הערכה: נעמה יששכר תחזור הביתה

האסירה הישראלית שכלואה בכלא הרוסי, צפויה לצאת לחופשי במסגרת הסכם בין נתניהו לפוטין

נתניהו ופוטין, צילום עמוס בן גרשום לע"מ נתניהו ופוטין, צילום עמוס בן גרשום לע"מ
נתניהו ופוטין, צילום עמוס בן גרשום לע"מ נתניהו ופוטין, צילום עמוס בן גרשום לע"מ

קולות אופטימיים מצד לשכת ראש הממשלה, ואמה של נעמה, יפה יששכר לפיהם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, יכריז בביקורו בישראל על מתן חנינה לנעמה יששכר הכלואה בארצו. גורמים בירושלים מאשרים שיש התקדמות במגעים, וטוענים כי יש תקווה לבשורות טובות כבר ביום חמישי.

ההערכות סביב שחרורה הצפוי, מגיעים לאחר המפגש של יפה יששכר עם נתניהו. בצאתה מלשכתו, הביעה יששכר אופטימיות ונתניהו מצדו אמר, "נפגשתי עם יפה, אמה של נעמה יששכר. אמרתי לה שכפי שהקרמלין פרסם היום, אני צפוי להיפגש עם הנשיא פוטין ביום חמישי ולדון עמו על חנינה לנעמה. אני מקווה כמוכם לבשורות טובות".

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, העריך כי שחרורה של נעמה יששכר, יעלה במהלך השיחות בין הנשיא פוטין ובכירים ישראלים בביקורו במדינה.

במהלך מסיבת עיתונאים במשרד הנשיאות הרוסי, פסקוב סירב להתייחס לשאלה האם הקרמלין מתכנן לאפשר חנינה עבור הצעירה הישראלית ואת שחרורה מהכלא. "אין ספק שסוגיית נעמה יששכר תעלה במהלך פגישתו של הנשיא עם מר נתניהו, ואז הנושא ילובן בין המנהיגים. אנו לא נכריז שום דבר בנושא בינתיים", אמר פסקוב.

במסגרת המגעים לשחרור יששכר, בקרמלין ביקשו להסדיר את המחלוקות בנושא הבעלות, התכנון והבנייה סביב "חצר אלכסנדר" בירושלים.

על פי הדיווחים, הבקשה הרוסית הגיעה עוד לפני תחילת המגעים לשחרור הישראלית שמוחזקת בכלא הרוסי, אך במשך תקופה ארוכה בישראל לא ששו לקבל את הדרישה. כעת, נתניהו שוקל להיענות לה.

מתא הכלא שבה היא נמצאת, שיגרה האסירה הישראלית מכתב לפעילים למען שחרורה. "אני מתרגשת מכך שאנשים רבים כל כך מתפללים למעני ואומרים שהם רואים בי כבת משפחה או חברה. תודה שאתם מקדישים זמן לכתוב לי", נכתב בגלויה.

ברקע המאמצים לשחרורה, גורם בכיר בירושלים אמר כי בתרחיש האופטימי פוטין יודיע בביקורו על החלטתו להעניק חנינה לנעמה, ובמקרה כזה היא תשוחרר כבר בזמן הקרוב.

התרחיש הפחות טוב הוא שהרוסים לא יהיו מוכנים לחון את נעמה, ואז הם יודיעו שבמסגרת הסכם קיים בין ישראל לבין רוסיה, נעמה יששכר תעבור להמשך ריצוי עונשה בכלא ישראלי, ובהמשך הנשיא ראובן ריבלין יוכל להחליט להעניק לה חנינה, מתי שימצא לנכון. כך פוטין יימנע ממתן חנינה לנעמה, שעלולה להתפרש כפגיעה כביכול בעצמאות מערכת המשפט הרוסית.

הגורם המדיני אמר כי "אם נעמה תשוחרר זה יוסיף טעם מתוק לביקור פוטין בישראל. אבל הרוסים לא אוהבים את הלחץ ולפעמים זה פועל הפוך. סוגיית נעמה יששכר לא באמת מעניינת אף אחד בדעת הקהל ברוסיה. פוטין והמשלחת הרוסית מבינים את החשיבות שיש לנושא יששכר בישראל".

הרב הראשי לרוסיה הגאון רבי בערל לאזר, התייחס בראיון לאתר ynet לדיווחים על ההיתכנות לשחרורה של נעמה יששכר ואמר "אני חושב שזה די הכיוון, אבל לא יודע לומר באיזו שעה זה יקרה או באיזה יום. מצב הרוח וההרגשה היא חיובית, אני חושב שסוף סוף אנחנו מתקרבים לסוף, עברנו תקופה מאוד קשה".

השארת תגובה