"שוק הדיור על סף זינוק מחירים"

לקראת ההצבעה הצפויה בישיבת הממשלה היום על הארכת תוקפה של תכנית "מחיר למשתכן", מזהירים בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ: "שוק הדיור על סף זינוק מחירים"

בנייה. אילוסטרציה
בנייה. אילוסטרציה

"ממשלת ישראל חייבת להתעשת היום ולשנות את מדיניות יישום תוכנית 'מחיר למשתכן'. בשטח ברור, כי תוכנית מחיר למשתכן מיצתה את עצמה ואחרי תקופה של שלוש שנים, מאז החלה לפעול,  שבה עלו מחירי הדירות ביותר מ-15%, הם עלולים לזנק אם הממשלה לא תקבע מדיניות חדשה". כך מזהיר הבוקר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, לקראת ישיבת הממשלה – שבה יידון היום עתידה של תוכנית "מחיר למשתכן". הוא הוסיף: "נחוצים כלים כבדים בהרבה על מנת לפתור את המשבר בשוק הדיור והדבר יונח לפתחה של הממשלה הבאה לעשות כן".

סרוגו קורא לממשלה בשם ההתאחדות, המייצגת את ענף הבניה, לאמץ תוכנית שעיקריה: יישום "מחיר למשתכן" אך ורק בפריפריה, ומכירת קרקע מדינה לבניית דירות במסגרתה של עד 50% מהקרקע המשווקת באותו איזור.

בנוסף, קוראת ההתאחדות לממשלה לשוב ולהעניק לרוכשי דירות בפריפריה את מענקי המקום שביטלה בעבר על מנת לעודד את הביקושים באזורים אלה, במקום לחזק את הביקוש לדירות באיזור המרכז. "השילוב של מחיר למשתכן בפריפריה בלבד, בצרוף מענקי מקום, יסיט ביקושים מאזור המרכז ויפחית שם את הלחצים לעליות מחירים", מעריך סרוגו.

ההתאחדות אף מציעה שהממשלה תקבע, כי מכרזי הקרקע במרכז הארץ ייועדו אך רק למשפרי דיור ובכך יגדל היצע הדירות עבורם, וכך יתאזן עם הביקוש ויפחית את הלחצים שצפויים להעלות את המחירים בכל הארץ.

לקראת הדיון בממשלה, העריכו בהתאחדות: "שוק הדיור מצוי כיום על סף זינוק חד במחירי הדירות, הן בשל הקיטון בהתחלות הבניה שנרשם בשנתיים האחרונות והן בשל היעדר מדיניות ממשלתית ברורה בו, שהיא תוצאה של כהונת ממשלת מעבר לאורך השנה האחרונה. לכך יש להוסיף את חוסר הוודאות שיצרה הממשלה הנוכחית בתחום  ההתחדשות העירונית בשל מדיניות מזגזגת בתחום תמ"א 38 אשר גרמה לקיטון חד בהיקף העסקאות בתחום זה שתרם לירידה בהיצע הדירות בלב ליבם של איזורי הביקוש".

בהתאחדות הזכירו עוד כי הואיל ומחיר למשתכן מוכוונת לפלח השוק של זוגות חסרי דיור (שמהווים פחות מ-20% מרוכשי הדירות בישראל), גרמה תוכנית מחיר למשתכן למחסור קריטי בהיצע הדירות למשפרי דיור ולמשקיעים והביאה בכך לזינוק ממושך וחד במחירי השכירות וללחצים לעליות מחירים באיזורי הביקוש בגוש דן ובערים סביב לו.

נשיא ההתאחדות, סרוגו, מסביר: "התוכנית הזו, שבסופו של דבר היא תוכנית לדיור בר השגה, היא רק כלי אחד מני רבים שהמדינה יכולה להציע לחסרי דיור. מחיר למשתכן אמנם הצליחה לצנן את שוק הדיור עד לכדי עלית מחירים של 2.5% בלבד בשנת 2019 אך המחיר של הקפאת השוק עלול להיות כבד מאוד, היות והביקוש הגדול לדירות לא נעלם אלה רק הוקפא לזמן מוגבל".

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ ציינו הבוקר, כי "מחיר משתכן", שאינה מבחינה בין תושבי המרכז לתושבי הפריפריה, יוצרת הפועל העדפה שלילית של תושבי פריפריה, כאשר היא שומרת מאז תחילת דרכה על הטבות גבוהות  יותר בצורה דרמטית עבור תושבי המרכז לעומת ההטבות אלה הניתנות לפריפריה. למעשה, מסבירים בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ: "מחיר למשתכן נכשלה במשימה מרכזית שלה – לחזק את אלה שידם אינה משגת לרכוש דירה, מאחר והיא אינה מבחינה במצב סוציו אקונומי של הזכאים. כך יצא כזוג צעיר המשתכר עשרות אלפי שקלים בחודש קיבל במקרים רבים את ההטבה הגבוהה יותר".

השארת תגובה