העירייה עיקלה חשבון – בלי להודיע

עורך דין נועם קוריס
עורך דין נועם קוריס

שאלה: אני והשותף שלי לשעבר הגשנו תביעה כספית נגד ספק מסוים וזכינו בפסק דין שקובע שיש לשלם לנו ביחד ולחוד סכום כסף שהספק עד עכשיו מסרב לשלם. השותף שלי ואני נפרדנו בינתיים ואני רוצה לגבות את פסק הדין בהוצאה לפועל והשותף שלי לשעבר לא מעוניין לעשות זאת. שנינו כתובים בפסק הדין כתובעים. מה ביכולתי לעשות ?

תשובה: כל אחד מהתובעים שזכה בדין לפי פסק הדין יכול להגיש בעצמו את פסק הדין לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל גם ללא הסכמת יתר התובעים. ביכולתך לפתוח בעצמך או על ידי עו"ד בקשה לביצוע פסק דין ואין העדר שיתוף הפעולה מהתובעים האחרים מונע זאת ממך.

 

שאלה: התקשרו אלי מהבנק להגיד לי שהחשבון שלי מעוקל ולאחר שבדקתי ראיתי שהעירייה הטילה לי עיקול בחשבון הבנק למרות שהם לא פנו אלי לפני זה ובכלל החוב שהם טוענים לגביו מקורו בטעות שלהם. מאוד הובכתי משיחת הטלפון מהבנק. האם אני יכול לעשות משהו בנושא?

תשובה: עיקול שלא כדין הוכר על ידי בתי המשפט כעוולה לפי חוק איסור לשון הרע ולכן אם תוכל להוכיח את טענותייך בבית המשפט ייתכן ותוכל לזכות בפיצוי ללא הוכחת נזק בסך של עד 144,000 ₪ לפי חוק איסור לשון הרע ולאור שהבנק שלך נחשף לכאורה למידע כוזב ושלילי אודותייך.

 

שאלה: הגשתי תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות אבל בסופו של דבר לא הגעתי לדיון שנקבע בבית המשפט ובית המשפט נתן פסק דין נגדי בהעדר התייצבותי. בית המשפט דחה את התביעה שלי במלואה וחייב אותי לשלם הוצאות משפט לנתבע. האם אפשר לבטל את פסק הדין הזה?

תשובה: אפשר להגיש בקשה לביטול פסק דין שניתן בהעדר התייצבות בתוך 30 ימים מהמועד בו נודע לך על פסק הדין שניתן נגדך.

בית המשפט רשאי לבטל פסק דין שניתן בהעדר התייצבות בשני מקרים עיקריים.

המקרה הראשון הוא חובת הצדק- במידה ולא קיבלת זימון לדיון בבית המשפט וכלל לא יכולת לדעת על הדיון שנקבע אתה יכול לבקש מבית המשפט שיבטל את פסק הדין מחובת הצדק.

בתי המשפט נוטים לבטל בקלות יחסית פסקי דין שניתנו בהעדר התייצבות לאור חובת הצדק לעשות כן.

המקרה השני בו בית המשפט רשאי לבטל פסק דין שניתן בהעדר התייצבות הינו בהתאם לשיקול בית המשפט. מקרה זה מתאים למשל לנסיבות בהן ידעת על הדיון אך לאור מחלה, תאונה או כל סיבה אחרת לא הגעת לדיון.

במקרה כזה בית המשפט יבחן את סיכויי ההצלחה שלך בתביעה עצמה (כלומר האם בכלל יש טעם לבטל את פסק הדין) וכן בית המשפט יבחן האם הנסיבות שבגללן לא הגעת לדיון אכן מצדיקות את אי הגעתך.

את הבקשה לביטול פסק דין כאמור יש להגיש בתוך 30 ימים מהמועד שנודע לך על פסק הדין ויש לגבות את הטענות בבקשה זו בתצהיר חתום על ידי עורך דין וכן בכל אסמכתא שיכולה לחזק את טענותייך. (למשל אישור מחלה)

ניתן לשלוח שאלות למדור במייל kurislaw@gmail.com או לפקס 077-7060059

עו"ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, מייסד משרד נועם קוריס עורכי דין משנת 2004.

השארת תגובה