טיבי איים ורשות המים ויתרה על הקרקעות

קרקעות שהופקעו על ידי המדינה עם הקמתה ולא נרשמו בטאבו הוחזרו לידיים פלסטיניות

ביבי וטיבי? ח"כ אחמד טיבי
ביבי וטיבי? ח"כ אחמד טיבי

פרשה שמקורה אי שם בהחלטה שניתנה בתקופת קום המדינה, מסעירה בימים אלו את משרדי הממשלה ומעלה תהיות בנוגע להתנהלות רשות המים וליכולת המשילות של הדרג הנבחר ברשות המבצעת.

תחילת הסיפור כפי שנחשף ב'ישראל היום' התרחש בשנות ה־60, אז הפקיעה המדינה קרקעות שאינן מיושבות בסביבות כפר מנדא שבצפון לטובת הקמת המוביל הארצי. אלא שהקרקעות לא נרשמו בטאבו ולא הופקעו כנדרש, ועם הזמן השתלטו עליהן תושבי הכפר לטובת שטחים חקלאיים ושימושים נוספים.

לאחרונה החליטו ברשות המים לעשות סדר בבלאגן והגישו צווים להפקעת השטח – אך אלו, כצפוי, התקבלו בכעס על ידי תושבי כפר מנדא, שלא התעניינו בעובדה שמדובר בשטחי מדינה המיועדים לבניית מתקנים אסטרטגיים. לפיכך, ראש המועצה מואנס עבד אלחלים החליט לעשות מעשה – ודרש מרשות המים לבטל את הליך ההפקעה מייד. במקביל הוא גייס את ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) – שהחל מצידו בהפעלת לחץ על מנת להעביר את השטחים לתושבים.

ח"כ טיבי פנה לראש רשות המים גיורא שחם, ואיים עליו כי יתקע את תקציב הרשות. בזמן בחירות, שבה ועדת הכספים מתכנסת מעט מאוד, מדובר באיום בעל השלכות – שאכן הביא לתוצאה הרצויה מצד המתלוננים – בניגוד מוחלט לאינטרס המוצהר של מדינת ישראל.

גורמים המעורים בפרטי הפרשה הסבירו, כי "ח"כ טיבי איים לתקוע את התקציב של רשות המים אם לא יגיעו לדיון, ושחם רץ לכנסת ואמר שלא צריך את הקרקע ואפשר להעביר אותה למתלוננים".

צוין כי מדובר בהחלטה חסרת תקדים. להפקעת קרקעות במדינת ישראל יש השלכות ביטחוניות ומדיניות נרחבות – והגורמים המקצועיים, ממשרד המשפטים דרך האוצר ועד רשות מקרקעי ישראל, הביעו תדהמה למשמע אוזניהם.

השארת תגובה