מעמד מסכם ל'סיומי הש"ס'

רבבות יהודים גדשו את היכל 'מנורה' בחגיגת "סיום הש"ס" המרכזית בארה"ק, בראשות גדולי ישראל, שנעלה את שורת המעמדים לכבוד גמרה של תורה • הרגעים הגדולים מהאירוע המרומם

סיום השס היכל מנורה
סיום השס היכל מנורה

במעמד אדיר שנערך בהיכל מנורה שבתל אביב חגגו רבבות משתתפים את סיום הש"ס במחזור הי"ג של הדף היומי. החל משעות אחר הצהריים המוקדמות החלו אלפים לזרום לעבר שכונת יד אליהו בתל אביב, לצד עשרות מוקדי שידור בארץ ובעולם מקריית שמונה ועד אילת מרוסיה ועד לונדון. האולם המקומי, היכל מנורה מבטחים, אינו רגיל למחזות כאלו. בימי שגרה ממלאים את היציעים אוהדים לבושים בגדי צבעונים שמריעים לתרבות חולין.

הפעם נראו מחזות אחרים לגמרי. קהל המונים של בני תורה שהגיע מבני ברק, ירושלים, מודיעין עילית, אלעד ושאר ערי הארץ, מילא את הרחובות והסמטאות הסמוכים של השכונה התל אביבית השקטה.

לקראת השעה חמש אחר הצהריים נפתחו השערים ובסדר מופתי נכנסו האלפים אל ההיכל שהתמלא מפה לפה. ח"כ אורי מקלב הסביר לכלי התקשורת הרבים שסיקרו את המעמד כי "פה העיקר זה ההתחלה, אנחנו מייקרים את התורה, אין מקום אחד ריק בעשרות נקודות בארץ, אלו דברים שלא רואים כל יום, כולם מתחברים לשמחת התורה".

המעמד המרומם זכה בהשתתפותם של מרנן ורבנן גדולי התורה חברי מועצות גדולי התורה, ראשי הישיבות והאדמו"רים מבעלזא, באיאן ומודז'יץ, שהאצילו מהודם וזיוום על ההתכנסות האדירה לקידוש שם שמים לצד אלפי ישראל לומדי ומסיימי הש"ס בסדר ה'דף היומי' במחזור ה-י"ג ומתחילי הש"ס שהצטרפו לליגיונו של מלך במחזור ה-י"ד.

ניכר היה הכבוד העצום לגדולי ישראל, השמחה המתפרצת והשמירה על הסדר הציבורי כיאות לבני תורה. המכלול הזה מגדיר את סיום הש"ס המאוחד והמרכזי כאירוע היסטורי של פעם בדור שייצרב לעד בלב המשתתפים.

המעמד נפתח באמירת פרקי תהילים מפי הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין רבה של רמת אלחנן, והציבור חזר אחריו פסוק בפסוק, ולאחר מכן אף השמיע דברי ברכה לכבוד המאורע הכביר בחיזוק לימוד התורה והוסיף בדברי חיזוק בנושא קדושת השבת וחיזוקה זה לעומת זה, כאשר לאחרונה גברו פורצי גדר והפעילו תחבורה ציבורית בשבת, וסיים בברכה שכלל ישראל יחזור.

דברי ברכה נשמעו מפיו של כ"ק האדמו"ר מבעלזא ובין דבריו הנוקבים אמר כי "בדורנו אנו רואים במוחש, איך שהשועל פועל בכל כוחו כדי להוציא הדגים מן הים, ביודעו כי העצה היחידה להתגבר כנגד היצר הרע, היא על ידי עסק התורה דווקא, וכמבואר בגמרא "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין". ולכן עד כמה גדלה השמחה היום, כאשר רואים אלפים ורבבות יהודים שעוסקים בתורה בכל יום ומסיימים את הש"ס ומתחילים פעם נוספת בעזרת השם יתברך".

במרכז המעמד נשמעה בחרדת קודש ברכת מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי להמוני המסיימים. את מכתבו הנדיר הביא בפני ההמונים בנו חביבו הגאון רבי יצחק שאול.

ראש ישיבת פוניבז' הגרי"ג אדלשטיין עורר במשא המרכזי על חשיבות ניצול הזמן. "כל אחד יכול לסיים את הש"ס, בלי מאמץ מיוחד, רק עם ניצול הזמן שמתבזבז", אמר ראש הישיבה.

"הרבה זמן מתבזבז על סקרנות, קוראים עיתון וזה מעניין מה כתוב בעיתון, אבל מה זה נוגע לי? מה שנעשה בעולם, מה זה שייך לי? זה לא נוגע למעשה בכלל, אבל יש סקרנות. אדם הולך ברחוב והוא רואה מודעה. זה לא שייך לו בכלל, אבל יש ביטול זמן מתוך סקרנות, ואת הזמן הזה אפשר לנצל לעסק התורה, ובצורה כזאת אפשר לגמור ש"ס".

הגרי"ג הוסיף בדברי קודשו, "יש צעירים שגמרו ש"ס בלי הרבה מאמץ ובלי מתח. כדי לדעת ש"ס צריך גם לחזור, אבל לסיים ש"ס זה קל מאד. וצריכים גם לדעת את הש"ס: אחרי שמסיימים, אם חוזרים פעם ועוד פעם, אז יודעים וזוכרים".

הגר"נ דרעי כובד להביא את ברכתו של נשיא מועצת חכמי התורה הגאון הגדול חכם שלום כהן, ראש ישיבת 'פורת יוסף', שנבצר ממנו להגיע אישית למעמד ושלח את ברכתו. במכתבו חכם שלום כהן, "מאוד חפצתי להשתתף עמכם בפועל ממש בשמחת התורה ולא אסתייעא מילתא. והנני שמח עמכם מריחוק המקום וקירוב הלב ומברך אתכם בברכת כהנים באהבה: שתזכו להתחיל ולסיים עוד מסכתות וספרים אחרים, מתוך הרחבת הדעת ונהורא מעליא".

בהמשך התקיים מעמד הפתיחה בסדר הלימוד במחזור החדש, על-ידי ראש ישיבת רשב"י הגאון הגדול רבי מאיר צבי ברגמן. והתחלת לימוד סדר זרעים כתקנת גדולי ישראל ביוזמת ארגון 'מאורות הדף היומי', על-ידי כ"ק האדמו"ר ממודז'יץ.

עוד קודם שעת פתיחת האירוע כבר התרוקנה הרחבה שמחוץ לאולם, כאשר קציני המשטרה מביעים התפעלות מהארגון הדייקני שיצא לפועל בתוך ימים ספורים ובלוח זמנים קצר. מאות סדרנים שאבטחו את הכניסות יחד עם שוטרי משטרת ישראל עמדו בקפדנות על ההוראות שקיבלו ואפשרו את ההפקה המרשימה וההיסטורית.

לקראת השעה שבע בערב נעמד הקהל כולו לתפילת ערבית ברוב עם, כאשר אברכים ובני ישיבה נעמדים על היציעים לתפילת שמונה עשרה בקול דממה דקה.

מנהלי האולם סיפרו בהתפעלות כי שנים רבות לא ראו מעמד מרגש שכזה, אלפי תלמידי ישיבות ואברכים שמחים לכבודה של תורה.

רגע השיא של המעמד היה כניסתם של גדולי ישראל מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי ומרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין וכן כניסתו של כ"ק האדמו"ר מבעלזא, שבאופן חריג הטריח את עצמו מירושלים למרות מזג האוויר הסוער. אלו לצד גדולי ישראל מכל החוגים והעדות פיארו את שולחן המזרח הענק אליו היו נשואות עיני הכל.

במשך שעה ארוכה נעמד הקהל על הרגליו ושר לגדולי הדור. "לאורו ניסע ונלך, צהלי ורוני יושבת ציון". השירה בקעה את כתלי ההיכל והתגלגלה בסמטאות העיר העברית הראשונה. היציעים העמוסים בבני תורה נעו לקול הזעקה המתפרצת מן הלב.

לקראת סיום המעמד המרטיט והמרגש נאמרה בהתרגשות רבה תפילת 'ק-ל מלא רחמים' לטובת נשמתו של הוגה רעיון ה'דף היומי' מרן הגר"מ שפירא זצוק"ל רבה של לובלין וריש מתיבתא דחכמי לובלין, ולעילוי נשמתם של ששת מיליון הקדושים הי"ד מאחינו בני ישראל שהועלו על מוקד קידוש השם בשואה האיומה, ונשמותיהם של רבבות לומדי ה'דף היומי' אשר הלכו לעולמם מאז הוחל בסדר לימוד סדר ה'דף היומי' בראש השנה תרפ"ד.

דובר המעמד יהודה מנדלוביץ אמר כי "מחזה כזה של עשרות אלפי אנשים לומדי הדף היומי שמחים בשמחת התורה אינו דבר של מה בכך. התאספו מכל הארץ כל העדות והחוגים לצד עשרות מוקדי שידור בארץ ובעולם לשמוח בשמחת התורה, ואין ספק שמעמד זה יחרט על ליבם של כולם שנים רבות".

על החלק המוזיקלי הופקדו גדולי הזמר החסידי מרדכי בן דוד, אהרל'ה סמט, זאנוויל וינברגר לצד חברי מקהלת שיח סוד המורכבת מבעלי צרכים מיוחדים שהופיעו לראשונה מול קהל עצום וריגשו את כולם תחת הניצוח המוזיקאלי של יהודה גלילי.

לקראת סיום המעמד פרצו המוני החוגגים בשירה וריקודים לרגל השמחה הגדולה, ורבים מהם קיבלו על עצמם להצטרף לצבא לומדי הדף היומי, מתוך תחושה מיוחדת של התרוממות הרוח.

השארת תגובה