נמנע אסון: הולכים שוב לבחירות

התנהלות ראש הממשלה בחייו האישיים חסרי משמעות לאזרחי ישראל. השאלה איזו חותמת כשרות מתנוססת על המוצרים במקרר שבמעונו, רלוונטית בדיוק עמו מזג האוויר בקוסטה ריקה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבת ממשלה מיוחדת ברמת הגולן סמוך לברוכים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבת ממשלה מיוחדת ברמת הגולן סמוך לברוכים

השורות הבאות עולות על הכתב מתוך הנחה שהכנסת שוב מתפזרת והדרך לקלפי קצרה. זו ההערכה הרווחת כרגע, לנוכח היעדר קרן אור בקצה המנהרה. הסבירות שיחול שינוי דרמטי ותוקם ממשלה בשעות הבודדות שנותרו – שואפת לאפס.

צריך לומר ביושר: זה היה צפוי. כל מי שטוען אחרת, אינו אלא נאיבי. הסיטואציה הפוליטית שנוצרה, וההתבצרות המוחלטת של השחקנים הפוליטיים בעמדתם, לא הותירו אפשרויות אחרות מלבד בזבוז אדיר של משאבים לטובת קרקס פוליטי שתוצאותיו עשויות להוביל אותנו לפלונטר זהה למצב הנוכחי.

עם זאת, קשה להתעלם מהיבטים חיוביים שטמונים בבחירות הללו. בסקר שהתפרסם לפני תקופה קצרה, עלה כי במגזר החרדי האופציה הזו, שנחשבה לסבירה ביותר לאור היעדר המוצא מהסבך, זוכה להיענות גדולה יחסית, בטח בהשוואה לשאר האוכלוסייה בישראל. הנתונים הללו מצביעים על החרדה הגדולה שהיתה נחלת רבים, מהגרוע מכל.

אילולא הנאמנות שגילה נתניהו כלפי החרדים והסירוב העיקש שלו לנטוש אותם בתמורה להצעות מפתות, עלולה היתה לקום ממשלה רעה לשומרי התורה והמצוות, כזו שחורטת על דגלה פגיעה בכל דבר שריח של אידישקייט נודף ממנו. החומות שנבנו משך שנים בכדי לשמור עד כמה שניתן על גחלת היהדות במדינה, היו נופלים באחת בידי ליברמן-לפיד וחבריהם.

בהתחשב בטרמינולוגיה הארסית שבוקעת מפיו של איווט ליברמן והתחרות המבישה שהתפתחה בינו לחבריו במחנה השמאל בשאלה מי חובט יותר בחרדים, ניתן רק לשער את עוצמת ההתעמרות שחלילה היינו חווים על בשרנו מממשלת הזדון שבחסדי שמים לא קמה.

ומי מדבר על הקיצוצים העמוקים בתקציבי עולם התורה, צווי גיוס לתלמידי הישיבות, חילולי השבת בפרהסיה הציבורית, מתווה חילול קדושת הכותל המערבי, זכויות המגזר החרדי שלבטח היו נרמסות וגזירות אחרות שהיו מושתות חדשים לבקרים על ציבור חובשי הכיפות בישראל.

זו היתה קואליציית החלומות מבחינתם. ממשלה חילונית כהגדרת גנץ ולפיד, ו"בלי משיחיים וקיצוניים", כפי שהרבה להצהיר איווט ממולדובה בנימה מבעיתה. במידה רבה, חורשי רעתנו נחלו מפלה ומזימתם נכשלה. הכוונה להדיר אותנו מהשלטון לא צלחה תודה לק-ל ועלינו לברך על כך.

נחמה פורתא ניתן למצוא בעובדה שהבחירות שבפתח צפויות להתקיים בחודש שבו מזלן של ישראל בריא ותקיף. כבר היה מי שנעלם ממנו מידע זה וסופו הביא לנו את חג-הפורים. בימים ההם בזמן הזה, נייחל שנהפוך הוא וישלטו היהודים באלו החפצים להשכיחם תורתך.

אז אולי אסור לדבר על זה בקול, ייתכן שדברים כאלה יתקבלו באופן לא רצוי אצל חלקים שונים בחברה הישראלית, אבל במצב אליו נקלענו בשל קרבות אגו בלתי נגמרים ובעקבות החרמה כוללת של מגזרים בישראל רק בגלל אמונתם, יש לנו עדיפות ברורה לבחירות חדשות, שאולי הפעם יעשו סדר באנדרלמוסיה שאופפת את ישראל חודשים ארוכים ויביאו סוף-סוף להכרעה ברורה. אינשאללה.

יועצינו כבתחילה

שוב ושוב עולה התמיהה מכיוונם של גלויי ראש שאינם נמנים על מצביעי מחל, "מה פשר התמיכה הבלתי מסויגת שלכם החרדים בנתניהו".

לא מעט קולמוסים נשתברו בכדי לבאר בטוב טעם את עילת ההתעקשות החרדית לעמוד לצידו של ראש הממשלה, עד כי לעיתים ניתן לחשוב שהנציגים החרדים נאמנים לו יותר מחברי הכנסת המכהנים מטעם מפלגתו.

אחדים ממרימי הגבה, שברובם הטילו בקלפי פתק שמוציא את החרדים אל מחוץ למחנה, השתמשו בטענה לפיה נתניהו רחוק משמירת תורה ומצוות, איננו מקפיד על פער זמן באכילת בשר וחלב ואף נמנע במוצהר מלהניח תפילין של רבינו תם. הכל נכון חברים, אבל בשאלות היותר מהותיות, באלה שבהם נבחנת מנהיגותו, נתניהו הוכיח יושרה והגינות שכיום הפכו נדירים במחוזותינו.

זאת ועוד, התנהלות ראש הממשלה בחייו האישיים חסרי משמעות לאזרחי ישראל. השאלה איזו חותמת כשרות מתנוססת על המוצרים במקרר שבמעונו, רלוונטית בדיוק עמו מזג האוויר בקוסטה ריקה.

די אם נעיף מבט לעברם של חובשי כיפה שחורה, אשר במקרים מסוימים כרסם מלא בתורת הנסתר, שבה הוגים על פי פירושי בעל ה'סולם' ובכוחם להשפיע על דברים בסיסיים שבציפור הנפש היהודי, אך למרבה האכזבה אלה נאלמים דום כשהם נדרשים לפעול לתיקון עוול כלפי ציבורים גדולים בישראל שבוחרים לדבוק בדרך ישראל סבא.

הכוונה כמובן היא ליועץ המשפטי לממשלה חובש הכיפה, שדווקא בקדנציה שלו שנמצאת בעיצומה, זכויותיהם של שומרי התורה והמצוות נדרסו וקשה היה לראות אותו יוצא להגנת יהודים כמותו שמתפללים שלוש פעמים ביום "השיבה שופטינו כבראשנו ויועצנו כבתחילה".

במשמרת שלו, בוטלו על ידי משרדו אירועים לציבור שמבקש להישמע לדבר השם ולקיימם בהפרדה. תחת שרביטו הגיעה ההתערבות הבוטה של "שומרי הסף" בדברים שבאף מדינה לא ההינו לשלוח יד. פקידיו עודם מקבלים יד חופשית להיטפל לכל מה שאינו מוצא חן בעיניהם, תוך שהם טוענים בתוקף שאינם מערבים שיקולים זרים והרי מנדלבליט הוא "חרדי ולומד קבלה".

מנדלבליט אינו היחיד. בהיסטוריה היהודית קמו להם אנשים מקרב המחנה שרקדו 'מה יפית' בפני הפריץ, כשלראשם שטריימל גבוה וגארטל עבה. לא מדובר רק בחרדים כלפי חוץ שהפרידו בין החיים בין כותלי הבית למצג השווא בחוץ. הללו התהדרו בגאונות מדהימה ובידע מקיף בכל חדרי תורה.

היועמ"ש הנוכחי הוא חלק מרשימת דתיים שאמנם שומרים תורה ומצוות, אך פועלים בדרך שרחוקה מזו שמצופה מהם בשלל נושאים. אנשים דוגמתו ניתן למצוא בשפע בהיכלי המשפט, בכנסות לדורותיה ובצמתים אחרים שלא פעם הופכים לקריטיים עבור כל מי שחרד ליהדותה של ארץ הקודש.

בחסות הכיפה שלראשם ולמרות שחונכו בבית המדרש, מלחכי הפנכה בחרו להפנות עורף לצור מחצבתם. בהחלטות שיצאו תחת ידיהם קשה היה לדמיין את חזותם הדתית-חרדית. מה שכן בלט, זהו הטשטוש שאחז בהם בשעה שנכנעו לכוחות לא רצויים והפכו חותמת גומי להתנהלות שאינה עולה בקנה אחד עם עשרת הדברות ששמעו מפי הגבורה בהר סיני.

באופן שונה לגמרי, נהג במרוצת השנים בנימין נתניהו, אשר למרות שנולד למשפחת תינוקות שנשבו, התגאה בכך שהגן על יסודות הדת ולא התבייש לתת גב לעולם התורה. על התנהלותו שילם רה"מ מחירים כבדים ויש שרואים בחרב המונפת לעברו כעת, תוצאה להתנהלותו ההגונה כלפי הציבור החרדי ולברית שכרת עם נציגיהם.

ניתן להניח בזהירות, שאלקטורט לא קטן של מצביעי הליכוד פחות אהב את החיבור הנדיר שרקם נתניהו עם שותפיו במפלגות החרדיות. חרף זאת, הקולות שקראו לרה"מ לפרום את הקשר ולאפשר פגיעה בקדושת השבת, נדחו בידי נתניהו על הסף.

מתבקש אפוא שבשעת המבחן הגורלית בה אנו שרויים, נישאר איתנים בתמיכתנו בו. ראויים לשבח הנציגים החרדים שלא התפתו לנטוש את ספינתו שמאיימת לטבוע ונותרו נאמנים עד לרגע האחרון. עמוד השדרה שגילו וגרמה לקידוש השם ולהערכה חוצת מגזרים, תשרת אותם גם בעתיד ותתרום לשיתופי פעולה אותם יבקשו פוליטיקאים ליצור עמם, לתועלת כולנו.

השארת תגובה