בית שמש דורשת: מהפך בתחבורה

השבוע השני של ועד הפעולה בבית שמש התאפיין בהתעצמות המאבק ורתימה של פוליטיקאים ומפעילי תחבורה • בועד מציגים 8 דרישות יסודיות ממשרד התחבורה, ומבטיחים: "לא נעצור עד שתושבי בית שמש יקבלו את המגיע להם"

נתקעו בתחנות שעה לפי כניסת השבת
נתקעו בתחנות שעה לפי כניסת השבת
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

אחרי שנות סבל ארוכות, נראה שסופסוף השטח בבית שמש מתחיל להתעורר והתושבים דורשים בקול צלול וברור את שלהם: תחבורה ציבורית יעילה ומותאמת, כפי שמקבל כל ריכוז חרדי בישראל.

את ההתעוררות המתוארת ניתן לזקוף ליוזמות והמהלכים של ועד הפעולה שהוקם ע"י תושבי השכונות במטרה לשים סוף לחרפת התח"צ בעיר.

הועד מחלק ומפיץ בימים אלו חומרי הסברה לציבור הרחב, זאת במקביל להצפת הנושא בכלי התקשורת ולמפגשים שהוא עורך עם פוליטיקאים וקובעי מדיניות.

השבוע נועדו חברי וועד הפעולה, ר' יגאל חדד חבר מועצת העיר בית שמש, ר' רפאל שור, ר' משה גרוס, ר' ישכר רייך, ר' ישעיה רייך, ר' נתן רובינשטיין ור' צבי זיכל, עם סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה, הרב שמואל גרינברג, במטרה לקדם פתרונות מיידיים לקטסטרופה התחבורתית הקיימת בעיר.

חברי ועד הפעולה דרשו מגרינברג גיבוי מהעירייה במאבקם הצודק. "לתושבים אין אורך רוח ויכולת להמתין עוד. מכרזים, תוספות תקציב ועוד כהנה וכהנה הסברים שונים ומשונים אינם מהווים פתרון אמיתי למצוקת התחבורה ההולכת וגוברת. לאנשים חשוב בסך הכל לנסוע באוטובוס בתנאים ובתדירות סבירים בהתאם לצרכים שלהם. הפתרון היחיד שיכול להוביל לכך הינו הכפלה מיידית של מערך התח"צ בעיר, מבלי לתקוע את הענין בגלגלי הבירוקרטיה", כך חברי הועד.

לדבריהם, "הגיע הזמן שהעירייה תהפוך שולחנות מול הגורמים הרלוונטים ותשים סוף לסבל".

גרינברג האזין בקשב רב לדברים וגיבה את חברי הועד במאבקם ובדרישתם. "העיר שבויה בבירוקרטיה של משרד התחבורה וזה לא יכול להימשך ככה", אמר גרינברג והוסיף: "אני מחזק את ידיכם ומקווה שימצא פתרון מיידי למצב".

בהמשך דנו הצדדים בקידום רעיונות ופתרונות שונים, וקבעו להמשיך ולנהל שיח ושיתוף פעולה בנושא.

במקביל, ראש העיר בית שמש עליזה בלוך נדרשה השבוע אף היא לנושא ומתחה ביקורת על האחראים למצב. "בשל תכנון לקוי ואוזלת יד של כלל הגורמים הרלוונטיים הפכו רבבות מתושבי העיר לבני ערובה, כשרובם ללא רכב פרטי מה שמקשה על ניהול סדר יום תקין בשכונה הזאת".

במהלך דיון חירום שקיימה בנושא אמרה בלוך: "מיד כשנכנסתי לתפקיד שמתי את פתרון בעיית התחבורה הציבורית בעיר בקדמת סדר העדיפויות. כיום, נוכח הסבל הרב של תושבי העיר, ברצוני להבהיר כי לא אאפשר למצב הזה להימשך. לתושבי בית שמש מגיעה תח"צ ראויה ומתפקדת…התושבים סובלים מדי יום ביומו מתחבורה ציבורית לקויה, מחסור בקווים ובעיות קשות של תדירות. יזמתי בימים הקרובים פגישה דחופה עם בכירי משרד התחבורה על מנת למצוא פתרונות מידיים וכדי להניע תהליכים ללא דיחוי שישימו סוף לסבל של תושבי בית שמש".

כזכור, בשנה שעברה הגישה בלוך עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים ובקשה למתן צו ביניים נגד משרד התחבורה על שירותי התחבורה הציבורית "הבלתי סבירים" ועל מחסור משווע של מאות אוטובוסים ברחבי העיר.

בפנייתה הנוכחית למשרד התחבורה הבהירה ראש העיריה כי לא תאפשר את המשך מצב התחבורה הציבורית בעיר וכי תושבי העיר אינם יכולים להיות יותר בני ערובה לשיתוק מערכתי כתוצאה ממשלת מעבר הפועלת מזה כשנה בישראל, ומשתקת כל אפשרות לבצע שינויים והקצאת משאבים נדרשים לצרכי התחבורה של העיר בית שמש.

בדיון החירום סוכם על גיבוש מתווה מקצועי המשקף את הליקויים ובעיות התחבורה ולצידן פתרונות מעשיים מידיים שיוגש לצוות הבכיר של משרד התחבורה.

על רקע כל זה פנה הועד למפעילי התחבורה להבין היכן עומדים הדברים מבחינתם. כזכור, חברי הועד בשם תושבי השכונות דורשים להכפיל (לכל הפחות) את כמות התחבורה הציבורית בעיר.

חברי הועד שמחו לגלות כי הם מקבלים גיבוי מוחלט מהחברות המפעילות את התח"צ בבית שמש. כך למשל ארז לבחר, סגן מנהל אגף תח"צ באגד, האשים את משרד התחבורה והצהיר כי מבחינת אגד לספק מענה תחבורתי מקיף לבית שמש בתוך 24 שעות.

"הקווים אכן עמוסים מאוד…לפני כמה חודשים הוספנו כמה קווים, אבל זה לא מספיק. העיר צריכה שדורג ותוספות גדולות ע"מ לתת שירות טוב, לצערי אנחנו לא שם כרגע, הכל תקוע".

לדבריו, "מרגע שהפלונטר ייפתר, בהתרעה של 24 שעות אנחנו יכולים לתת מענה לתוספת נסיעות. לתגבר את הקוים בכל שעות היום. רק מה? אנחנו ממתינים לאישור של משרד התחבורה".

לבחר הדגיש כי הדברים אמורים לא רק לגבי היקף הנסיעות, אלא גם לגבי הארכת שעות הפעילות, התאמת הפיזור לפי שכונות וכיו"ב.

בתוך כך, ועד התחבורה פרסם השבוע מסמך ובו 8 הדרישות המרכזיות של המאבק. וכדלהלן:

  1. עיבוי והכפלת קווי השירות העירוניים

2 .עיבוי והכפלת הקווים הבינעירוניים )ירושלים וב"ב, ל 2 הכיוונים(

3 .הרחבת שעות הפעילות החל מהשעה 05:00 בבוקר עד השעה

01:00 בלילה כמקובל בכל הערים.

4 .הגברת תדירות הקווים העירוניים והבינעירוניים (במסגרת העיבוי

וההכפלה של קווי השירות)

5 .כניסה של תחבורה עירונית ובינעירונית לשכונות: רמת אברהם,

משקפיים, ג' 2 ושכונות מתפתחות.

6 .טיפול בשכונות חפציבה, הקריה החרדית, יפה נוף.

7 . תכנון מחדש של מערך התחבורה בעיר לפי צרכי ודרישת הציבור.

8 .עדכון תעריפי הנסיעות והשוואת מחירים בין הקווים השונים לירושלים.

בוועד מדגישים כי הדרישות אותן הוא מציג גובשו בהתאם לאלפי הפניות והתלונות שהגיעו לקו המידע הקולי אותו מפעיל הועד. "אנחנו בוחנים ומצליבים כל תלונה כדי לקבל את תמונת המצב המדויקת והמהימנה ביותר".

בועד הפעולה מבטיחים להמשיך לפעול בכל הערוצים והמישורים כדי לשים סוף לחרפת התח"צ בעיר. בימים הקרובים צפויים לעלות קמפיינים שונים בעניין, לצד פגישות עם שורה של פוליטיקאים – מהדרג המוניציפלי והארצי – בראשם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ, זאת במטרה להציף עוד יותר את הנושא וליצור את התנאים לשינוי המצב בהקדם.

בינתיים השתתפו חברי הועד ביום עיון מיוחד שנערך בכנסת בנושא תחבורה ציבורית, והעבירו את זעקת התושבים בעיר לחברי הכנסת באופן בלתי אמצעי. הח"כים האזינו בקשב רב לדברים, וחלקם הבטיחו לסייע ככל הניתן.

כפי שציינו בעבר, המערך התחבורתי בבית שמש הוא הכושל ביותר ביחס לכל הריכוזים החרדים. כדי להמחיש עד כמה, נלקחה העיר ביתר כמודל. ביתר, שמתפרסת על פני פחות מ-5 קמ"ר מרובעים ומתגוררים בה פחות משישים אלף איש, זוכה למענה תחבורתי מקיף ומותאם העומד על יותר מ-1,700 נסיעות ביום. בית שמש, המתפרסת על פני יותר מחמישים קמ"ר (פי 10!) ומתגוררים בה למעלה מ-120,000 תושבים מסתפקת בקצת יותר מאלף נסיעות יומיות – עירוניות ובינעירוניות יחד.

בכל הקשור לקווים לירושלים וממנה המצב קטסטרופלי עוד יותר. ביחס לבית שמש, ביתר זוכה לכפול נסיעות בקווים הללו – וזה עוד לפני שדיברנו על הגיוון ביעדי הקווים (לתוך השכונות) ופרמטרים נוספים.

הפער העצום והשערורייתי הזה מתבטא גם בלו"ז בלתי מותאם. לדוג' קו 418 – קו מרכזי לירושלים – מתחיל לפעול רק בשעה תשע בבוקר, 3 שעות אחרי קווי ביתר, ומסתיים ב-22:45 בלי לקחת בחשבון משתנים כמו שמחות משפחתיות, אירועים וכיו"ב. גם בקווים האחרים לירושלים המצב אינו משופר בהרבה.

באופן אירוני העיר היחידה אליה וממנה זוכה בית שמש לתחבורה מצוינת היא.. ביתר, למה? בגלל המערך התחבורתי המושלם שם, שמונע מהתושבים סבל נוסח הסבל ממנו סובלים תושבי בית שמש.

עוד נתונים שממחישים את גודל הקטסטרופה: שכונות רמת ג 2, המשקפיים ורמת אברהם, שהחלו להתאכלס לפני שנה וחצי – לא זוכות לקבל מענה תחבורתי עירוני ובינעירוני.

ואם הזכרנו את הקווים העירוניים, אי אפשר שלא להתייחס לכך שהם מהווים קטסטרופה בפני עצמה. לדוגמא: קו 11 שהוא הקו היחיד שפועל בכל שכונות הקצה, זוכה לתדירות מעליבה ממש ביחס לצורך, ויעידו על כך האוטובוסים העמוסים לעייפה בכל השעות שבהן הוא פועל.

מדובר כאמור בנתונים על קצה המזלג ממש, שממחישים את היקף החרפה והכישלון המגולמים בצירוף המילים "תחבורה ציבורית בבית שמש".

השארת תגובה