אופניים חשמליים – מוצר צריכה בסיסי?

אופניים חשמליות
אופניים חשמליות

מהפכת האופניים החשמליים הפכה לעובדה מוגמרת. אופניים חשמליים, המקפלים בחובם אין ספור יתרונות, הן לרוכבים והן למשתמשים האחרים בדרך, הולכים ומתפתחים לכדי הגדרתם כמוצר צריכה כמעט בסיסי. לאחרונה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אף הגדילה לעשות כאשר בדקה את שיעורי הבעלות על אופניים חשמליים בישראל, והנתונים אינם משתמעים לשני פנים.

שיעור הבעלות בישראל על אופניים חשמליים עומד על כ-5%-6% ל-100 משקי בית. כלומר, לכל שיש משקי בית בישראל יש גם בעלות על אופניים חשמליים. בעשירון העליון מבחינה סוציו-אקונומית בישראל אנחנו מדברים כבר על שיעורי בעלות שמגדרים את ה-7%. במילים אחרות, הרי לפניכם מוצר צריכה בסיסי. אולי לא כמו מקרר (99% ממשקי הבית) אך המסר ברור.

כמה עולים אופניים חשמליים?

כל מי שרכב או התנסה ברכיבה על אופניים חשמליים, לא יכול להיות מופתע מהנתונים הנ"ל. אופניים חשמליים מספקים כאמור שורה ארוכה של מעלות ויתרונות אשר לא יסולאו בפז. מדובר בכלי רכב לכל דבר ועניין, אשר איננו דורש הוצאת רישיון נהיגה, איננו כרוך בתשלומי ביטוח יקרים ולא מחייב העמדת תקציב גבוה.

מחירי אופניים חשמליים בישראל נעים כיום סביב 3,000-4,000 שקלים כאשר ישנם גם דגמים זולים שעלותם הינה כ-2,000 שקלים ופחות, ולצדם אופניים חשמליים איכותיים הנמכרים בעבור 6,000-8,000 שקלים וצפונה. טווח הנסיעה של האופניים החשמליים בין הטענה להטענה עומד על כ-30 ק"מ בדגמים הפשוטים, ומגיע לכ-60 ק"מ ברכיבה על אופניים חשמליים עם סוללת במתח V48 ועם הספק של 13-16 אמפר/שעה.

איך בוחרים אופניים חשמליים

המהפכה כבר כאן ועמה גם ההתפתחות. אם לפני כעשור, כשדבירנו על אופניים חשמליים דיברנו למעשה על אופניים רגילים ששודרגו עם "קיט חשמלי", כיום יש לפנינו ענף תוסס ותחרותי. ענף אשר פועלים בו למעלה מ-15 יבואנים גדולים, המייבאים לישראל יותר מ-150 דגמים שונים.

חנויות אופניים ותיקות החלו לשווק אופניים חשמליים ללקוחותיהם, ואנו רואים גם לא מעט חנויות ייעודיות העוסקות אך ורק בתחום זה של אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. הרוכב הישראלי יכול לבחור אופניים חשמליים אשר מתאימים בדיוק לצרכים שלו. בין אם הוא זקוק לאופניים המסוגלים לשאת משקלים גדולים, בין אם הוא מעוניין להרכיב ילדים בדרך לגן, בין אם הוא זקוק לאופניים ככלי תחבורה במסגרת עבודתו (שליחים, סוכנים וכדומה), ובין אם לכל מטרה אחרת.

ברכישת אופניים חשמליים יש לאפיין היטב את הצרכים והמטרות של הרוכב. מהו המרחק הממוצע שאותו הוא יהיה מעוניין לרכוב מדי יום/שבוע/חודש, מהו התקציב שהוא מסוגל להעמיד לטובת הרכישה, האם התוואי הרגיל של הנסיעה כולל אתגרים טופוגרפיים, האם הרוכב זקוק לפתרונות של אחסנה על גבי האופניים, האם יש צורך ברכישת אופניים חשמליים קלים במיוחד וכדומה.

יותר ישראלים עם רישיון נהיגה ורכב משאירים את האוטו בבית

בישראל, הסובלת הן ממצוקת עומס בכבישים, הן מבעיות חנייה והן מתחבורה ציבורית טעונה שיפור, אופניים חשמליים הם פתרון אולטימטיבי. לא בכדי, מחקר שבוצע על ידי הטכניון בחיפה מצא כי 7 מתוך 10 רוכבים חשמליים בישראל הם מבוגרים בחתך הגיל 19-64. דהיינו, בגירים בעלי יכולת להוציא רישיון נהיגה.

עם השיפור במגוון ובמבחר, אופניים חשמליים הם בהחלט מהפכה תחבורתית. לא בכדי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ראתה לנכון לראשונה לבחון גם את הבעלות על אופניים חשמליים במשקי הבית בישראל. הדו"ח המרתק של הלמ"ס, ובו הנתונים הדרמטיים לגבי האופניים החשמליים, מספרים למעשה את הסיפור הירוק והחשמלי כולו.

המדינה צריכה אפוא להבין את המסר הדו-גלגלי. יש להשקיע בתשתיות, בבטיחות, ובסלילת שבילי אופניים חשמליים בכל רחבי הארץ. ככל שיגדל מספרם של הרוכבים החשמליים, בפרט באזור המרכז הצפוף, כך ייטב, וכל המרבה לרכב על אופניים חשמליים, הרי הוא משובח.

__________________________

הכתבה נכתבה בשיתוף עם אתר "הרוכב החשמלי", המציע מדריך רכישת אופניים חשמליים, סקירת דגמים ואינדקס חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ.

השארת תגובה