הפתרון לבעיית עזה: אי מלאוכתי

בכיר לשעבר בשב"כ: "האי לא יסייע בהבאת שקט לתושבי עוטף עזה" • "קטאר מוכנה לממן אזורי תעשיה שיכניסו פרנסה לרצועה" • האי ההומניטרי, גשר הניתוק, המכשולים, העלויות והשליטה הביטחונית

הדמיית האי
הדמיית האי
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

אם יש דבר סבוך יותר מהפלונטר הפוליטי בו אנו שקועים בימים אלה –  זו התסבוכת בעזה. רצועה לא מאוד גדולה שבחלקה מאיימת על ישראל בטרור ובחלקה השני מתגוררים אזרחים בתנאים קשים מאוד. לא ניתן לתושבי עזה להסתובב חופשיים עקב הסכנה הטמונה בתוכם. ארגון החמאס, הג'יהאד האסלמי ועוד מאיימים על ביטחון ישראל. מצד שני, יש צורך לראות כיצד מצליחים להקל על תושבי הרצועה את חייהם הלו פשוטים מבלי לסכן את ביטחון ישראל. הרבה הצעות עלו, אבל בכל הצעה טובה טמונה מלכודת שעשויה לסכן את ביטחון ישראל. אנחנו במלכוד.

רוב תושבי עזה אינם טרוריסטים, אלא אזרחים שנקלעו לרצועת שטח בעייתית ומיואשים מחייהם לחלוטין בגלל השליטה הטרוריסטית עליהם, חמאס משקיע את כספו בהמשך חיזוק שלטונו ואילו התושבים נותרים רעבים. אך למרות הכל, אולי ישנו פתרון אחד: אי מול חופי עזה.

ישראל יצאה משטחי רצועת עזה לפני למעלה מעשור. למרות זאת העולם רואה ברצועת עזה כאזור ריבוני של ישראל והאחריות הומניטרית מבחינת העולם מוטלת על ישראל. ברצועת עזה חיים קרוב לשני מיליון אזרחים רובם בעוני מחפיר ובתנאים לא תנאים. ברצועה ישנם קרוב ל-50% אבטלה, המים מזוהמים, ורק שעות מעטות ביום הם זוכים לחשמל וכאשר אין ממסד יציב והכלכלה כל כך נוראית, הרי שהמחלות גם נחלת האזור.

בית הכלא הכי גדול בעולם, כך מוגדרת רצועת עזה. ישראל חוסמת יציאה וכניסה של התושבים לצורכי פרנסה וזה בשל שיקולים ביטחוניים. גם מצרים לא פותחת את גבולותיה לעזתים, אבל משום מה נתפש בעולם כי ישראל היא אחראית למצב הקשה. ישראל מצידה כבר היום מספקת במינימליות אוכל ותרופות לרצועה וזאת עקב העובדה כי העולם רואה בישראל אחראית לתושבי עזה. בנוסף, כאשר ישנה מצוקה בעזה, הם מפנים אש לישראל בירי רקטות, כאילו ילדי הדרום אחראים למצב ולא מציאות שנכפתה על כולם.

אבל שר אחד חשב מחוץ לקופסה. ישראל כץ מנסה לקדם הקמת אי מלאכותי מול חופי עזה. כץ מנסה לקדם את רעיון האי מאז סיום מבצע צוק איתן. אם ישראל לא מתכוונת להכניע את החמאס, הפתרון הנכון הוא לדחוף להקמת האי. מצרים לא תיפתח אף פעם לכיוון עזה; הדרך היחידה למנוע מעזה לפנות לכיוון ישראל היא לתת לה מוצא לים. באי יהיו נמל, תחנת כוח, אולי גם מפעל להתפלה. שאלת הריבונות לא תוכרע: לא דגל ישראל, לא דגל פלסטין.  השבוע דווח כי שר הביטחון נפתלי בנט הנחה את הרמטכ"ל ומערכת הביטחון לבצע בדיקת היתכנות ביטחונית לפרויקט האי המלאכותי מול חופי עזה. דווח נאמר כי בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי נפגשו שבוע שעבר וסיכמו לקדם את הקמת האי, ובהמשך לבחון גם הקמת נמל תעופה בינלאומי בעזה במימון בינלאומי.

שרי הביטחון הקודמים, יעלון וליברמן, התנגדו ליוזמת האי, אבל בנט שתמך בו עוד כשהוצג בקבינט לפני מספר שנים, רואה בו פתרון יצירתי שיכול להקל על האזרחים בעזה כשהתנאי: אור ירוק ממערכת הביטחון שהפרויקט לא יהווה סכנה לישראל. שר החוץ ישראל כץ התייחס לנושא בציוץ בטוויטר. "שנים אני מקדם את יוזמת האי הבינלאומי הצף מול עזה, כפתרון יחיד של מוצא אזרחי מבוקר של עזה לעולם, תוך ניתוק הקשר האזרחי ושמירת גבול ביטחון עם ישראל. השבוע פגשתי את שר הבטחון בנט, שבניגוד לקודמיו, הביע את תמיכתו בקידום היוזמה. עדכנתי את ראש הממשלה נתניהו, ואני מקווה שבקרוב נוכל לצאת לדרך", סיפר השר כץ.

זה פרויקט אחד שבו תומכים גם הימין, גם המרכז וגם השמאל", אומר כץ. "הימין תומך ברעיון בגלל הבידול בין עזה ליו"ש; המרכז בגלל ההיפרדות מהפלסטינים; השמאל מסיבות הומניטריות".

הכירו את האי

רעיון הקמת האי המלאכותי נועד לתת מענה למציאות שרעה לפלסטינים ולא טובה לישראל. הוא נועד לתת מענה לשתי בעיות מרכזיות: בעיה הומניטארית הולכת ומחריפה בסיר הלחץ של רצועת עזה, בו מצטופפים כשני מיליון פלסטינים; בעיה שנובעת מכך שלמרות שישראל כאמור יצאה מהרצועה לפני למעלה מעשור, היא עדיין נתפסת כאחראית עליה, מהווה למעשה את צינור החמצן העיקרי אליה (מאות משאיות אספקה ביום) והדבר שואב אותה ומציב בפניה דילמות מעשיות ומוסריות. הקמת אי מלאכותי מול חוף עזה תיתן לתושבי הרצועה מוצא הומניטארי וכלכלי לעולם מבלי לסכן את ביטחונה של ישראל.

הכוונה היא לבנות אי 5 ק"מ מהחוף, שיחובר לרצועה באמצעות גשר ואשר יספק לה שירותים אזרחיים, כולל חשמל והתפלת מים, וכן שירותי נמל. כלומר, על האי יהיה תחנת כוח שתספק לרצועה חשמל ותסיר את ישראל מהאחריות על החשמל ברצועה – מה שקורה היום. בנוסף, יהיה מתקן להתפלת מים, שכן היום המים ברצועת עזה מזוהמים ומלוכלכים והמתקן יטהר את המים. דבר נוסף שיהיה על האי, זה שרותי נמל אווירי וימי. זאת אומרת שתושבי הרצועה יוכלו להכניס סחורות לרצועה וגם לטוס ממנו ליעדים בעולם הישר מן הרצועה ולא דרך ישראל. התוצאה אומרת שהם יתנתקו במובן מסוים מישראל ויתחילו להתנהל מאי ולא דרך ישראל. הם יוכלו לסחור עם העולם, להכניס תרופות ושאר מצרכים והאחריות הישראלית ההומניטרית תוסר מישראל.

ובאשר לבעיה הביטחונית, הרי שישראל תהיה אחראית על הביטחון בים ועל הבידוק בנמל. מה שאומר שלא יוכלו ארגוני הטרור להכניס דרך האי תחמושת או להבריח מחבלים וכדומה. הביטחון בים סביב האי והבידוק בנמל יהיו כאמור בידי ישראל, ואילו כוח שיטור בינלאומי יהיה אחראי רק לסדר הציבורי באי ולנקודת בידוק על הגשר, שתהווה מעגל ביטחון שלישי בלבד בשגרה. היכולת לשלוט מבחינה ביטחונית באי תהיה לאין שיעור טובה יותר מאשר ברצועה גופא, והריחוק שלו מהרצועה יאפשר לבדל את האי. אל האי שכאמור הוא מרוחק כמה קילומטרים מהרצועה יהיה אפשר להגיע באמצעות גשר ארוך כאשר באמצע, ישנה האפשרות לחסום את הגשר ואף לנתק את הגשר משטח הרצועה במידת הצורך – לנתק אך לא להרוס. במרכז הגשר יהיה עמדת בידוק ע"י ישראל.

בה בעת, האי שיהיה בבעלות בינלאומית, לא ישנה את הסטטוס המשפטי הימי של ישראל ואת ההסכמים הקיימים. בניית האי תארך כ-5 שנים אך כבר בטווח המידי היא תספק תעסוקה ואופק לתושבי הרצועה. בנוסף, מעבר לחשיבותה ההומניטארית והכלכלית וליתרונותיה הביטחוניים המובהקים, יוזמת האי תשפר את דימויה של ישראל בזירה הבינלאומית ותחזק את שיתוף הפעולה שלה ואת יחסיה עם המדינות באזור ובזירה הבינלאומית שייטלו חלק בפרויקט.

יתרה מכך, אף שמטרותיה מתמקדות בהיבטים ההומניטאריים והכלכליים, בניית האי המלאכותי והמוצא לעולם שהוא יאפשר לעזתים עשויה לתרום לרגיעה ואף לייצר לאורך זמן תהליכי עומק פנימיים חיוביים ברצועה בכך שתינתן האפשרות לתושבי עזה לעזוב את הרצועה יחד עם משפחותיהם. ובאשר לעלות האי: הקמת האי יעלה בסך הכל 5 מיליארד ש"ח לישראל, אך הכוונה אי שמדינות העולם שגילו נכונות יממנו יחד עם ישראל את הקמת האי שגודלו יהיה 8 ק"מ.

נסכם בקצרה בכדי לזכור את הנתונים: ישראל תקים אי ענק עם נמל ושדה תעופה בכדי להתניע את הכלכלה ברצועה. ישראל תשמור בגופה ע"י למען לא ינצלו עוינים את האי. את האי יממנו מדינות העולם. במידת הצורך ישראל תוכל לנתק את הגישה לאי. עם זאת, יש טעם לפגם בעובדה שישראל מייצרת הסכמים עם ארגון הטרור חמאס ובמקביל מנטרל את אבו מאזן.

"חמאס יתנגד לכך"

ובכן, לפנינו רעיון מבריק ללא ספק, שעל פניו נראה כפתרון הטוב ביותר. בכל זאת, ביקשנו מכמה מומחים להציג את הזווית הבעייתית לנושא. המומחים איתם שוחחנו מעלים שורת בעיות, אך לא שוללים את האפשרות להקמת אי. כך למשל הנריקה צימרמן, עיתונאי בינלאומי המכיר את המזרח התיכון ואת הסכסוך על כף ידו, תומך בהקמת האי שעשוי לתת פתרון, אבל מעוניין שהדרך להקמה של אותו האי תהיה בדרך שונה: "האי הוא רעיון טוב שאמור לתת פרנסה להרבה אנשים, אבל הוא רק פתרון אחד. צריכים להשקיע הרבה יותר מחשבה בכדי לתת סל שיטיב את חייהם של תושבי עזה ובעיקר יוריד מאיתנו את העול של הבעיה ההומניטרית ברצועה". לדבריו, האי יעזור לתנועת הכסף ברצועת עזה, אבל צריכים עוד פתרונות בכדי לנסות לפתור את הבעיה. הנריקה צימרמן סבור שיש צורך להקים אזורי תעשיה בצמוד לגבול עם עזה ולתת מקומות עבודה לתושבים.

צימרמן בעצמו שותף לשיחות בינלאומיות בעולם במטרה להביא ליציבות עולמית. "אמרו לי גורמים מקטאר שהם מוכנים לממן ולבנות אזורי תעשיה שיכניסו פרנסה לרצועה", הוא חושף בפנינו. צימרמן מדבר על הצורך הישראלי למצוא פתרון לרצועת עזה: "אנחנו מדינה חכמה. צריכים לקחת את טובי המוחות, לשבת ולגבש פתרונות לטווח ארוך לבעיה של עזה. האי יכול להיות אחד מהם, אבל בוודאי שישנו צורך להביא לעוד פתרונות במהירות האפשרית ועל כך ישראל חייבת לשקוד". מנקודת מבטו, זו פצצה מתקתקת שיש לעצור אותה בצעדים אסטרטגים ולא בצעדים טקטיים וזו אחת הסיבות בגללה "יש צורך בהקמת ממשלת אחדות. פתרונות לטווח הקצר יש בשפע, יש צורך ביציבות קבועה", כלשונו.

הדבר השני שמפריע להנריקה צימרמן, זאת העובדה שבמידה ויקום אי, ישראל תבצע את ההסכם מול ארגון הטרור חמאס ולא מול הרשות הפלסטינית. "למה שלא לעשות את זה עם הראשות הפלסטינית בראשות הפת"ח?" הוא שואל. למעשה, אי כזה בשיתוף פעולה עם החמאס, הוא פרס לארגון הטרור הרצחני ומהצד השני, הוא ינטרל את ההשפעה של אבו מאזן על היציבות האזורית, דבר שלא לדעת כולם הוא חכם. "הדבר היחידי שנשאר לנו מהסכמי האוסלו, זה השיתוף פעולה הביטחוני עם הרשות הפלסטינית. המצב היום ביהודה ושומרון, הוא מצב טוב. יש הסכמים מול הראשות הפלסטינית ובסך הכל אבו מאזן גורם לא קיצוני באזור. הוא אומנם לא חסיד אומות העולם, והוא עשה ועושה הרבה טעויות כמו מתן קצבאות למשפחות מחבלים, אבל הוא עדיף על ארגון הטרור חמאס שלא מכיר בנו ועושה הרבה בכדי להשמיד אותנו"

"יש לישראל אינטרס למגר את שלטון החמאס ולהשליט גם ברצועה את שלטון הרשות הפלסטינית. יהיה כוח אחד שהארגונים הטרוריסטים יהיו כפופים אליו. לצערי, נתניהו מחזק את החמאס הקורא להשמידנו, על חשבון הפת"ח וזה עובד לרעת ישראל ובנוסף אם נתסכל לטווח הארוך, הרי שייתכן שהחמאס יצליח להשיג שליטה גם ביהודה ושומרון וזה יהיה אסון. גורמי טרור ישלטו בין ישובים יהודיים וכל הסכמי הביטחון עם הרשות יבטלו". למרות הכל, כפי שאמרנו, העיתונאי והסופר הנריקה צימרמן סבור שכן יש צורך להקים את האי הספציפי עליו אנחנו מדברים, שייתן טווח נשימה לתושבי עזה ויביא ליציבות מסוימת באזור.

שוחחנו גם עם ליאור אקרמן, בכיר בשב"כ לשעבר, סופר ופרשן לענייני טרור. ביקשנו ממנו להביא זווית שתסביר את הבעייתיות באי מתוך הנחה שיש בעיות. הוא לא הפתיע ומיד תמה בשאלה מהותית ביותר: "מבחינה כלכלית אכן יעזור לרצועה אבל מאידך נשאלת השאלה מה האינטרס לסייע כיום לכלכלת הרצועה כשחמאס בשלטון?", שואל אקרמן ומוסיף "חיזוק עצמאות רצועת עזה אכן יחליש את סיכויי החזרת השליטה ברצועה לידי ההנהגה כיום של אבו מאזן". בנוסף הוא מעלה את סוגיית הביטחון ואומר מה שמעלה בעיה מול החמאס: "ישנם היבטים ביטחוניים רבים המחייבים מתן מענה למניעת הברחת אמלח ואמצעים טכנולוגיים שיסכנו אותנו מה שיחייב קיום תהליכי בידוק קפדניים עי ישראל. החמאס צפוי להתנגד לכך". לסיום, אומר אקרמן דבר נוסף, שמלמד על כך שאולי הפרויקט אינו מושלם: "הבעיה המרכזית היא עצם שליטת חמאס בעזה ולכך לא ניתן פיתרון. האי לא יסייע בהבאת שקט לתושבי עוטף עזה".

כך או כך, מי שסור שהבעיה תיפתר באבחת יוזמה אחת אינו אלא נאיבי. המצוקה הזו שמטרידה את ישראל לא מעט שנים רחוקה מפתרון ממשי ורק התושבים יכולים להציל עצמם מהמצב הסבוך בו הם שרויים.

איים מלאכותיים

איים מלאכותיים היו קיימים משך שנים רבות ובחלקים שונים של העולם; הקראנוגים בסקוטלנד ואירלנד הפרהיסטוריות, נאן מדול במיקרונזיה והאי באגם טיטיקקה. העיר טנוצ'טיטלאן, בירת האצטקים, מוקמה על אי טבעי קטן באגם טשקוקו והוקפה באיים מלאכותיים רבים. רבים מהאיים המלאכותיים נבנו בנמלים, לצורך יצירת אתר המבודד משאר העיר או לשם השגת שטח אדמה נוסף. דוגמה לאי מלאכותי מהסוג הראשון הוא דג'ימה, שנבנה בנמל נגסאקי שביפן בתקופת אדו כמרכז לסוחרים אירופים, שלא הורשו באותה תקופה להיכנס לתוככי יפן, ואף ליפנים נאסרה הכניסה אליו. דוגמה נוספת היא אליס איילנד במפרץ ניו יורק העליון, סמוך לעיר ניו יורק, בו פעל מרכז מבודד לקליטת מהגרים לארצות הברית, מסוף המאה ה-19 ועד לתחילת המאה ה-20. דוגמה לאיים מהסוג השני הם איי התמרים שלחופי דובאי.

מיזמים מודרניים

המיזמים העכשוויים שאפתנים הרבה יותר מאלו ההיסטוריים; נמל התעופה הבינלאומי של קנסאי, שנפתח ב-1994, הוא נמל התעופה הראשון שנבנה כולו על אי מלאכותי. בדובאי הוקמו כמה מהאיים המלאכותיים הגדולים בעולם, המכונים איי התמרים.

בישראל

בשנת 2000 פורסם דוח ממשלתי שהוכן על ידי וועדה שהורכבה מצוות מומחים ישראלי-הולנדי ופעלה במימון שתי הממשלות בשנים 1997 – 2000 ובחנה את ההיתכנות של בניית איים מלאכותיים מול חופי ישראל. הדוח התרכז בעיקר בהיבטים הטכנולוגיים והכלכליים של הפרויקט ועלות הקמת תשתית לאי אחד הוערכה בכ- 1.5 מיליארד דולר. לאור הדוח אושרה הקצבה של 6 מיליון ש"ח לשם המשך בדיקות ההיתכנות. הוועדה כללה בדיקות בקטע החוף שבין חדרה לפלמחים. בדיקת קדם-היתכנות מראה היתכנות סביבתית, טכנולוגית, ומשפטית וכדאיות כלכלית, מבחינת ערך הקרקע, לבניית איים מלאכותיים מול חופי ישראל, כאשר ההיתכנות הסביבתית מותנית בנקיטת פעולות אחזקה שוטפות למניעת נזקים לחופים ולמדף היבשתי.

על אף החלטות הממשלה החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שלא לבחון את נושא האיים המלאכותיים למגורים וקיבלה הוראה המצמצמת את הבחינה לנושאי תשתית בלבד. בין השאר נקבע כי "המועצה הארצית לתכנון ולבנייה רואה צורך בעריכת סקר ומסמך מדיניות לאיסוף נתונים, בחינת הצרכים וההשלכות בהקמת איים מלאכותיים למטרות תשתית".

במהלך שנת 2017 חלו שתי התפתחויות משמעותיות בישראל: שר החוץ ישראל כץ החל לקדם מול ארצות הברית את תוכנית "אי-פרדות", הקמת אי מלאכותי ובו נמל ימי ושדה תעופה אל מול חופי עזה- במימון בינלאומי (הכתבה לצד המסגרת). כמו כן, במקביל, משרד התחבורה יצא במכרז לבחינת היתכנות להקמת אי מלאכותי לשדה תעופה בישראל.

9 תגובות
  1. תמשיכו לחלום.אולי עוד 50 שנה

  2. לחזור למצב שלל 1967 נתק מוחלט. כי רק באמצעות מוצרים יגיע הפתרון לעזה. מיצרים בהתמוטטות מדינית וכלכלית מחסור במים ההולך ומתעלם עקב הבצורת באפריקה וניצול מוגבר של הנילוס עי אתיופיה וסודאן. הבטחה לסיוע בינלאומיכולל מישראל של מתקני התפלה תעשיות בסיני.

  3. לבנות להם אי מתחת למים

  4. 5 שנים ייקח לבנות ולבינתיים יהיו טפטופי רקטות והסלמות חוזרות ונשנות

  5. איזו חלמאות!!! כל פיתרון מתחיל בזה שכל כלב ידע שמי שתוקף אותנו ימות הוא משפחתו ושכניו. והאדמה עליה הוא עומד תירעד!!! אין פתרונות אחרים!!! למה כשזה חרדים או דתיים או שכן שרוצה להזיק לך. זה כל כך מובן וכשזה אוייב בזוי קשה להבין???

  6. צריך לעשות כזה אי מול תל אביב עם שדה תעופה במקום שדה דב

  7. כמה שילם ישראל כץ על כתבת הפרסומת הזו?

  8. להחזיר את כולם לירדן

  9. על מצריים להסיר את הסגר מעל עזה ולפרק הגדר בינה לבין עזה לתמיד

השארת תגובה