמפיין ובמיוחד במערכת שמתאימה למפלגה דתית. שימוש בשרי עשרות, שרי מאות ושרי אלפים ששולטים כל אחד בגייסות של מצביעים וברגע האמת שולחים אותם לקלפי – יכול להיות הקלף המנצח של מפלגת נישה.

מפלגה הנשענת על נישה וקהילה או קבוצה מוגדרת – לא תמיד נסקרת נכון על ידי הסוקרים. קבוצה סגורה מלאת אמונה בצדקת הדרך היא מכפיל כוח מהותי מול קבוצה גדולה פי 100 ללא דבק שמחבר אותה וללא קהילתיות, אלא סתם רעיון כללי משותף ושיעור הצבעה נמוך בהרבה.

בסופו של דבר חשוב אבל לזכור שלכל קמפיין יש מוצאי קמפיין – ואסור שהקמפיין ישרוף את הביחד של היום שאחרי. שבת אחים גם יחד זו לא רק סיסמה. קמפיינים וסיסמאות נגמרים.

אביטל סהר הנו יועץ אסטרטגי המתמחה בניהול משברים ודיגיטל מזה כ-15 שנים. עבד בשורה ארוכה של קמפיינים פוליטיים וציבוריים, בהם קמפיין הליכוד 99, 2003, קדימה 2006, 2009, 2012

השארת תגובה