רוחות סוערות: בוז במרכז הליכוד

חרף המאמצים מאחורי הקלעים למנוע בחירות פנימיות, אלה צפויים להתקיים כשסיכויי סער להצלחה נמוכים # בניסיון להתריס כלפי נתניהו, כינס סער מסיבת עיתונאים על אדמת חאן אל-אחמר

נתניהו עם חברי הליכוד. צילום: הליכוד
נתניהו עם חברי הליכוד. צילום: הליכוד

חלק אחד שואג לעבר גדעון סער קריאות 'בוז' ו'רק ביבי' ואילו החצי השני קורא לסער 'ראש הממשלה הבא'. זוהי תמונת המצב המדויקת של מפלגת השלטון הליכוד. מצד אחד תמיכה בלתי מסויגת בראש הממשלה נתניהו ומצד אחר, קריאות להחליף את השלטון בידי סער. נתניהו לא נמצא בימים פשוטים כאשר מתוך המפלגה עצמה קוראים בנחרצות "ביבי הביתה". אם זה לא מספיק, הרי שגם זרמים בתוך הציונות הדתית קוראים לנתניהו להתפטר, בטענה כי אפסו סיכוייו להרכיב ממשלה ולכן ריצתו עלולה להזיק לכל הימין. "אנחנו מקדשים את הדרך, לא את האיש", טוענים זרמי האופוזיציה בתוך הימין.

כזכור, ח"כ גדעון סער הודיע שהוא מתכוון להתמודד מול נתניהו בכדי להציל את המפלגה שאיבדה מכוחה בזמן האחרון לא מעט. סער נתקל בקשיים גדולים מול תומכי נתניהו אשר טענו כי הוא מפורר את המפלגה. חבלי לידה אם נרצה. בתחילה היה נראה כי הוא היחיד שצץ בקריאתו לראש הממשלה לערוך פריימריז. אולם בתחילת השבוע ח"כ נוסף קפץ למים שעדיין לא הספיקו להתקרר: יואב קיש הודיע כי הוא תומך בגדעון סער.

שוב מפלגת השלטון קיבלה זעזוע. זהו הח"כ השלישי שמפנה עורף לנתניהו, אחרי גדעון סער ומיכל שיר. כך הסביר קיש את המהלך שלו: "שלטון הימין בסכנה. נבחרתי כדי לשמור על עם ישראל וארץ ישראל. לצערי אנחנו הולכים בעיניים פקוחות לבחירות שלישיות בהן יש סיכוי ממשי שממשלת שמאל תעלה ותמיט עלינו אסונות כדוגמת הסכם אוסלו. אני סומך על גדעון סער שיידע להוביל את המחנה הלאומי במדינת ישראל, לנצח את השמאל בבחירות ולהוביל את השינויים הנדרשים במערכת אכיפת החוק. תומך במי שיציל את מדינת ישראל ממשלת שמאל – גדעון סער".

בראיון ל'חדשות 12' הסביר קיש כי "בתחילת השבוע חתמתי לנתניהו על קבלת המנדט מידי הנשיא, כולי תקווה שעד יום רביעי נצליח להקים ממשלה, אבל שנינו מבינים שהסיכויים שהולכים לבחירות גבוהים". אבל לדבריו, "חזרנו לפלונטר, המדינה תקועה ללא מוצא. אני מאמין שבשביל לצאת מהפלונטר ולשמור על שלטון הימין האדם היחיד שיכול לעשות זאת זה גדעון סער – ואני אתמוך בו בפריימריז".

עוד הוסיף הח"כ הסורר, "נתניהו היה ראש ממשלה מצויין, הוביל את הימין שנים ארוכות, אבל אני מבין שלא נצא מזה. גדעון סער יכול לחבר חלקים נדרשים ולשמור על השלטון, והוא מגדיל את המחנה. אני מכיר את גדעון, איש ימין. יש עבודה משמעותית לעשות, שנתניהו לא יוכל. אני לא לבד, יש אנשים שחושבים כמוני. המסר המרכזי שלי: יש הרבה אנשים שאוהבים את ביבי, גם אני, אבל אנחנו צריכים לנצח".

יחסיו של קיש עם נתניהו התערערו בתקופה האחרונה בעקבות תמיכת אנשיו של ראש הממשלה בח"כ מיקי זוהר לתפקיד יו"ר סיעת הליכוד בכנסת. כזכור, זוהר זכה לרוב של 18 חברי כנסת לעומת 11 שתמכו במועמדותו של קיש. בראיון שנערך עמו הוא נשאל אם תמיכתו בסער מגיעה בעקבות רצונו "לסגור חשבון" עם נתניהו והשיב: "אני לא עוסק בי, אם הייתי רוצה כבר הייתי שר. אני עוסק בשמירה על שלטון הימין, אנחנו עוד נתגעגע לימים של 55 מנדטים לגוש".

בסביבתו של נתניהו הגיבו לדברים של קיש הערב ואמרו כי, "מצער שיואב קיש בוחר לתקוף את ראש הממשלה נתניהו רק בגלל שהפסיד בבחירות ליו"ר סיעת הליכוד. כפי שרואים בכל סקר, היחיד שיכול להביא שלטון לליכוד הוא ראש הממשלה נתניהו ובטח לא אדם אחר שהוא יקיר תקשורת השמאל – ולא במקרה". ההערכה הרווחת היא כי ישנם עוד חברי ליכוד שמעוניינים להחליף את נתניהו, אך עד שהם יתפסו תעוזה ויקראו תיגר, קיימים שני חברי כנסת מרכזיים שעשו זאת וחברת כנסת נוספת מסוף הרשימה.

"נדרש שינוי"

במסגרת הדיונים האינסופיים, ביום ראשון התכנס מרכז הליכוד, הוא למעשה המוסד העליון של מפלגת הליכוד, הרשאי להחליט בכל ענייני התנועה בין ועידה לוועידה. בין השאר, מוסמך המרכז לשנות את חוקת המפלגה. אישרו את הצעת ההחלטה של נתניהו והשר חיים כץ המבטלת את הפריימריז לרשימת הליכוד בבחירות הבאות ומקפיאה את זו שהתמודדה בבחירות בספטמבר. נציין כי ההחלטה לא נוגעת לפריימריז לראשות המפלגה, אלא להרכב הרשימה בלבד.

ראש הממשלה הגיע לכינוס לאחר ההחלטה והתקבל בקריאות עידוד. "איננו יודעים עדיין אם נלך לבחירות ואנחנו עושים מאמץ אחרון למנוע זאת", אמר נתניהו בפני חברי המרכז. "אבל אם הן ייכפו עלינו, אנחנו נלך וננצח בגדול". גדעון סער שנאם קודם לכן והתקבל מצד אחד בקריאות "ראש הממשלה הבא" מחוץ לאולם אך גם בקריאות בוז כשעלה לנאום עד אשר יו"ר המרכז ח"כ חיים כץ נאלץ לקחת את המיקרופון לידיו כדי להרגיע את הרוחות. בסיום הוועידה הודה סער לתומכיו והביע ביטחון כי יגבר על נתניהו בהתמודדות הפנימית במפלגה. "תודה לחברי מרכז התנועה הרבים שתמכו בי ובדרכי הערב. תנועת הליכוד תמיד היתה תנועה דמוקרטית תוססת וחיה. נחושה דעתי להתמודד על ראשות התנועה מתוך הבנה, כי נדרש שינוי בהנהגה על מנת לחלץ את המדינה מהמשבר הפוליטי המתמשך, להקים ממשלה בראשות הליכוד ולאחד את העם", אמר סער בהודעה ששיגר לאנשיו.

בדבריו הצדיק סער את רצונו להתמודד מול נתניהו באומרו כי, "לפני 55 שנה, מונה אריאל שרון, לשר בממשלתו הראשונה של יצחק שמיר. הוא התמודד במרכז תנועת חירות, מול יצחק שמיר, הוא הפסיד בהתמודדות, ולאחריה התנועה כולה התאחדה מאחוריו של יצחק שמיר, זאת הייתה התמודדות לגיטימית. למרות שהייתה מול ראש ממשלה מכהן‎". עוד הוסיף סער, "נחושה דעתי להתמודד על ראשות התנועה מתוך הבנה כי נדרש שינוי, נחוץ מפנה על מנת לחלץ את המדינה מהמשבר הפוליטי המתמשך, להקים ממשלה בראשות הליכוד, ולאחד את העם". לדבריו, "מנסים להכפיש את מי שרוצה להתמודד לראשות הליכוד. גם מול מי שמכהן 14 שנה מותר להתמודד".

יום לאחר מכן, חבר הכנסת זאב אלקין הנמנה על מקורבי ראש הממשלה, התייחס לקריאות הבוז שנשמעו במרכז הליכוד בשעה שגדעון סער עלה לבמה לשאת את דבריו. בראיון לרשת ב' אמר אלקין, כי "הליכוד היא תנועה תוססת, אני לא אוהב שריקות ובוז לאף אחד". באשר למאבקי הכוחות בצמרת המפלגה בין גדעון סער שמנסה להדיח את נתניהו אמר, כי "בליכוד יש מאבק פוליטי, אבל אני מעדיף את זה על פני השיטה הדרום קוריאנית שיש עתיד נוהגת בה".

בראיון לגל"צ, התייחס גדעון סער לקריאות הביניים שהפריעו את נאומו ואמר, כי "צריך לבדוק מי הכניס את הקבוצה המאורגנת שהפריעה לכנס", כשהוא רומז בדבריו לראש הממשלה. סער הוסיף, כי "אמנם שנים לא היו בחירות מקדימות לראשות הליכוד, אבל בנסיבות הפוליטיות של היום זה הכרחי".

בתוך כך, ביום שני, הדבר שעמד בסלע המחלוקת בתוך הליכוד הוכרע באופן רשמי: הודיע שהוא לא פועל נגד פריימריז לראשות מפלגת הליכוד. מטעמו של רה"מ נמסר כי "במידה ויוחלט על בחירות כלליות יהיו פריימריז לראשות הליכוד וראש הממשלה נתניהו ינצח בגדול".

גדעון סער שככל הנראה יהיה המועמד היחיד נגד נתניהו אמר בתגובה כי הוא ‏"מברך את ראש הממשלה נתניהו על הודעתו בדבר קיום פריימריז מוסכמים לראשות הליכוד. הליכוד היא התנועה הפוליטית הגדולה בישראל ולה מסורת דמוקרטית מפוארת. אנו נקיים מערכת בחירות חיובית, מכבדת ונקיה בה אציג תוכניות ועמדות ברורות בכל תחומי המדיניות. חברי הליכוד יכריעו", אמר סער שכעת נותר לו להוכיח תמיכה בליכוד ושהוא מסוגל להגדיל את כוחה של המפלגה.

המשימה: "להפיל אותי"

למי שלא יודע, ישנה שיטה ישנה ובדוקה בכדי להבין את עד כמה עומק הקרע בין נתניהו וכל יריב פוליטי אחר: אם נתניהו טוען כלפי איש כזה או אחר כי הוא לא מספיק ימני או שהוא שמאלני, הרי שאנו נמצאים בשיא העימות. השבוע זה קרה לסער מצד נתניהו בוועידת 'מקור ראשון' שם אמר כך: "המשימה שלהם היא להפיל אותי. לא כדי להפיל אותי אישית, אלא ההבנה שאם יפילו אותי הם יפילו אתכם ואת כולנו. הם לא מעריכים שיבוא מישהו שידע לעשות את מה שאני עושה כאן. בשמאל מבינים שאם יפילו אותי הם יפילו את הימין. שימו לב לתופעה הזאת – את מי התקשורת השמאלנית תוקפת, ואת מי היא מהללת? את מי שהיא מהללת ומאתרגת, בסופו של דבר הוא יפרע את החשבון ויביא לה את הסחורה. הסחורה היא יהודה ושומרון. זה כלל פשוט מאוד שכבר הוכח בעבר", הוא רומז לגדעון סער.

ח"כ גדעון סער הגיב למתקפה המרומזת של ראש הממשלה בנימין נתניהו נגדו וכתב בטוויטר כי, "את עתיד יהודה ושומרון יש להבטיח במעשים ולא בדיבורים: להפסיק את ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C (הנמשכת שנים באין מפריע). לפנות את חאן אל אחמר (אחרי אינספור דחיות). להחיל ריבונות ישראלית על שטחי ההתיישבות שלנו (בהתאם להחלטת מרכז הליכוד מלפני שנתיים)". לאחר הדברים הללו, הוסיף סער וירד אל השטח לביקור בחאן אל אחמר, אותה נתניהו הבטיח לפנות ולהחזיר את השטח לידיים יהודיות – מה שלא קרה עד היום. ככל הנראה, מטרתו של סער היא להסב את תשומת ליבם של תומכי הימין אל המקום בו גילה נתניהו אוזלת יד והדבר מצייר את נתניהו כפשרן בנושאיים מדיניים. כך או כך, נראה כי המלחמה הגדולה במזרח התיכון מתנהלת בתוככי הליכוד כאשר ישנן שתי אופציות בלבד: או שהליכוד יתגבר על המשבר בו הוא נמצא, או שהמשבר יעמיק ויפרק את המפלגה לרסיסים.

תגובה אחת
  1. סער יגרום להפלת הליכוד! הרבה אנשים יודעים גם על בתו שחיה עם ערבי..

השארת תגובה