משרד המשפטים בסרטון הסברה: השוטר לא ירה באתיופי

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש), על דעת פרקליט המדינה והמשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים), הודיעה לבא-כוחו של קצין המשטרה החשוד בגרימת מותו של סלומון טקה ז"ל, כי הוחלט לשקול להעמידו לדין בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו. להודעה צורף כתב חשדות. ההחלטה התקבלה לאחר חקירה יסודית ומקיפה של האירוע. הודעה בעניין זה נמסרה גם לבני משפחת המנוח ולבאי כוחם, בפגישה שנערכה עימם לפני זמן קצר.

ההחלטה נתקבלה לאחר בחינת מכלול נסיבות האירוע, לרבות העובדה שהשוטר ביצע ירי שלא בהתאם לפקודות המשטרה, המוכרות לו היטב, ולא נקט בחלופות מידתיות יותר שעמדו לרשותו. ההחלטה לקחה בחשבון את העובדה שהחשוד הותקף באבנים על ידי המנוח ונערים אחרים ואף נפצע באירוע, בטרם השתמש באקדחו, אך במכלול הנסיבות נמצא כי יש מקום להעמידו לדין.

בטיוטת כתב האישום צוין, כי על-פי החשד, רשלנותו של קצין המשטרה באה לידי ביטוי במספר היבטים, שאלה עיקריהם:

בכך שהשתמש בנשקו בדרך שיש בה כדי לסכן את חייו של המנוח, ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד;

בכך שהירי בוצע בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנהלי המשטרה שאינם מתירים ירי לעבר הרצפה בנסיבות אלה.

בכך שירה לעבר האספלט, שהינו משטח קשיח ושטוח שאין לירות לעברו, מחשש לנתזים העלולים לסכן חיי אדם; ובכך שלא ירה לכל היותר לעבר הקרקע החולית הסמוכה, שמיטיבה לעצור את תאוצת הקליע, ללא נתזים;

האירוע בו מצא סלומון טקה ז"ל את מותו התרחש ב-30 ביוני 2019, סמוך לשעה 20:05. חוקרי מח"ש הגיעו לזירת האירוע זמן קצר לאחר הירי ופתחו מיד בחקירת המקרה. במסגרת פעולות החקירה שנעשו בסמוך לאחר האירוע, תושאלו עדים לאירוע ונתפסו מצלמות אבטחה אשר ממוקמות ברחוב בו אירע הירי. ואולם, בניגוד לפרסומים שונים, לא נמצאה כל מצלמת אבטחה שכוונה במדויק לאזור התרחשות האירוע ותיעדה את רגע הירי – בין היתר כיון שהירי עצמו בוצע בחזית בניין שבנייתו רק נסתיימה והוא טרם אוכלס. לפיכך, אין תיעוד של אירוע הירי עצמו , אף לא במצלמות הסמוכות, אלא רק של הרגעים שלפני הירי ולאחריו – ההליכה לעבר זירת הירי והמנוסה לאחר הירי – שתועדו במצלמות של הבתים הסמוכים לזירת הירי עצמה. למען הסר ספק גם נעשתה פניה לעירית חיפה ונבדקו כל המצלמות הרלוונטיות באזור, אך הבדיקה לא העלתה ממצאים נוספים.

חקירת המקרה ארכה כשבועיים. עם סיומה, באמצע חודש יולי, הועבר תיק החקירה לבחינת פרקליטות מח"ש. במהלך בחינת חומרי החקירה, נתבקשו מספר השלמות חקירה שביצוען הסתיים בסוף חודש ספטמבר. בינתיים, הגישו הוריו של המנוח עתירה לבג"ץ בה דרשו לקבל לידיהם את חומרי החקירה בטרם תתקבל החלטה בתיק. לפני כשלושה שבועות דחה בג"ץ את העתירה, בנימוק שאין לאפשר עיון בחומר החקירה בשלב הנוכחי של ההליך. רק משניתן פסק הדין היה אפוא מקום לקבל החלטה בתיק.

ההחלטה נתקבלה לאחר בחינה מדוקדקת של חומר הראיות ובחינת מכלול נסיבות העניין.

פרטי האירוע כפי שפורטו בכתב החשדות על סמך ניתוח הראיות

בכתב החשדות נטען כי בשעות הערב הגיע קצין המשטרה – שלא היה בתפקיד – לפארק ציבורי בקריית חיים, במסגרת בילוי עם בני משפחתו: אשתו וילדיו, בני ה- 8, 5 ותינוק בן מספר חודשים. אותה עת היו בפארק גם שלושה קטינים בגילאי 16-14, אשר נפגשו עם קטין אחר, כבן 13. בצאתם מהפארק סיפרה אשת החשוד לחשוד כי ראתה שהקטין בן ה-13 מוסר לנערים שטר כסף, שמעה אותם משוחחים עימו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. החשוד הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב, בעוד הוא ניגש חזרה לפארק לבדוק את החשד לפיו הנערים מאיימים לכאורה על הקטין בן ה-13 ונוטלים את כספו.

השוטר ניגש אל הקטין בן ה-13 שעמד בסמוך לנערים, הזדהה כאיש משטרה ושאל אותו על שאירע. הקטין אישר שמסר לנערים שטר בסך 50 ₪. השוטר פנה לנערים, הזדהה בפניהם כאיש משטרה תוך שהוא מציג תעודה משטרתית, והורה לאחד הנערים לרוקן את תכולת כיסיו. בשלב זה הצטרף סלומון טקה ז"ל, שהיה כבן 19 בעת האירוע, אל הנערים ושאל את השוטר לזהותו ולפשר מעשיו. השוטר הזדהה שוב כאיש משטרה גם בפני המנוח והציג את התעודה המשטרתית, אך בתגובה טען בפניו המנוח כי התעודה מזויפת.

השארת תגובה