חומר ולבנים: הדברים החשובים ביותר

האדמור מסתרי חיים
האדמור מסתרי חיים

אחד הדברים החשובים ביותר שרוכש האדם בחייו הינו ללא ספק כח הריכוז שמאפשר לנו לקלוט להזין ולהחכים בכל מיני עניינים. אם בחומר אלו עניני העולם הזה ואם בלבנים אלו עניני העולם הבא. אין זה משנה במה האדם עוסק, העיקר שיהיו מעשיו דיבוריו ומחשבותיו בקו אחד ורק אז יכול להרגיש בעל ערך ושמחה שאם אין הדברים כן אזי מחשבותיו דיבוריו ומעשיו מפוזרים ואינו מצליח להגיע לשום תכלית.

היות ומיקומו של האדם בשתי אונות המח אינו שווה, יש שנוטים יותר לימין למופשט ללא גבול ויש שנוטים יותר לשמאל למוגדר ולמוגבל. מאבחנה זו אנו חייבים ללמוד על בני אדם וכושר הריכוז שלהם. האם כל בני האדם מסוגלים לקלוט חומר לימודי באותו אופן? ודאי שלא. היות וישנם יותר בעלי מעוף וחלום וישנם יותר מחוברים לקרקע לגבולות ולמידות. ישנם שלא מסוגלים לקבל מרות מכל אחד רק ע"י קשר רגשי חזק וישנם שמקבלים מרות בצורה טבעית ללא שום צורך בקשר רגשי.

כעת נתבונן על כיתה או קבוצת אנשים שבאים ללמוד שיעור או מקצוע. הכיתה בצורה טבעית תתחלק לבני נטייה לחלק המופשט ולבני נטייה לחלק המוגבל. זו חלוקה ראשונה. באותה כיתה יהיו גם כן כאלו שצריכים קשר ריגשי על מנת להצליח לקלוט את החומר הנלמד וישנם שאינם זקוקים לשום רגשות בכדי ללמוד.

קבוצות באופן כללי מתחלקות תמיד למאפיינים אנושיים רבים ולכן מורה או רב או מרצה שנכנס לכיתה מתמודד עם מגוון רחב של תלמידים ותפקידו בסופו של דבר להעביר את החומר הנלמד. אבל אליה וקוץ בה: מרצה מוכשר ככל שיהיה, המקצוע אותו הוא מלמד לא תמיד מצליח לעורר בקרב תלמידיו את כוח הריכוז שלהם.

ישנם תלמידים שקודם כל עסוקים בקשרים החברתיים-רגשיים שלהם וכל עוד בעיה זו לא נפתרה, בעיית הריכוז שלהם גבוהה ביותר ואינם מסוגלים לקלוט דבר וחצי דבר מהחומר הנלמד.

לעומתם ישנם תלמידים שהריכוז שלהם לא מותנה ברגשות ולכן הם נקראים בעלי ריכוז גבוה ולכן יש להם הצלחה יציבה לאורך כל זמן הלימודים.

הרבה הורים פונים אלינו בצער וכאב: הם לא מבינים מה קרה לילד שלהם שבשנה שעברה הוא היה תלמיד נפלא, הטוב ביותר בכיתה בעל קשרים חברתיים מצוינים, והנה השנה שוד ושבר – הילד לא מצליח לקלוט דבר וחצי דבר, הוא פשוט נופל מהפח אל הפחת והשאלה תמיד היא למה? מה השתנה? והחשוב מכל מה אפשר לעשות?

בעיית הריכוז, שהיא היכולת של האדם להבין את הנאמר לו ולקלוט בצורה טובה את מה שקורה סביבו, איננה רק בעיה בקרב תלמידים. זו בעיה שמלווה את האדם מקטנותו ועד יומו האחרון.

גם אנשי עסקים או עובדים שכרים נפגשים בבעיה הזו. בתקופה מסוימת הכל זרם, הכל הצליח. ופתאום משום מקום הכל נסגר. אין יותר פרנסה מיום ליום מי שהיה מוצלח נהפך לאדם נכשל בעיני עצמו וסביבתו. שוב נשאל אותה שאלה על מה ולמה.

התשובה נמצאת בתורת הנפש, שם אנו לומדים על מבנה נפשם של בני האדם ולכן אנו מסוגלים לזהות את הנטיות המוחיות שלהם ולפיהן להוציא את מי שנפל לבור מהבור.

אם הלומד הינו בעל נטיה למוח ימני כלומר הוא קודם כל  רגשי ורק אחר כך שכלי, אזי ברור שאופי המלמד והיחס שהוא נותן לתלמידו הוא הגורם העיקרי שמשפיע על יכולתו של התלמיד להתרכז ללמוד ולהצליח.

הבחנה זו נותנת תשובה חלקית לבעיה וזאת משום שגם למורה, לרב ולמרצה יש קווי אופי שעמהם הם נולדו. אם הם עצמם יותר נוטים למוח שמאל, אזי הם אינם מבינים את הצורך ללמד את החומר שעבורם הינו רק ידע עם רגשות ולכן תלמידים שנוטים למוח שמאל יהנו מאוד מהם אבל התלמידים עם נטיה למוח ימין לא יצליחו בכלל להבין את החומר ולכן יכשלו לא בגלל שהם עצלנים, היפראקטיביים, צריכים ריטלין וכדומה, אלא בגלל שבתולדה שלהם הם קודם כל רגשיים ורק אחר כך שכליים.

כמו כן אנשים בוגרים שפתאום המצב הכלכלי שלהם מתדרדר. צריך לראות מה הגורם הריגשי. מי פגע בהם, מי השפיל, ביזה, שם ללעג, בגד, האשים אותם לשווא וכדומה. התרופה לכולם הינה מודעות לחבר אותם מחוץ למסגרת. החובה לאדם שמבין את הרגש שלהם, קודם כל מתקשר איתם רגשית ורק אחר כך משפיע להם שפע של ידע. מורה פרטי לילדים כאלו הינו ממש ברכה להצלחה.

בברכה סתרי חיים 07-33-38-38-48

תגובה אחת
  1. חברים יקרים!

    אני שמח להעניק לכם פענוח מחדש של המשנה הראשונה לספר יצירה, מבית מדרשו של מו"ר עט"ר בוצינא חסידא קדישא הרמח"ל הקדוש זצוק"ל זי"ע.
    המאמר פורסם לראשונה בספר "אוצרות רמח"ל", אולם בפענוח המודפס נפלו טעויות משמעותיות ביותר.
    עתה, פוענח כתב היד מחדש, נוקד, חולק ונערך להקלת הקריאה וההבנה.
    /https://ramhal.net/6448
    פירוש-משנה-ראשונה-לספר-יצירה

    חנוכה שמח!

השארת תגובה