מי אני ומה שמי?

הרבי מליובאוויטש
הרבי מליובאוויטש

״חשוב לי להסביר את עצמי״ מתנצלת מרינה. ״התמונה שלי הייתה קרוב לשנתיים בפרופיל שלי, אפילו לא העליתי בדעתי שהיא בעייתית״. מרינה, שבחרה בשם העברי מרים, משתתפת בקביעות בשיעורי העצמה נשית ברוח הפרשה לחיילות בקריה. תגובתה המשתוממת הגיעה לאחר שאמרתי שלא אוכל להכין מכתב המלצה לבית הדין לגיור, משום שהתמונה לא תואמת את הזהות החדשה שהיא מבקשת.

״בעקבות התהליך הבנתי הרבה דברים על עצמי" אומרת מרינה-מרים. "התמונה בהחלט לא משקפת אותי כיום, אני מתלבשת בצניעות והנושא חשוב לי. תודה שהארת את עיניי ועזרת לי בבחירת השם היהודי שלי, ובזכות דברייך גם מחקתי את התמונה ההיא. אני לא רוצה שיקבלו ממני רושם מוטעה, נכנסתי חזק לתהליך ואני שמחה מאוד על כך. חשוב לי לקבל את תמיכתך כמי שליוותה אותי בדרך" אמרה מרינה, שהולכת בדרכה בדד, ללא תמיכת המשפחה. ״אנא ממך, כתבי לבית הדין על הרושם שלך ממני בשנה האחרונה, שאני מגיעה לשיעורים שלך. עכשיו אני כבר מרים ולא מרינה!״ היא מלמדת זכות על עצמה ומנסה לעכל את גודל השם והמחויבות החדשים.

״ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה״ – התורה מייקרת וחוזרת ומונה את שמותם, כדי שנבין כמה חשוב שמו של אדם, אף על פי שהאדם אינו משתמש כמעט אף פעם בשמו.

פרשת שמות פותחת באזכור שמות בני ישראל, והמדרש מסביר את הסיבה לחזרה זו: ״על שם גאולת ישראל נזכרו כאן״. הירידה למצרים איננה רק גלות, אלא עוד חלק מן ההתגלות, ורואים זאת בבחינת שמות השבטים: ראובן – "ראה ראיתי את עני עמי", שמעון – "וישמע אלוקים את נאקתם" ועוד.

מרים נולדה וגדלה בזמן שעבוד מצרים. היא הבכורה, נביאה מילדותה ומנהיגה בעצמותיה. על הגלות הקשה שם נאמר "וימררו את חייהם בעבֹדה קשה" (שמות א, יד), ולפי חז"ל אף נקראה על שם חיים מרים אלו. המדרש מספר שמרים העזה פנים מול אביה והוכיחה אותו על שעזב את אשתו, שהתחצפה לפרעה, ולבסוף אף הוכיחה את משה. מרים יודעת לרומם את הצד הנשי של ישראל מעלה, הן כפשוטו דרך הבאר והן כמדרשו דרך 'הרמת המורל' והוצאת הנשים לשירה, ריקודים ותפילה. מרים היא המומחית הראשית לסוד המתקתם של רגשות המרירות והמרדנות. מצד אחד היא יכולה להדהד את רגשי המרירות והמרד ולאשר את קיומם, ומצד שני – לתקנם ולהעלותם לשורשם. היא לא מטיפה מוסר, אלא משדרת אמפתיה ולימוד זכות.

חומש שמות מביא את סיפור הנשים ומתחיל תקופה חדשה בעולם. אף שלאורך הפרשה לא נזכרים השמות בגלוי, הן נוכחות במלוא הדרן. שפרה שמשפרת את התינוקות היא יוכבד, ופועה שפועה ברכות ליולדת היא מרים. הדרך המיוחדת לנשים בשיפור, בעדינות וברכות – פותחת לבבות ושוברת חומות.

פרשת שמות מלמדת אותנו להביא לימות המשיח – להתבונן בחיי היום-יום ולמשוך את שעתיד לבוא, תוך הסתכלות על כל דבר בעולם כאילו הגיעה כבר הגאולה.

איפה בחייך את נעה בין מתיקות למרירות ובין רוממות למרדנות, ובעיקר על מי את רוצה ללמד זכות?

(הניתוח של מרים על פי הספר ״מי זאת עולה״ של ניר מנוסי)

הכותבת: מירי שניאורסון-מנטורית ברוח יהודית, מייסדת נפלאו"ת.

מרצה מנחה ושליחה בתקשורתmail: mirisch1@gmail.com  

השארת תגובה