תביעה: פייסבוק מאפשרת מיסיון לילדים

פייסבוק
פייסבוק

זה תקופה לא קצרה שליד לאחים החלו להגיע פניות מהורים מודאגים על פרסומות מיסיונריות ברשת החברתית פייסבוק. מעבר לפעילות המיסיונרית המכוערת כשלעצמה, היה בפרסום הזו עבירה על סעיף 368א' לחוק העונשין הקובע עונש מאסר למי שעושה פעולה העלולה להביא להמרת דינו של קטין, שכן בפרסומות המיסיונריות נכתב במפורש שהן פונות במיוחד לגילאי 13 ומעלה, כלומר לקטינים.

ביד לאחים מיהרו לפעול ופנו לחברת פייסבוק כדי להביא להפסקת הפרסום, אולם נתקלו בקיר אטום. בעוד חברות אחרות, כולל יו-טיוב הבינו את הבעיה שבדבר והתחייבו להפסיק את שיתוף הפעולה עם המיסיונרים, נראה שבפייסבוק עשו חשבון אחר והעדיפו את הכספים שהציעו המיסיונרים על פני שמירה על ילדים ובני נוער מפני המפגע המיסיונרי.

בשל כך החליטו ביד לאחים, בעצה אחת עם עורך הדין גיא אופיר כי יגישו תביעה ייצוגית כנגד החברה.

בכתב התביעה נאמר בין היתר, בשם אחת האימהות שפנתה ליד לאחים בנושא: "התובעת, שמעולם לא ביקשה לעקוב אחר העמוד של 'ישוע', ובפרט שאורח חייה לא תואם את האמונה של אותו ארגון, תהתה מדוע מוצגת בפניה הפרסומת, והקליקה על האפשרות בפייסבוק – 'מדוע אני רואה מודעה זו?', שם הודיעה פייסבוק 'ברחל בתך הקטנה': 'מודעה זו מוצגת לך מפני שישוע רוצה להגיע לאנשים בגילאי 13 (!) ומעלה שגרים בישראל. זהו מידע המבוסס על פרופיל פייסבוק שלך והמקומות שבהם התחברת לאינטרנט'…

"הנה כי כן, הדברים כתובים 'שחור על גבי לבן', פייסבוק מאפשרת 'למפרסמים' למקד פרסומים ו/או תכנים שיש בהם כדי להוות ניסיון להמיר דתם של קטינים, התנהלות העולה לכדי הפרות רבות של הדין".

בכתב התביעה מוזכרים גם מקרים של המרת דתם של קטינים אליהם הגיעו המיסיונרים באמצעות הרשת "בידיעת התובעת (יד לאחים) ניסיונם של אותם ארגונים להשפיע על קטינים להמיר את דתם, צלח למצער פעם אחת, כאשר הגיע לפתחה מקרה של קטין, בגיל 15 – בן למשפחה דתית, 'שנתקל' בפרסומות כאמור בפייסבוק שפורסמו מטעם ארגון iGOD. הקטין החל להתכתב עם נציגי ארגון iGOD ,תחילה באמצעות הפייסבוק ולאחר מכך באמצעים אחרים; הקשר בין הקטין לנציגי הארגון נמשך חודשים ארוכים שבמהלכן החל הקטין להאמין ב'יש"ו'. מקרה זו הובא לידיעת התובעת 2 ,לאחר שהוריי הקטין פנו אליה מתוך תקווה שזו תוכל לסייע להשיב את בנם אל היהדות באמצעות פגישות של אנשי תאולוגיה עם הקטין – וכך נעשה, נכון גם לכתיבת שורות אלה".

השארת תגובה