טרנד העשור: סחר מקוון

עשור שובר שיאים בדואר ישראל בהזמנת חבילות מחו"ל: גידול של 370% בהזמנת חבילות בתוך עשור וכ-770% במשקל החבילות שהוזמנו • מ-18.4 מיליון חבילות בשנת 2010 לצפי של כ-68 מיליון חבילות ב-2019

דואר ישראל
דואר ישראל

עשור של שבירת שיאים ישראליים גם בתחום הסחר המקוון, כך עולה מנתוני חברת דואר ישראל לסיכום העשור החולף. בעשור בו הוכתרה ישראל בתור "המדינה הצומחת בסחר המקוון בין מדינות ה-OECD" ביחס לגודל האוכלוסיה (2016), וכאחת מעשר המדינות שהזמינו הכי הרבה בימי הקניות הבינלאומיים שנערכו בחודש נובמבר פר נפש (2018), נראה מנתוני חברת דואר ישראל כי השיא עדיין לפנינו.

בדואר מעריכים כי שנת 2019 צפויה להסתיים עם הזמנה של כ-68 מיליון חבילות מחו"ל, במשקל כולל של כ-16 אלף טון, גידול של 370% בכמות מול 2010, אז הוזמנו כ-18.4 מיליון חבילות בלבד. הנתון הבולט הוא הקפיצה המשמעותית במשקל החבילות שגדל מאז שנת 2010, בכ-770% אז עמד המשקל על כ-2,063 טון בשנה. על פי נתוני האתר,statista.com  היקף ההזמנות של הישראליים באתרי הסחר המקוון צמח פי 10 וצפוי להסתכם ב-2019 בכ-13.1 מיליארד שקל מול 1.3 מיליארד שקל בשנת 2010.

לדברי דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל, "הצרכן הישראלי שינה את הרגלי הצריכה שלו בעשור האחרון באופן משמעותי, הוא נבון יותר, מתוכנן יותר, משווה מחירים ומחפש את העסקה המשתלמת עבורו ובוטח בפלטפורמות השונות של הסחר המקוון. לראיה לצד העליה במספר החבילות לאורך כל העשור, אנו רואים גידול דרמטי במשקל הפריטים המוזמנים מחו"ל, והזמנה של יותר פריטים מנוטרים ופריטי פריים, פריטים גדולים ויקרים יותר, יש כאן שינוי מגמה של איכות מול כמות".

"תחום הסחר המקוון הוא כיום נחלת הכלל, וההבנה שניתן להזמין מגוון רחב של פריטים מכל מקום ובכל זמן ושעה שנוחים ללקוח, הגבירו משמעותית את הצריכה. בעשור האחרון חלו התפתחויות אדירות בתחום הטכנולוגיה וממשק המשתמש, שהשפיעו על הזמנת החבילות – היכולת להזמין ישירות מהסמארטפון, לרבות ביצוע תשלומים, הגידול במספר האפליקציות של אתרי הסחר המקוון והשיפור בחווית המשתמש תוך הנגשת האתרים גם לשפה העברית, הפניה ללקוח על בסיס פרסונליזציה, שיפור השירותים הלוגיסטיים ומסירת החבילות ועוד". ציין גולדשטיין.

לדברי גולדשטיין: "הגידול העצום בתחום הסחר המקוון הציב אתגרים חדשים בפני כל חברות הדואר בעולם וחייב היערכות לוגיסטית מחודשת בכל שרשרת האספקה משלב האיסוף מהמוכר, דרך המיון, הקליטה, השינוע, ההטסה, ועד תהליך המיון והמסירה בארץ היעד והכל במינימום זמן ועלויות. בעשור האחרון חל תהליך פרסונליזציה בכל תחומי  החיים, הלקוח מצפה למסירה ליותר פרסונלית, וכל תפיסת הלקוח השתנתה. על מנת לעמוד באתגרים אלו גם בישראל, השקענו מעל 150 מיליון שקל בשנים האחרונות בטכנולוגיה לצורך שיפור חווית השירות של לקוחותינו, לרבות הקמת מרכז הסחר המקוון במודיעין לפני כשנתיים וחצי, פתיחת מאות מרכזי מסירת חבילות בשיתוף עסקים קטנים ובינוניים בנוסף למאות יחידות הדואר לשיפור וייעול תהליכי המסירה, מה שמציב אותנו כמערך הריטייל הגדול בישראל עם יותר מ-1,300 יחידות למסירת דואר רשום וחבילות".

השארת תגובה