כך צועד יולי אל משכן הנשיא

למרות היותו מועמד הליכוד ומועמדו של נתניהו. אדלשטיין הסתכל על קודמו בתפקיד והבין שהדרך למשכן הנשיא עוברת דרך הממלכתיות והיא חייבת להיות חלק מהקמפיין שלו לתפקיד נשיא המדינה

ח"כ יולי אדלשטיין
ח"כ יולי אדלשטיין

אצל הנתניהו'ז כל האמצעים כשרים, גם הרמיזות על בגידה מצד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. אם בשבוע שעבר זה היה נשמע כמו טפטוף קל מצד חברים היושבים בספסלים האחוריים של מפלגת הליכוד, כעת זה כבר עמוק מתוך הבית בבלפור. בפוסט אותו כתב (ומחק) יאיר נתניהו בחשבון הטוויטר שלו הוא התבטא בחריפות נגד יו"ר הכנסת אדלשטיין "אבא של אשתו הוא לאוניד נבזלין, אוליגרך שמבוקש על רצח ברוסיה, והבעלים של עיתון הארץ. רק בזכות הכסף הרב שהוא מזרים לעיתון, העיתון לא פושט רגל". הביקורת מצד נתניהו הצעיר הגיעה לאחר ההחלטה של יולי אדלשטיין לאפשר כינוס מליאת הכנסת שתדון בהקמתה של ועדת הכנסת שתוכל לדון בחסינות אותה מבקש ראש הממשלה כדי להימלט לעת עתה ממשפט.

בראיון לעיתונאי אטילה שומפלבי אמר השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי: "לו אני הייתי יו"ר הכנסת לא הייתי מכנס את מליאת הכנסת גם אם היו נותנים לי 99% של חתימות חברי הכנסת כי הכנסת התפזרה, כי לא היה דבר כזה שמכנסים כנסת בשביל בדיחה". בכך שפך הנגבי אור על מה שקורה בליכוד ועל הציפייה שהיתה לחברי מפלגתו מיו"ר הכנסת. באשר לטענה כי היה זה נתניהו שהגיש את בקשת החסינות ועליו לשאת בתוצאות, הוסיף הנגבי ואמר: "בקשת החסינות מצד ראש הממשלה היתה בגלל סד זמנים צפוף של שלושים יום שלא היה ניתן לסטות ממנו והיה ברור שמדובר בבקשה שאמורים לדון בה רק בכנסת הבאה כי אין כנסת ואין ועדות כנסת". במילים אחרות מאשים הנגבי את אדלשטיין בכך ששיחק לידי אנשי 'כחול לבן' ומערכת המשפט כשביקש את חוות דעתו של היועמ"ש של הכנסת איל ינון.

בכל תקופת כהונת אדלשטיין בתפקיד יו"ר הכנסת היתה הממלכתיות נר לרגליו. הוא עשה בה שימוש במהלך נאומיו הרבים, הוא השתמש בה גם כשנאלץ להפעיל את סמכותו אל מול חברי כנסת סוררים. ההערכה הרבה ממנה הוא נהנה באה לידי ביטוי בתמיכה הרחבה לה זכה רק לאחרונה כאשר הוארכה כהונתו בזכות תמיכת ישראל ביתנו ולמרות היותו מועמד הליכוד ומועמדו של נתניהו. אדלשטיין הסתכל על קודמו בתפקיד והבין שהדרך למשכן הנשיא עוברת דרך הממלכתיות והיא חייבת להיות חלק מהקמפיין שלו לתפקיד נשיא המדינה.

בקרב בני משפחתו של ראש הממשלה, כל חברי הליכוד הם חיילים על לוח שח-מט האמורים להגן על המלך. אדלשטיין הוא עוד חייל והוא אמור להתנהג ככזה. כל רגע שהוא לא מגן בגופו על נתניהו ולא מתבזה עבורו הוא מועל בתפקידו וזכאי לתואר בוגד. אדלשטיין כבר הצהיר בנאומו לאחר פרסום חוות הדעת של היועמ"ש של הכנסת איל ינון כי הוא חולק עליה וכי ינהג בממלכתיות אך כל זה לא הספיק לאנשי 'כחול לבן', אך בעיקר לא הספיק לתועמלני נתניהו בליכוד.

"מתנהל נגדי קמפיין מכוער", אמר אדלשטיין, אך התחייב לנהוג בממלכתיות ולא בהתלהמות. אדלשטיין ציין בכאב את השיח כלפיו והדגיש כי זה התנהל בשפה בה משתמשים במאפיה. "אם לא תשתף פעולה נדיח אותך, יהיו לכך השלכות", התריסו כלפיו חברי מפלגת 'כחול לבן', אבל בשוויון נפש השמור אך ורק לאסירי ציון הוא ענה משפט הלקוח מעולם הסרטים: "אם אתה רוצה לירות – תירה, אל תדבר", אמר ושיגר בכך רמז עבה גם לחבריו בליכוד המאיימים בחיסול חשבונות פוליטי.

היחיד מקרב בכירי הליכוד שיצא להגנתו של אדלשטיין היה סגן שר הביטחון אבי דיכטר שאמר: "יו"ר הכנסת יודע שמדובר בקמפיין פוליטי על חשבון משלם המיסים ושאותו מנהלת כחול לבן… יש חוות דעת משפטית והוא מציית לה". דיכטר לא פראייר, בעת הקמת הממשלה האחרונה הוא דרש מנתניהו לקבל מינוי שר ונענה שהמינויים נגזרים מהמיקום בפריימריז. סבב התיקים האחרון הוכיח לדיכטר שלא מיניה ולא מקצתיה. מקורב לדיכטר אומר לכותב השורות כי בתקופת החקירות נגד אולמרט שימש דיכטר בתפקיד השר לביטחון פנים ותקף אותו בתקשורת כבר בשלבים הראשונים של החקירה. לפני מספר שבועות הוא התראיין בתוכניתה של אסתי פרז וחטף ביקורת על ההגנה שלו על נתניהו לעומת הביקורת דאז כלפי אולמרט. דיכטר הנחשב למרואיין טוב מצא את עצמו נדחק לפינה בניסיונות להגן על נתניהו. בסבב התיקים האחרון הבין דיכטר שני דברים, האחד הוא ששם המשחק זה כל דאלים גבר והראיה לכך היא מהמינוי של דודי אמסלם לשר למרות מיקומו ברשימה. הדבר השני הוא שנתניהו כפוי טובה ואין אצלו שום מושג של הכרת הטוב.

במצב העגום בו נמצא נתניהו, רק חומות הכלא יצילו אותו מהטרפת בה נמצאים מקורביו. עד אז הוא ייאלץ לדמיין את השקט שמאחורי הסורגים ואת השלווה הנפשית בה יזכה לראשונה מאז נכנס לחיים הציבוריים.

אל תהיו כחלונים

"תהיו כחלונים" דרש נתניהו משרי ממשלתו במהלך ישיבת הממשלה השבועית אי שם בחודש יוני 2011 בעת שהתייחס בפעם הראשונה למחאת הקוטג' שהלכה וצברה תאוצה באותם ימים. "כחלון עשה דברים גדולים, תהיו כחלונים ותמצאו פתרונות", אמר נתניהו ובכך העביר את תפוח האדמה הלוהט של אותם ימים לטיפולם של שרי ממשלתו.

כשנתניהו אומר לשרי הממשלה "כחלון עשה דברים גדולים" הוא בעיקר מכוון למהפכת הסלולר שקודמה בתקופת היותו של כחלון שר התקשורת. כן, היא קודמה ולא החלה. כחלון נשען באותם ימים על המהפכה אותה החל קודמו בתפקיד אריאל אטיאס מש"ס שהבין את מה שקודמיו לא רצו להבין: ניתן להרוויח כסף, הרבה כסף, מבעלות על חברת סלולר ובלי לקרוע לאזרחי ישראל את הכיס. ביוזמת השר החרדי הצעיר ובגיבוי ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט יצאה לדרך המהפכה שחוסכת אלפי שקלים לכל בית אב בישראל עד עצם היום הזה.

"הוא חושב שהוא חכם יותר מכולם", התבטא בפניי אחד מאנשי העבר בכוורת של כחלון. באותה מערכת בחירות בה עשה את הדרך חזרה לפוליטיקה לאחר פסק הזמן אותו נטל, בער לו לעשות משהו שונה, משהו אחר ממה שהורגלו כאן במשך שנים. הוא בא על סיפוקו רק כשהחליט לדרוש את תיק האוצר תוך שהוא מצהיר שיכניס לתוכו את כל האלמנטים הנדרשים כדי לפתור את מצוקת הדיור. "ארגז כלים", הוא קרא לזה ונלחם בכל החזיתות כדי להעביר לאחריותו את ועדות התכנון שהיו עד אז באחריות משרד הפנים. יש הרבה היגיון שכל סוגיית הבינוי תהיה תחת קורת גג אחת וקבלנים לא יהיו תלויים בחסדי פקידים מכמה משרדי ממשלה במקביל, אבל כחלון התעלם מהעובדה הפשוטה שבמדינת ישראל לא כל מה שהגיוני הוא גם נכון, וכל מי שניסה להזהיר אותו ממהלך מסוכן זה נדחה הצידה. אם עד לאותו רגע היה לשרי האוצר על מי להפיל את האשמה בעקבות עליית מחירי הדיור, לכחלון כבר לא היה, הוא אשם בכל.

הנושא השני שהעסיק את כחלון מאז חזרתו לפוליטיקה היה השמירה על מערכת המשפט בכלל ועל בג"צ בפרט. כחלון הרגיש נוח להיות כיפת הברזל של מערכת המשפט וכל ניסיון לעצור את האקטיביזם השיפוטי מיסודו של נשיא בית המשפט העליון אהרון ברק נתקל בחומה בצורה מצד כחלון, עד כדי איום בפירוק הממשלה ובהליכה לבחירות.

כשהחלו בממשלת ישראל לדון על פסקת התגברות כנגד בית המשפט העליון ובעקבות פסילת הפתרונות להחזרת מסתנני העבודה לארץ מוצאם, הורה כחלון לחברי סיעתו להצביע נגד כל הצעה שתחליש את המערכת המשפטית. "אתמוך בכל פתרון שייתן מענה לבעיית המסתננים אך יתר הגחמות לא על הפרק", אמר כחלון והתכוון ליוזמת חקיקת פסקת ההתגברות אותה ניסו לקדם השרים לוין, בנט ושקד. כחלון גם אמר לשר הפנים אריה דרעי שסוגיה זו היתה נתונה לפתחו. "נתניהו לא מבין שהוא לא יהיה ראש ממשלה בלעדיי?" ושיגר מסר של איום לראש הממשלה.

שתי המלחמות הללו אותן נלחם כחלון בכל הכח, לא עמדו לו ברגע האמת וחזרו אליו כבומרנג. אין היום מי שצריך לקחת אחריות על עליית מחירי הדיור וכישלון המערכת במציאת פתרונות לזוגות צעירים. כחלון שם את ראשו תחת הגיליוטינה ועשה עבור כולם את העבודה. אין זכויות בלי חובות, וכשארגז הכלים נמצא ברשותו של כחלון, הוא השעיר לעזאזל.

ההגנה האוטומטית שלו על מערכת המשפט גם לא הוכיחה את עצמה. ברגע האמת שופטי בג"צ דאגו להזכיר לכחלון שגם כשהוא בתפקיד כלב השמירה עליהם, מקומו מחוץ לבית וחודש לפני סבב הבחירות לכנסת ה-21 הם קיבלו את עתירת חברת תנובה ואישרו את העלאת מחירי החלב ב-3.4% תוך שהם מהם מציפים את הביקורת כלפיו בעקבות יוקר המחיה שלא טופל ושלחו אותו להתנדנד סביב אחוז החסימה עד לסיומה המר של מערכת הבחירות בה זכה לארבעה מנדטים בלבד.

משה כחלון הוא הטרגדיה של הפוליטיקה הישראלית, והתנהלותו השגויה מעבירה מסר שמה שהיה הוא שיהיה וחדש אסור מן התורה.

הציניות הדתית

"הציונות הדתית נמצאת בפשיטת רגל מנהיגותית", אומר לי ד"ר מיכאל בן ארי מראשי עוצמה יהודית. וכשאני שואל אותו האם כוונתו להנהגה הפוליטית או להנהגה הרבנית הוא עונה ללא היסוס: "זה אותו הדבר".

"איזה תלמיד ילך בעיניים עצומות אחר דמויות שעודדו הפרת הסכם וגם תירצו אותו בק"ן טעמים", תוהה בן ארי. "להגיד שהבעיה העיקרית שלנו היא שאין בציונות הדתית דמות כמן מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זה נכון אבל זה קצה הקרחון", מוסיף בכאב. כיאה לאיש חינוך מגולל בן ארי באוזניי את הסיפור הידוע בספר שמואל ב' על הגבעונים שנפגעו מהפרת הברית מצד שאול המלך ועל ניסיונות הפיוס מצד דוד שכמעט ולא צלחו, עד שהסכים לתת לידיהם שבעה מצאצאי שאול שהוקעו ונהרגו ולא הובאו לקבורה עד הגשם הראשון כאשר אירוע זה מתרחש בתחילת עונת הקציר שאז תחילת הקיץ, וכל זה בגלל הפרת ברית.

בשיחה של איתמר בן גביר עם כותב השורות הוא מתאר את השתלשלות הדברים באופן קשה לעיכול. "כשרפי פרץ יצא מפגישה במשרד ראש הממשלה הוא כבר ידע שהוא הולך להפר את ההסכם, ובכל זאת ביקש ממני את טפסי ההתמודדות כדי לכתוב בשורת המפלגה שההתמודדות היא מטעם מפלגת הבית היהודי המאוחד ובכך לטרפד אופציית ריצה עצמאית שלי במסגרת עוצמה יהודית". הסבר הדברים הוא פשוט. כאשר שמו של מועמד מופיע בדפי רשימה אחת, הוא לא יכול לאחר מכן להגיש רשימה אחרת ולהיות מופיע בה כמתמודד ומבחינת אנשי עוצמה יהודית אין כאן רק הפרת הסכם, יש כאן תקיעת סכין בגב והתנהגות נכלולית שאינה הולמת מי שמתהדר בתואר רב.

דוברו של רפי פרץ הכחיש את הפרשנות אותה נתן בן גביר להשתלשלות האירועים וטען כי גם לאחר היציאה מהפגישה במשרד ראה"מ התלבט השר פרץ בסוגיה ובקשת הטפסים באמת נועדה למטרת ריצה משותפת עם עוצמה יהודית. לטענת דובר השר, מה שגרם לשינוי היה העריקה של עידית סילמן למפלגתו של נפתלי בנט, דבר שגרם לו להבין שיש כאן משחק שונה לחלוטין ממה שהוא חשב עד לאותו רגע וזה הוביל אותו לביטול ההסכם עם עוצמה יהודית.

סביר להניח שגם עידית סילמן לא מעריכה את עצמה אלקטורלית כפי שהעריך אותה רפי פרץ, והפרת ההסכם עם מי שהוכיח אלקטורט עם למעלה משבעים אלף מצביעים בגלל מישהי שכוחה האלקטורלי – ככל שישנו כזה – מוטל בספק גדול, מעידה כאלף עדים על ההבנה הפוליטית של פרץ.

בכיר בציונות הדתית אמר לי במהלך שיחה בינינו: "רפי פרץ מבין שכלתה אליו הרעה והדחתו מראשות הבית היהודי זו לא שאלה של אם אלא של מתי והפרת ההסכם עם עוצמה יהודית, זהו חלק מהניסיון של רפי פרץ לשלוט בתהליך". הפוליטיקאי שעובד אצל נתניהו יותר מכל אחד אחר זה רפי פרץ, התיאום בין השניים זה משהו שאין לו תקדים. "רפי הוא ממלכתי ויש תחושה שהוא עוד ח"כ בשורות הליכוד ולא יו"ר מפלגה שאמור לדאוג לציבור בוחריו", אומר לי אחד מאנשי התקשורת הבכירים בציונות הדתית.

הסיבה העיקרית לפרישת בנט ושקד מהבית היהודי והקמת הימין החדש היתה היעדר הרצון להיות מחויבים למנגנון הדת"ל ולרבני הציונות הדתית. יותר מכל תסכלה את השניים העובדה שגם כשניסו להוביל מהלכים מול נתניהו, הוא חתר למגע עם רבני המגזר באמצעות שליחיו לבתי הרבנים ומעל הראש של בנט ושקד הוא הצליח לטרפד כל מהלך וגרם להם לרדת מהעץ. לשיטתם, יש מרבני הציונות הדתית שמתייחסים לנתניהו כאל משיח ה' ואסור להפריע לו במילוי תפקידו, גם כשמטרת ההפרעה היא שמירה על האינטרסים של הציבור אותו הם מנהיגים ועם זה בנט ושקד כבר לא יכלו לחיות. ההליכה של פרץ אחר נתניהו בעיניים עצומות מטרידה את חבריו למפלגה ועכשיו שהם יודעים שאין לו כבר לאן ללכת, הם יעשו הכל כדי להיפטר ממנו או לפחות ינסו להזיז אותו מעמדת מקבל ההחלטות.

השארת תגובה