למכירה: עוד רכיב מהתאוריה של איינשטיין

איינשטיין
איינשטיין

מכתב בכתב ידו וחתימתו של הפיזיקאי היהודי-גרמני אלברט איינשטיין, הכולל הוכחה פיזיקלית מורכבת במסגרת מאמציו למציאת "התיאוריה של הכל", נחשף כעת. המכתב נשלח בחודש יוני 1950 אל עוזרו ושותפו של איינשטיין, המתמטיקאי ארנסט גבור שטראוס, איתו ניהל איינשטיין התכתבות ענפה. המכתב יועמד למכירה פומבית בבית המכירות 'קדם' בירושלים במחיר פתיחה של 20,000 דולר.

במכתב, מגיב אלברט איינשטיין להשגותיו של ארנסט גבור שטראוס על עבודתו תוך שהוא נותן הצצה מעניינת לתהליך עבודתם המתמשך של השניים. בתקופה בה נכתב, עסק איינשטיין בפיתוח תורת שדה מאוחדת – מסגרת תיאורטית אחת שתוכל לתאר את כוחות היסוד הפועלים בטבע –  כוח הכבידה ואת הכוח האלקטרו-מגנטי. המכתב עוסק בפרשנות המשוואות והפתרונות של שטראוס ואיינשטיין, להבחנה בין דרגות חופש אמיתיות לבין חופש קואורדינטות מלאכותי, וניסיון להבין האם ישנה משמעוית למשוואות, ומהי.

בתחילת המכתב כותב איינשטיין: "אני שמח שאתה מתעסק במרץ רב כל כך בשאלת הקומפטיביליות. אך נדמה לי שחששותיך אינם מוצדקים. אני רוצה לנסח את ההוכחה כך שמכתביך יובאו בחשבון". בהמשך המכתב הסבר מדעי ארוך – אותה הוכחה שניסח איינשטיין עבור שטראוס.

את שלושים השנים האחרונות של חייו הקדיש איינשטיין לפיתוחה של תורת השדה המאוחדת שאמורה הייתה לאחד את כל חוקי היסוד השולטים בטבע לכלל מסגרת תיאורטית אחת. על אף שבסופו של דבר לא הצליח לגבש תורה זו, מאמציו הניעו חוקרים אחרים בחיפושיהם אחר "התיאוריה של הכל". עבודתו בתחום זה היא מתרומותיו החשובות ביותר לעולם המדע.

המתמטיקאי היהודי-גרמני ארנסט גבור שטראוס היה עוזרו של איינשטיין במכון למחקר מתקדם בפרינסטון בשנים 1944-1948, עבד לצדו על תורת השדה המאוחדת וסייע לו בגיבושם של מודלים מתמטיים לרעיונותיו. השניים אף כתבו יחד שלושה מאמרים. שטראוס, זכור במיוחד בשל תרומתו לפיתוח "תורת רמזי". הוא נולד למשפחה יהודית ציונית מהעיר מינכן, בשנת 1933 נמלטה עם משפחתו לארץ ישראל, ולאחר תקופת לימודים קצרה באוניברסיטה העברית – היגר לארה"ב והשלים את לימודיו באוניברסיטת קולומביה. בשנים 1944-1948 היה עוזרו של אלברט איינשטיין ובשנים שלאחר מכן עבד עם כמה מחשובי המתמטיקאים של תקופתו (פאול ארדש, ריצ'רד בלמן, לסלו לובאס ורבים אחרים).

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', מציין כי "מדובר בפריט היסטורי בעל ערך יוצא דופן שהתגלגל לידינו, אלברט איינשטיין נחשב בעיני רבים לגדול הפיזיקאים במאה ה-20, תורת היחסות הכללית שהתקבלה תחילה בעולם המדעי בספקנות רבה, אוששה לבסוף וקנתה לאיינשטיין שם עולמי. המכתב שנחשף עוסק בתורת השדה המאוחדת – תיאוריה שלא הושלמה, אך תרומתו של איינשטיין למדע בתחום זה, היא מהחשובות ביותר בעולם המדע".

השארת תגובה