עובדיה חממה מארח: "והיה לארז אדיר"

והיה לארז אדיר - עטיפת האלבום
והיה לארז אדיר - עטיפת האלבום

3 שנים בדיוק לאחר הפיגוע בארמון הנציב (י' בטבת תשע"ז, 8.1.2017) מושק אלבום זיכרון, מבית היוצר של עובדיה חממה.

את השירים באלבום שרים חממה יחד עם בני משפחת אורבך ועם כמה מחבריו למסלול של ארז  אורי ארנד וברק וולווביק ויחד עם חבריו לדרך של עובדיה וביניהם: ארז לב ארי, אילן דמרי, יהושע לימוני, יוסי פרץ וגיל עקיביוב ששר את שיר הנושא.

"זהו אלבום על חיים, לא על מוות…או אפילו על החיים שממשיכים גם אחרי המוות", אומר עובדיה, "מה הסיכוי שנער שעוד לא מלאו לו 20 יכתוב לי טקסטים לאלבום שלם?!

אסופת השירים המרהיבה הזו, שירת החיים של נער מתבגר, תלמיד ישיבה וחייל בקורס קצינים, נוצרה והושלמה בתנופה גדולה, מיד כשנחשפתי אליהם במהלך 2018".

חממה התחבר לשנינות, לתהיות, להומור, לתובנות ולחכמה היהודית הצעירה/זקנה שלו. כבמטה קסם, החזירו אותו המילים הכובשות לגיל עשרים והוציאו ממנו מקצבים ומנגינות "כמו שהייתי מלחין אז, וניגונים כפי שאני תופס אותם היום".

"זכות גדולה היתה לי להיות המלחין של  המשורר הצעיר לנצח, ארז אורבך הי"ד, שאכן היה לארז אדיר". המנגינות הנושבות חיים במילים שהיו חתומות ומונחות להן בתרדמה בין דפי הספר, עכשיו עושות להם כנפיים חדשות בעולם, בתקווה שיתנחלו בלבבותיכם ויעוררו גם אתכם, להשתדל להיות, להיות אנשים טובים שמשתפרים כל הזמן, הולכים וגדלים, אדירים וקדושים.

מעט מן האיש ועל האיש, אפשר ללמוד משורה של נושאים ותחומים, שבאים לידי ביטוי בין השאר במספר שירים באלבום, שטרם נחשפו:

תורת המידות ארז במכתב לחברים לפני הגיוס, הצליח ליצור שם "נייר לקמוס"  לעבודת המידות של כל איש אמונה בפרט ושל כל מאזין בכלל. את העיבוד המופלא לשיר חולק חממה עם הגאונות של שלומי שבן, מורן בר און, ויחיאל חסון.

להשתפר כל הזמןהמוטיב החוזר "במורשת" של ארז, היה הרעיון להיות מוסיף והולך ולהשתפר כל הזמן. השיר הפך להיות דיאלוג של חממה ושל ארז, "פעם הייתי מישהו שהוא הכיר (מ'אנא בכח'…) והוא פעם היה מישהו שאינני מכיר…".

כולם כבר מתחתנים – מפי יוסי פרץ, הוא השיר המחויך של האלבום. הקריצה בטקסט גלשה לקריצה בלחן ובמיוחד בפסנתר הווירטואוזי של שלומי שבן.

4 דקות לתשע בלילה – עובדיה מגלה כי בעודו מלחין את מילות הקסם מחוברת השירים של ארז אורבך הי"ד, הוא קיבל ממשפחתו של ארז, גם כמה סרטונים קצרים, באחד מהם ארז מנגן בגיטרה  סיבוב אקורדים (lup) חביב שכזה.

"בסרטון השני ארז מצלם את עצמו בווידאו סלפי, ומדבר אל הנייד בשטף קולח ומבדח, סוג של סטנדאפ קיומי, אשר בעיני נשמע כשירה צרופה ממש. קיבלתי החלטה להניח את הדקלום שלו, על סיבוב האקורדים הנ"ל וכמובן להכפיל, לפתח ולהוסיף אלמנטים מוסיקליים בדרכי, בעיבוד ובשירה, כך שבעצם זהו שיר אותו ארז כתב הלחין וניגן, בלי ממש להתכוון…  וזו כבר דרך נפלאה להמחשת גאונותו האורבכית" (ארז הינו קרוב משפחתו של אורי אורבך ז"ל העיתונאי, הסופר והשר).

לאלבום מצורפת חוברת מילים משולבת בתמונות זיכרון, מלבד הצלילים והמראות שזורים באלבום, גם זיכרונות מתוקים ותובנות מרגשות. מפעל הנצחה של ממש – אמיתי, מרתק ומרגש.

והיה לארז אדיר | מילים: סג"מ ארז אורבך הי"ד | לחן, הפקה ועיבוד: עובדיה חממה

השארת תגובה