מה אומר חוק נתוני אשראי החדש עבור בעלי עסקים

מחשבון
מחשבון
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

לפני כמעט שנה נכנס לתוקף חוק נתוני האשראי החדש. במסגרת חוק זה, השיק בנק ישראל מערכת המאגדת את כל נתוני האשראי של אזרחים (מעל גיל 18) ועסקים בישראל, בהתבסס על דיווחים מחברות אשראי, חברות חוץ בנקאיות וגופים ציבוריים אחרים. על בסיס הנתונים שנאספים במאגר, כל אזרח מקבל "דירוג אשראי אישי" (בדומה ל"קרדיט סקור" שנהוג בארה"ב), מספר שמשקף את היכולת של האזרח או העסק לעמוד בהתחייבויותיו הפיננסיות.

מטרת החוק היא לגביר את התחרות בשוק המערכת הבנקאית והחוץ-בנקאית, ולאפשר לגופים אלו להעניק לנו תנאי הלוואות בהתאם למצב הפיננסי שלנו. לחוק נתוני האשראי החדש יש השפעה משמעותית עבור בעלי העסקים, הקטנים והגדולים, בדרך משמעותית – הכתבה הבאה תבהיר כיצד חוק נתוני אשראי ודירוג אשראי ישפיעו על בעלי העסקים, ואיך לשמור על דירוג גבוה.

הלוואות טובות יותר לעסקים

אחד היתרונות של החוק החדש ושל השקת דירוג אשראי הוא האפשרות לקבל הלוואות טובות יותר לעסקים, בעיקר הקטנים. עד היום, לעסקים קטנים ובינוניים היה קושי מסוים לקבל הלוואה בריבית טובה, שכן יכולת המיקוח של העסקים הקטנים היא נמוכה יותר. יש לכך סיבה טובה – לגופים הפיננסיים לא הייתה דרך להכיר את היסטוריית האשראי של העסק, ולכן הסיכון לתת לו הלוואה בריבית טובה הוא גדול. כאן נכנס חוקי נתוני האשראי, שמאפשר לכל הגופים הפיננסיים לקבל את דירוג האשראי של העסק, להעריך את רמת הסיכון שלו ולקבוע את הריבית ואת תנאי ההלוואה בהתאם להיסטוריה הפיננסית של העסק.

כך תשמרו על דירוג גבוה

אם דירוג האשראי שלכם טוב, כמובן שתוכלו להנות מחוק נתוני האשראי. אבל מה קורה כשדירוג האשראי הוא לא משהו?  במקרים כאלו, העסק דווקא עלול להיפגע, לסבול מתנאי הלוואה גרועים ואפילו לא לקבל הלוואות כלל. לכן, בעלי עסקים צריכים להיזהר במיוחד מדירוג אשראי נמוך. כך תעשו זאת:

  • הימנעות מחריגות מהמסגרת – עסקים קטנים ובינוניים עובדים הרבה פעמים בשיטת "שוטף פלוס", אך בצורה הזו הם מסתכנים בחריגה ממסגרת האשראי. היזהרו מהחריגות האלו, שעלולות להיתרגם לדירוג אשראי נמוך.
  • החזר תשלומים בזמן – עמדו בהלוואות שאתם לוקחים – זה אחד הסעיפים החשובים ביותר שיעזרו לכם לשמור על דירוג טוב ולהימנע מדירוג בעייתי.
  • היערכו מראש – הכינו את עצמכם מראש לימים הקשוחים יותר בחודש, כמו ימי תשלום לעובדים, ירידות של צ'קים וימי תשלום למע"מ. ימים כאלו שעלולים להכניס אותנו למינוס (גם אם זמני) יכולים להיות מסוכנים לדירוג.
  • בדיקת ללקוחות – בדקו את הדירוג או את הערכת הדירוג של הלקוחות שלכם, וכך הימנעו בעצמכם מעסק עם לקוח שעלול לאחר בתשלום שלו!

והטיפ הכי חשוב, דעו תמיד מה מצבכם! אל תטמנו את ראשם בחול, וגלו עוד היום מהו דירוג האשראי שלכם כדי לדעת מה מצבכם ולהתחיל לשפר – או לשמר – את המצב הקיים.

השארת תגובה