"חסינות היא אבן יסוד בדמוקרטיה"

אין לביבי עניין לרצות את מצביעי הליכוד מהפריפריה, הם איתו בלאו הכי. כדי לנצח את הבחירות ולהרכיב את הממשלה הבאה הוא צריך להחזיר אליו מצביעי ימין רך ומבלי לסכן את שאר מפלגות הימין

נתניהו, צילום: לע"מ
נתניהו, צילום: לע"מ

1

 "חסינות היא לא נגד הדמוקרטיה, חסינות היא אבן יסוד בדמוקרטיה" אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס תמיכה שערכה תנועת הליכוד במסווה של מסיבת חנוכה. "אודיע תוך יומיים על החלטתי" הוסיף נתניהו והתכוון בכך להחלטה לבקש חסינות שכבר נתקבלה אצלו במסגרת ההתייעצויות המשפחתיות הקבועות בסופי שבוע.

כפי שכבר נכתב כאן בעבר, נתניהו נלחם את קרב חייו על חירותו וכל נושא שאינו קשור בצורה כזו או אחרת לחסינות לא נמצא בלו"ז. בשיחה עם כותב השורות אמר חה"כ מיקי זוהר מהליכוד ואחד משליחיו של נתניהו למשימות מיוחדות "אין לי מושג אם איחרנו את הרכבת, אני עוסק כרגע במניעת מחטף מצד 'כחול לבן' המנסים לקיים דיון כבר עכשיו מבלי שהם פועלים ע"פ העקרונות שהכנסת מושתתת עליה". אליבא דמיקי זוהר, עקרונות הכנסת מאוד פשוטים, היום אני על ספסל הנאשמים ומחר זה יכול להיות אתה אז אל תעשה טעויות היום כדי שאני לא אעשה טעויות מחר. יש בזה משהו.

כל סוגיית החסינות התנהלה בעבר באופן שונה לחלוטין. לכל חבר כנסת היתה חסינות אוטומטית ובמקרה של הגשת כתב אישום היה נדרש להסיר אותה. היו מקרים בהם לא הוסרה החסינות, הח"כים שמרו זה על זה. בשנת 2005 חל שינוי בחוק ואין חסינות אוטומטית ובמקרה של כתב אישום רשאי הח"כ לבקש מהכנסת שתעניק לו חסינות מהעמדה לדין כשהסיכוי לכך קלוש.

מיקי זוהר רואה במהלכים אותם מקדם חה"כ אבי ניסנקורן שימוש בכנסת ככלי ניגוח פוליטי בתקופת בחירות. "כמו שלא מאפשרים בכנסת מעבר ובממשלת מעבר שום פעולה בעלת סממנים פוליטיים כך אי אפשר לאשר דיון כזה משמעותי" מוסיף חה"כ זוהר ומדגיש, "יש חשש שבכחול לבן ינסו להדיח את יו"ר הכנסת ונילחם בזה" מסיים זוהר את דבריו.

כשנתניהו החליט לפרסם את החלטתו לבקש חסינות הוא זימן מסיבת עיתונאים שבוטלה לאחר מכן ושנדחתה ביומיים. לא בכדי. בין מקורבי נתניהו מתנהל דיון רציני באשר למידת הנזק שזה יסב לקמפיין הבחירות. אין לביבי עניין לרצות את מצביעי הליכוד מהפריפריה, הם איתו בלאו הכי. כדי לנצח את הבחירות ולהרכיב את הממשלה הבאה הוא צריך להחזיר אליו מצביעי ימין רך ומבלי לסכן את שאר מפלגות הימין. האלקטורט הזה הוא המפתח לניצחון ואין תשובה חד משמעית באשר לנזק שעשויה לגרום בקשת החסינות. מה שהכריע את ההתלבטות היה מוטיב הפחד, פחד מהליך משפטי שבסופו יש מאסר בפועל.

החלטת בג"ץ בעתירה כנגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו חידדה את מצבו. "ייאמר כבר בפתח הדברים כי עתירה זו, אף שהיא מעלה שאלה עקרונית ונכבדה, הינה תיאורטית ומוקדמת מן הטעמים שיפורטו להלן, ועל כן דינה להימחק" כתבו השופטים בפתח החלטתם ושלחו את נתניהו לאתונה בלב כבד. כשנתניהו קרא את המילים "שאלה עקרונית" ו – "מוקדמת" הוא תפס מיד את העוקץ. בית המשפט יקבל החלטה בסוגיה כשזו תהיה בבחינת ביצה שנולדה. הכל שפיט אבל בעתו ובזמנו.

בהמשך ההחלטה כותבים השופטים "העותרים – שאינם רשות שלטונית אלא גורמים פרטיים – מנסים לצייר את עתירתם כעתירה עקרונית מופשטת, וככזו דינה להיכשל ולו מטעם זה בלבד". קצב פעימות הלב של נתניהו עלה שוב. בית המשפט דורש שהפרוצדורה תתנהל כפי שהיא צריכה להתנהל, נתניהו מבין טוב מאוד את משמעות הדברים. שעון החול הולך ואוזל, ומה שהוא רואה כהפיכה שלטונית שופטי העליון רואים כהזדמנות להיפטר מנתניהו.

שופטי העליון מבינים טוב מאוד שהם נמצאים תחת זכוכית מגדלת. מה שסימל בעבר את מעוז החילוניות הישראלית חולל מזמן ואין כיום שום מניעה להטיח בהם ביקורת. לקראת סיום החלטתם כתבו השופטים "בית משפט זה כבר פסק בעבר כי תקופת בחירות היא תקופה רגישה מבחינה פוליטית, ועל כן מן הראוי כי ינהג באיפוק ובריסון. גישה זו נכונה, ואולי ביתר שאת, נוכח התקופה הרגישה והמורכבת ביותר שבה נתונה כיום מדינת ישראל מבחינה פוליטית, תקופה אשר אין לה אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו". שופטי העליון מבקשים להיראות אובייקטיבים ומשיקולי נוחות הם מעדיפים להימנע ממהלכים שעלולים להגביר את תחושת הנרדפות בקרב תומכי נתניהו ולגרום להם להצביע ברגלים בהמוניהם.

כששופטי העליון סיימו את כתיבת החלטתם בפסוק מספר קהלת: "לַכֹּל זְמָן, וְעֵת לְכָל-חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם" הם למעשה אמרו לנתניהו חכה, חכה, הורדת המסך עליך זה רק עניין של זמן, הגיליוטינה כבר כאן.

2

נתניהו זקוק לשקט ועליו הוא מוכן לשלם במזומן כאן ועכשיו. ערב הפריימריז נמסרה הודעה למספר חברי כנסת על כך שהם עתידים להשתדרג לתפקידי שרים, העיתוי היה מובן, ביבי רצה לוודא שאין עריקות לטובת גדעון סער וההבטחות זרמו. מי שעבד בעבר עם נתניהו יודע שכשהוא בלחץ הוא ממהר להבטיח הבטחות, אבל פחות ממהר למלא אחריהן. קיום ההבטחה לדוד ביטן ולציפי חוטובלי קרה מהר מהצפוי. דוד ביטן מחזיק בהבטחת מינוי לשר למעלה משנה, הוא היה אמור לקבל תפקיד שר הרבה לפני דודי אמסלם, אבל פתיחת תיק החקירה נגדו הלחיץ את נתניהו שהעדיף את אמסלם. ככה זה אצל ביבי, משתמש וזורק. השתמש בביטן, שלח אותו להתראיין בכל אולפן ותחת כל מיקרופון, אבל ברגע שהחלה החקירה בעניינו ביבי עשה סיבוב פרסה ועבר להשתמש בדודי אמסלם. ציניות במיטבה.

ביטן מכיר טוב מאוד את נתניהו וחיכה לו בפינה. לאחר ההכרזה על הבחירות השלישיות הוא התראיין לחברת החדשות ואמר "אני מאמין שהוא יוציא 61. כמובן שאם לא יוציא – נבחן את העניין". נתניהו הקשיב גם לסאבטקסט של הדברים והחליט להרגיע את הרוחות בטרם באמצעות פיזור הבטחות למינויים מיד לאחר הפריימריז.

אם על בקשת החסינות היה חשש שתפגע בליכוד, מינוי דוד ביטן בעיתוי הזה זו אצבע בעין של שלטון החוק. היכולת של שר לקדם תהליכים ולהתוות מדיניות בתוך משרדו בימים של ממשלת מעבר הם בלתי אפשריים, קל וחומר כשמדובר במינוי מהסוג הזה מה שהופך את המינוי למכונת ג'ובים בלשכת השר ותו לא. גורמים בליכוד מעריכים שמהלך כזה ירחיק את מצביעי הימין הרך.

ניר ברקת שציפה לקבל תיק הבין שבנקודת הזמן הנוכחית עוצמה כלכלית פחות חזקה מכח במרכז הליכוד יצא מהפגישה במשרד ראש הממשלה עם פנים נפולות. שר הוא כבר לא יהיה בסיבוב הזה, סביבו יש כוורת מוכשרת שהפנימה את השפה בה מדברים עם נתניהו.

לא מעט סקרים נערכים בתוך הליכוד, כאלו שברקת זוכה בהם לניקוד גבוה. למרות הלשכה המורחבת שהקים לעצמו בעיריית ירושלים הוא נתפס כאדם נקי כפים שלא ניתן לשחד אותו וכאחד שיודע להקיף את עצמו באנשי מקצוע. בפריימריז האחרונים נעזר נתניהו בחלק מאנשי ברקת שאף ניסה להוביל מהלך בו היועץ האמריקאי דאג שון יצטרף כאסטרטג ראשי לקמפיין הליכוד. בסביבת נתניהו לא רוצים את ברקת פגוע והעבירו יותר מפעם אחת את המסר שניר יהיה הבא בתור במשרד האוצר ביום שאחרי משה כחלון, בין אם זה יהיה לפני הבחירות ובין אם זה יהיה לאחריהם.

3

אור השמש בשילוב אמת המבוססת על עובדות זה המתכון הבדוק ביותר כדי להוציא את עכברי הפוליטיקה הישראלית מכל החורים. התייחסותו של הראשל"צ הרב יצחק יוסף לעלייה ההמונית מחבר העמים ושמכילה המוני גוים שונאי ישראל העירה מרבצה קודם כל את יו"ר ישראל ביתנו, חה"כ אביגדור ליברמן ובהמשך את בני גנץ, ציפי חוטובלי ושאר הירקות.

קשה להתווכח עם נתונים רשמיים של מדינת ישראל, קשה עוד יותר להסכים עם המצב. העיתונאי קובי נחשוני פירסם נתון מדהים בו עולה שמתוך 39,740 עולים מאוקראינה רק 13,235 הינם יהודים ומתוך 56,342 עולי רוסיה רק 21,383 הינם יהודים. אלו שתי העליות הגדולות לישראל בין השנים 2012 – 2019 ומדובר בנתונים רשמיים של מדינת ישראל.

אין חולק על הצורך שיש לעשות כל השתדלות להעלות לארץ ישראל כל יהודי באשר הוא, אין אחד שעשה בסוגיה הזו יותר מאשר מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל כשנדרש לסוגיית יהדותם של יוצאי אתיופיה. פסק ההלכה אותו כתב מרן זצ"ל היה אחד הגורמים העיקריים שהביאו לעלייתם ארצה וזה המקום בו גדל הראשל"צ שליט"א.

אפשר בהחלט להבין את ליברמן, אצלו האינטרס האישי מעל הכל וההסתכלות שלו נובעת אך ורק מהשיקול האלקטורלי ותו לא. לדידו, כל יוצא חבר העמים זה עוד קול פוטנציאלי בקלפי, יהודי או לא זה כבר ממש לא משנה. המפלגה לפני הכל. הבעיה העיקרית נמצאת בגזרת נתניהו. האיש שכל הרלוונטיות הפוליטית שלו נגזרת מהשמירה האדוקה לה הוא זוכה מצד המפלגות החרדיות ידע להגיב על דברי הראשל"צ אבל נאלם דום כשקושניר פרסם סרטון הסתה מבחיל כנגד הציבור החרדי והליכותיו.

נתניהו מעוניין לקושש קולות מקרב המגזר הרוסי, למרות שניסיון כזה שנעשה בסבב הבחירות הקודם לא צלח, אין לו שום בעיה לתקוע סכין בגבם של אלו שהולכים איתו באש ובמים. אצל נתניהו כפיות טובה זו דרך חיים.

4

כאשר החלו בשנת 2012 לפתח את שדה הגז 'תמר' שהיה השדה הראשון, הכוונה היתה לבצע את הפרויקט ביבשה ולא הרחק מהישוב זיכרון יעקב. כתוצאה מהתנגדות התושבים ומהמחאה שהחלה לצבור גובה הוחלט על משיכת צינור בעלות כספית גבוהה מאוד מהמיקום הנוכחי בצפון הארץ ועד לאזור אשקלון ששם כבר היתה אסדה ישנה והיתה תמ"א.

הפיתוח של מאגר 'לוויתן' נעשה בהתאם לחשיבה שמדינת ישראל היא זו שמכוונת והיא זו המחליטה באיזה אופן יפותחו שדות הגז. בשנת 2014 המדינה קיבלה תכנית מתאר ארצית מהמועצה הארצית לתכנון ובניה שכל פיתוח של שדות גז נוספים יהיה בשטחים שהוגדרו מראש בתכנית וכך אכן קרה. על השטח המדובר הוקמה האסדה ומבלי להתחכם עם הרגולטור.

המשרד להגנת הסביבה אישר לחברת נובל אנרג'י השותפה בפרויקט הגז לבצע את הנישוב (הזרמת הגז מהבארות לאסדה) השני של אסדת הגז לוויתן. מומחים מטעם המשרד אף הדגישו שההשפעה על איכות האוויר באזור החוף מול האסדה צפויה להיות נמוכה, ואין צורך כלשהו בפינוי תושבים או הנחיות מיוחדות לציבור. פעולה זו מתבצעת בעת כתיבת השורות ושבוע לאחר גל המחאה ששטף את המדינה באשר לרמת המסוכנות של התהליך.

פרויקט הגז הגיע פעם אחר פעם לפתחו של בית המשפט שמצידו דחה את העתירות ונתן למיזם לצאת לדרך. יותר מפעם אחת נשמעה הטענה שהמחאה מומנה ע"י גורמים שהיו חפצים בעצירת הפרויקט. "יצרני החשמל הסולארי הינם בעלי עניין לעצירת מיזם הגז הפוגע להם ברווחיות ואני לא שולל שיזמים מהתחום לקחו חלק במימון המחאה" אומר גורם המקורב לחברות הגז כשניסיתי להבין מהו המניע לניסיון עצירת פרויקט הגז.

יותר מכלי תקשורת אחד בישראל קידש מלחמה נגד הפרויקט. התחזיות אותן ניפק דיברו על כך שפרויקט לוויתן לא יגיע לסופו, לא יוזלו מחירי החשמל וגז לא יימכר למצרים ולירדן. במבחן התוצאה ההערכות התבררו כשגויות, דבר שמעלה חשש שלא איכות הסביבה וטובת האזרחים עניינו את מובילי המחאה אלא כסף והרבה.

הבעיה העיקרית מולה התמודדו יזמי הפרויקט היתה חבורה מיליטנטית שהטרידה את הציבור במידעים בעיתיים בו בזמן שאנשי המקצוע הוכיחו באותות ובמופתים שהטענות אותן הם מעלים מופרכות ולא מגובות מקצועית. "עוטף לוויתן" הוא עוד כינוי בו מכנה את עצמה אותה חבורה, כדי לייצר חיבור בין מה שהם עוברים מול חברות הגז לבין מה שעוברים תושבי  "עוטף עזה". אל הבעיה הזו נוספה בעיה מהותית הטמונה בעובדה שאת מדינת ישראל מנהלת ממשלת פקידים שלא מבינה דבר וחצי דבר בכלכלה עולמית ושחשופה ללחצים מצד גופי תקשורת וארגוני טרור מחשבתי הגורמים לעודף רגולציה. הסיבה העיקרית בגללה עולם ההיי טק בישראל נמצא בהתפתחות נובעת מהעובדה שאינו נמצא תחת רגולציה ממשלתית.

"לא מן הנמנע שיש במאבק הנוכחי גם שנאת עשירים אבל זה יהיה שטחי מדי להיתפס רק בזה מבלי להבין את מכלול האינטרסים של השחקנים הנמצאים בשוק האנרגיה הישראלי" מדגיש בפניי גורם המתמצא בתחום.

מדינת ישראל סובלת מפוליטיזציה. הכל בסוף מתנקז לשאלות של ימין ושמאל ופחות לשאלות של טובת המדינה ותועלת לאזרחי ישראל, ולא מן הנמנע שאם ראש הממשלה שקידם את נושא הגז היה מהצד השמאלי של המפה הפוליטית הכל היה נראה אחרת.

השארת תגובה