נתניהו עשוי לאבד סיכוי לרוב בקואליציה

המרוויחים: נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' • המפסידים הגדולים: איילת שקד שתוצב רק במקום הרביעי אחרי פרץ וסמוטריץ' ומוטי יוגב שנדחק מחוץ לעשירייה הראשונה

נפתלי בנט נפתלי בנט בארוע הצדעה של ה-OU
נפתלי בנט נפתלי בנט בארוע הצדעה של ה-OU

רגע סגירת הרשימות בכנסת לא תאם במאומה את הציפיות. עריקות, לחצים, מעברים ובגידה אחת גדולה, הובילו את גוש הימין להקמת מפלגת 'ימינה', שהותירה מאחור את איתמר בן גביר, שרק שעות קודם לכן היה בטוח כי דרכו לכנסת הבאה נסללה.

תזכורת קלה: רפי פרץ, יו"ר הבית היהודי, כרת ברית עם איתמר בן גביר וסיכם איתו על ריצה משותפת, ובכך ניסה לדחוק את בצלאל סמוטריץ', שמצדו ניהל מגעים עם בנט ושקד. הכל אמור היה לעבוד על פי התכנית – כשפרץ מצייץ מהכנסת 'מילה זו מילה', עדות למחויבותו לבן גביר – אלא שאז נכנס נתניהו לתמונה והפעיל מכבש לחצים על פרץ, כולל איומים בלקיחת תפקיד השר שהוא מחזיק בו וכולל אזעקת זקן רבני הציונות דתית הרב חיים דוקרמן.

המהלך ששבר את ההתנגדות היה במעברה של הח"כית לשעבר עידית סילמן ל'ימין החדש', ובכך נותר פרץ לבדו. בראשות הרשימה החדשה יעמוד נפתלי בנט, אך המנצח הגדול הוא בצלאל סמוטריץ' שהצליח לגבור על פרץ, כולל פירוק המנגנון המפלגתי שלו עד דק. למעשה, פרץ הוא הח"כ היחיד שמכהן מטעם 'הבית היהודי'. מוטי יוגב, שנבחר באופן דמוקרטי במוסדות המפלגה, נדחק אל מחוץ לעשירייה הראשונה.

בסביבת נתניהו ניסו הוציאו הודעות שביקרו את בנט וגם את סמוטריץ', נגדו נטען כי הוא עלול, ובכן …ללכת עם השמאל. פרץ זכה לחיזוקים, כשהוא והנציגה החדשה שהביא – העיתונאית שרה בק – זכו לפגישת מחמאות עם נתניהו. על פי פרסומים, נתניהו הבטיח לפרץ מינוי אישי שלו לשר בממשלה הבאה – ללא קשר לתוצאה הפוליטית – זאת כמחווה לבגרות שהפגין.

ברגע האחרון, נאלץ בן גביר ליטול במהירות טפסי התמודדות והגיש את רשימתו ליו"ר ועדת הבחירות. הוא כינס מסיבת עיתונאים – הראשונה מתוך סדרת מסיבות עיתונאים שתוזמנו בכישרון רב לעת פתיחת מהדורות החדשות – בה הביע במילים נמרצות את בגידתו של רפי פרץ בהסכם שנחתם ביניהם. בהמשך השבוע התכנסה "מזכירות עוצמה יהודית" והוכריעה בעד ריצה עד הסוף, חרף הלחצים מצד נתניהו להסיר את התמודדותם.

למקרה שתהיתם, רפי פרץ הסביר ארוכות כי ההפרה הבוטה של ההסכם הייתה בשל האחריות לארץ ישראל, עם ישראל, תורת ישראל והציונות הדתית.

מכחול לבן לליכוד

ח"כ גדי יברקן תרם משמעותית לעניין הפוחת והולך בסגירת הרשימות. יברקן, איש רשימת תל"ם ב'כחול לבן', ערק לשורות 'הליכוד', זאת לאחר שדרש לקבל שדרוג בתוך 'כחול לבן', בטענה לתרומה מכרעת בהבאת מנדטים מקרב קהילת יוצאי עדת אתיופיה. משסורב, נכנס למגעים צפופים עם אנשי 'הליכוד' וסגר על המקום ה-20 ברשימה.

מי שנכנס לרשימת 'כחול לבן' במקומו של יברקן היא עו"ד מיכל קוטלר וונש. כחלק ממהלך העריקה נאלץ יברקן להתפטר מהכנסת, ובמקומו נכנס ח"כ לשעבר יוראי להב הרצנו. עידן רול, המועמד הראשון להחלפה, העדיף לוותר על חודש וחצי בכנסת ולהישאר בעבודתו בחברת הייטק.

קורצים לימין

ולאור תחושת המיאוס בקרב הציונות הדתית, קיבלו ב'כחול לבן' החלטה אסטרטגית לפנות למצביעי הימין ולהציע להם אלטרנטיבה ראויה. הח"כים הימניים ברשימה הובלטו, משרד פרסום מגזרי גויס, סרטון ראשון – הכולל תיעוד מהאלימות שפרצה בכינוס 'הבית היהודי' ערב הגשת הרשימות – פורסם, המטרה סומנה והדרך לביצוע קצרה. ב'כחול לבן' מניחים שהמצביעים שכבר נתנו להם את קולם מקרב המרכז-שמאל יישאר איתם גם למערכת הבחירות הקרובה, וכל שנותר להם הוא לחתוך ימינה ולהביא עוד מנדטים מהימין הרך.

ה'ספין' שהריץ נתניהו ערב הבחירות האחרונות על סיפוח בקעת הירדן, הצליח להפוך לכותרות משמעותיות, זאת לאחר שבני גנץ ובוגי יעלון יצאו לסיור בבקעה והכריזו כי ממשלה בראשותם תפעל גם היא לסיפוח. ההבדלים בינם לבין נתניהו ברורים – הם מדברים על סיפוח בהסכמה בינלאומית, כלומר 0 סיכויים – אך הם ספגו אש צולבת גם מכל מפלגות השמאל, שזעמו על ההצהרה, וגם ממצד נתניהו, שהציע להם להרים את הכפפה ולהצביע מיידית על סיפוח, עוד לפני הבחירות.

אחוות מיעוטים

ובתוך כך, ח"כ אופיר סופר הגיש מטעם הליכוד בקשה לוועדת הבחירות, לפסול את ח"כית היבא יזבק (בל"ד) מהתמודדות לכנסת, זאת בשל שיתוף פוסטים המהללים 'שהידים', בהם רוצחי ישראלים. גם כאן הצטרפה 'כחול לבן' למחנה הימין והודיעה כי תצביע בעד הפסילה. ברשימת השמאל המאוחדת (העבודה-גשר-מרצ) הודיעו על חופש הצבעה, ובעוד נציגי העבודה יצטרפו לבקשת הפסילה, נציגי מרצ יצביעו נגד. ש"ס תתמוך אף היא, יהדות התורה צפויה להיעדר מהדיון, זאת בשל "אחוות מיעוטים" נושנה וחשש מתקדים שפסילת נציגי מיעוט עלולה לפעול בעתיד נגדם. ההחלטה עדיין עשויה להשתנות.

השארת תגובה