מייסד הדף היומי ביקש תמיכה מהג'וינט

נחשף מכתב בקשת תמיכה שכתב מייסד הדף היומי להנהלת הג'וינט בעת ששהה בניו יורק וביקש תמיכה לישיבתו – היסטוריונים מעריכים: בעת שהותו של המהר"ם שפירא זצ"ל בארה"ב עלה רעיון הדף היומי

חכמי לובלין
חכמי לובלין

מכתב מרתק שנמצא בארכיון הג'וינט, שופך מעט אור על הרגע שבו עלה במוחו הגאוני של המהר"ם שפירא זצ"ל לייסד את לימוד הדף היומי. המדובר הוא במכתב ששיגר מהר"ם שפירא בעת ששהה בנוי יורק וכתובתו המופיעה שם היא ניו יורק. במכתבו מבקש מהר"ם שפירא מהנהלת הארגון לתמוך בישיבת 'חכמי לובלין' אותה ייסד ובראשה עמד. היסטוריונים מעריכים כי בעת שהותו בארה"ב במפגשים עם ראשי יהדות ארה"ב ובהם ראשי הג'וינט עלה הרעיון הכביר שאותו הציע בפני מועצת גדולי התורה לפיו כל יהודי ילמד דף יומי בכל יום.

במכתב שנחשף כאן לראשונה ונכתב בשפה האנגלית, כותב מהר"ם שפירא בין הייתר: לכורש אדלר, יו"ר ועדת תרבות ודת של הג'וינט. אני יודע שאתה ידיד קרוב של עולם התורה ואני לוקח לעצמי את החופש לשלוח לך תזכיר קצר על ישיבת חכמי לובלין. אני מבקש שתביא את נושא התמיכה בישיבה בפני הועדה שלכם בפגישה הקרובה של הועדה", בהמשך המכתב מסביר מהר"ם שפירא, מדוע ישיבת חכמי לובלין עומדת בתנאי התמיכה של ארגון הג'וינט.

ראובן גורבט ראש תחום חרדים ג'וינט ישראל: 'יש לארגון הג'וינט זכיות רבות בהקמת עולם הישיבות עוד לפני המלחמה וגם לאחריה בארץ ישראל. יש לנו גם היום את הזכות להמשיך את התמיכה בעולם התורה'

הרב יצחק טרכטינגוט מנהל תוכניות חרדים בג'וינט: 'התרגשתי לראות את המכתב שכתב מהר"ם שפירא. את הזכות הגדולה שהייתה לארגון הג'וינט להיות שותף לבניין הישיבות הקדושות באירופה לפני השואה האיומה וגם לאחריה בסיוע הגדול שקיבלו כל העדות והחוגים בארץ ישראל. כיום אנחנו ממשיכים את המורשת של העשייה למען הישיבות  בעצתם והכוונתם של גדולי ישראל'.

השארת תגובה