זו לא הרתעה, זו פגיעה אנושה

הריסת בית מחבל
הריסת בית מחבל

שרשרת הרוע של הטרור בנויה מחוליות רבות, כל אחת דורשת התייחסות אחרת ומלחמה אחרת כדי להחליש ולנתק את השרשרת כולה. הרתעת הטרור תעשה רק אם נילחם סימולטנית ובמלוא החוזק בכל החוליות כדי להחלישן ולהרסן.

חוליה חשובה היא הרס בתי המחבלים ומסייעיהם. אלא שפה אנו מזהים התרשלות וחוסר דבקות במשימה, הזנחה של שנים רבות. על השר החדש נפתלי בנט לתקן את המצב ובמהירות.

בפורום "בוחרים בחיים" שמונה מאות משפחות שכולות, מכירים מקרים רבים של בתים שלא נהרסו וכאלה שנבנו מחדש לאחר הריסה, כל משפחה כואבת וכועסת לבדה, מערכת הבטחון שיודעת להבטיח בימי השבעה כי "יעשו הכל" למען המשפחה, שוכחת לקיים את ההבטחה כשזה מגיע להריסת בתים.

המחבל הרוצח אסלאם נאג'ח ימ"ש רצח את החייל רונן לוברסקי הי"ד, ביתו נהרס אך נבנה מחדש, רק אחרי פניה של המשפחה לתקשורת הצבא חזר והרס שוב את הבית שנבנה. גם ביתו של זיאד אוועד ימ"ש, רוצחו של ברוך מזרחי הי"ד נהרס לאחר מאבק ולאחר פסיקת בג"צ ולאחר התערבות אלמנתו הדס מזרחי שפנתה לשופטי בג"צ, לא עבר זמן רב והבית נבנה מחדש וממתין שוב להריסה. וישנם עוד ועוד דוגמאות של מקרים הממתינים לביצוע.

מדינת ישראל מביאה לאחר הפיגוע כוחות גדולים של צבא "למפות" את בית המחבל ורק לפעמים, וגם אז חודשים רבים אחרי הפיגוע מגיעים ובצורה כירורגית פותחים כמה חלונות בחדר שבו גר המחבל, או שהורסים חצי חדר, מרפסת או חלק אחר. בתמונות אפשר לראות שזה לא הרס של בית אלא הכנה לשיפוצו לאחר מכן.

גרוע מכך שלא הורסים, באותם מקרים מועטים שכבר כן הורסים את הבית, הבית מוקם מחדש לאחר זמן קצר בעזרת עזרה כספית מוסדית פלסטינית. נראה שצה"ל ומשרד הבטחון אינם עוקבים אחרי הבתים ההרוסים בשטח ומאפשרים את בנייתם מחדש, אלא אם יש התעוררות תקשורתית או המשפחה השכולה נפגעת הטרור מוחה נמרצות.

זו לא הרתעה, זו פגיעה אנושה בהרתעה.

יש לקבוע נוהל הריסת בתים, ובמקום למפות את הבית, לשלוח בתוך 24 שעות מביצוע הפיגוע כוחות להריסת הבית שבו גר המחבל, להרוס עד היסוד ללא קשר אם הבית בבעלותו או שרק יש לו חדר בבית. הריסת בית חייבת להיות מלאה, מהיסודות עד הגג. חייבים, בכדי להפגין את הרצינות והמחוייבות, לסגור את הפער שנוצר ולהרוס את כל הבתים הממתינים חודשים או שנים אפילו להריסה שטרם בוצעה.

על כוחות הצבא לדעת בדיוק מה מצב הבתים ואיפה יש התחלה של בניה של בית הרוס, זממן התגובה קריטי להרתעה. אם רק מתחילים חייבים להגיע ולעצור את הבונים וחלט את הכסף שמיועד לבניה.

אי אפשר לנהל מלחמה בטרור מבלי לנקוט בצעדים המינימליים המתבקשים. אי אפשר להשיג הרתעה מהטרור בלי לעבוד בשטח ובלי להפגין רצינות בכוונות שלנו לעצור את הטרור. חייבים לעלות מדרגה בהתייחסות המערכת הבטחונית והמדינית להריסת הבתים למען הגברת ההרתעה. בפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות יש ציפיה שעם כניסתו של השר בנט למשרד הבטחון נראה שינוי במדיניות והריסה של בתי המחבלים ללא השתהות.

הכותב הינו אב שכול אשר בנו אסף הי"ד נרצח בפיגוע בקו 37 בחיפה בשנת 2003

השארת תגובה