77% מהחרדים, מאמינים לנתניהו

נתניהו והחרדים
נתניהו והחרדים

כמעט שלושה חודשים עברו מסבב הבחירות השני שנערך בשנת 2019. גם הפעם, כמו בסבב הבחירות הראשון, לא הצליח אף אחד מהמנהיגים הפוליטיים לכוננן ממשלה. סוגיית הטלת האשמה על אי ההצלחה לכונן ממשלה, והעובדה שאנו בדרך למערכת בחירות שלישית בתוך שנה אחת, הובילה להאשמות רבות של כל אחד מהגורמים (ראשי כחול- לבן מאשימים את נתניהו, ראשי הימין מאשימים לעיתים את בני גנץ ולעיתים את אביגדור ליברמן, וראש מפלגת העבודה-גשר האשים גם הוא את חבר הכנסת ליברמן).

בהתאם לזאת, שאלנו את הציבור הישראלי מי לדעתו אשם באי ההצלחה להקים ממשלה בישראל. מן הסקר שערכנו עולה כי ראש הממשלה נתניהו הוא האיש שאליו מפנים אזרחי ישראל אצבע מאשימה בשיעור הגבוה ביותר (43%), לאחריו בפער לא גדול ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן (38%), ורק מיעוט קטן רואים בבני גנץ את האחראי למצב (7%). סוגיית הטלת האשמה מעוצבת במידה רבה בהתאם לעמדות הפוליטיות של המרואיין ובהתאם למיקומו על הרצף שבין חרדי לחילוני: פילוח הציבור היהודי מעלה כי מרבית החרדים והדתיים תולים את האשם באביגדור ליברמן, בעוד מרבית החילונים סבורים כי נתניהו הוא האשם בכך שאנו בדרך למערכת בחירות שלישית.

לאחר שהחליט היועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין את ראש הממשלה נתניהו באשמת שוחד והפרת אמונים, וזאת בשלוש פרשות שונות, שאלנו מה על נתניהו לעשות כעת, האם עליו להתפטר או אולי להמשיך בתפקידו כל עוד החוק מאפשר זאת? רוב הציבור הישראלי (59%) סבור כי נתניהו צריך לסיים את תפקידו, בין אם הוא יתפטר, יחתום על עסקת טיעון ויפרוש מהחיים הפוליטיים או יפרוש זמנית ויחזור לתפקידו אם יזוכה. מנגד, פחות משליש (32%) סבורים כי עליו להמשיך לכהן כראש ממשלה (17%- ימשיך בתפקידו בהתאם לחוק, 15%- יש להעניק לו חסינות).

גם כאן ניכר כי עמדות החרדים שונות במידה ניכרת מאלה של רוב הציבור ביהודי בישראל. רוב מכריע מהציבור החרדי (77%) סבור כי על נתניהו להמשיך בתפקידו (39%- יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה לכל אורך המשפט; 37.5% – יש לתת לנתניהו חסינות לתקופת כהונתו), בעוד שיעור כמעט זהה מקרב החילונים (75%) סבור כי עליו לסיים את תפקידו (47%- להתפטר, 17%- פרישה זמנית, 10%- עסקת טיעון ופרישה מהחיים הפוליטיים).

נקודה מעניינת עולה כאשר בוחנים את התשובות לשאלה זו בהתאם למפלגה אליה הצביעו המרואיינים בבחירות האחרונות – 37% ממצביעי הליכוד בבחירות האחרונות היו רוצים לראות את נתניהו מפנה את מקומו נוכח כתבי האישום הניצבים בפניו.

יש להניח כי עמדת חלקים מהציבור הישראלי כי על נתניהו להמשיך בתפקידו נובעת מתפיסתם את התהליך המשפטי שעבר עד ההחלטה על הגשת כתב אישום. "האם, לדעתך, נתניהו צדק או לא צדק כאשר אמר בנאומו לאחר פרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה שהתהליך המשפטי נגדו היה מזוהם, כלומר נועד להפיל אותו מהשלטון?" מן הנתונים עולה כי יותר ממחצית הציבור (52%) דוחים אמירה זו של נתניהו, ואילו מעט יותר משליש (36.5%) מסכימים עם גרסתו. השאר ציינו כי אינם יודעים. פילוח התשובה לשאלה זו לפי מיקום על הרצף חרדי-חילוני (יהודים) מעלה כי רוב גדול מהציבור החרדי (83%) מסכים עם טענתו של נתניהו אשר אמר שהתהליך המשפטי נגדו היה מזוהם ונועד להפילו מהשלטון. גם רוב מהציבור הדתי מסכימים עם טענה זו (65%). מנגד, מרבית החילונים (66%) לא מסכימים עם טענה זו של נתניהו.

מן הנתונים הללו, אשר בוחנים את הסוגיות הפוליטיות המרכזיות שעל הפרק, עולה כי ישנם הבדלים ניכרים, ואף קיטוב, בעמדות הקבוצות השונות בחברה הישראלית, במיוחד כאשר בוחנים עמדות אלה בחלוקה לקבוצות השונות על הרצף החרדי-חילוני. נראה כי תמונת המצב הנוכחי ברורה לכולם, השאלה היא בפרשנות שכל קבוצה נותנת למצב זה.

הכותב הוא חוקר במרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות ואיש המכון הישראלי לדמוקרטיה

השארת תגובה