יותר ממליון שקל קנס בגין 'זיהום אוויר'

המשרד להגנת הסביבה הטיל על מפעל זהר דליה עיצום כספי בסך 1,100,280 שקל בגין הפרות שונות, שהובילו לתוספת פליטות של מזהמי אוויר.

המפעל הממוקם בקיבוץ דליה שברמת מנשה, הוא מפעל כימי לייצור חומרי גלם לתעשיית הדטרגנטים ומוצרי ניקוי, טואלטיקה וקוסמטיקה.

בעקבות דיגום ארובה שגרתי ודיווחי אזרחים על הצטברות של משקע אבקתי לבן על משטחים ורכבים ברחבי קיבוץ דליה, התגלו הפרות שונות, אשר יש בהן כדי לגרום לתוספת פליטות של מזהמי אוויר וחלקיקים נשימים המסוכנים לבריאות הציבור. לאור זאת, החל המשרד להגנת הסביבה בהליך אכיפה – שבסיומו הוטל העיצום הכספי.

מניעת זיהום אוויר עומדת בראש סדר העדיפויות של המשרד, ומפעל זהר דליה, שהוא בעל פוטנציאל להשפעה ניכרת על הסביבה, נדרש למלא בקפדנות אחר הוראות היתר הפליטה.

בבדיקה השגרתית ובסיור שבוצע בעקבות התלונות נמצא, כי החברה חרגה בשיעור העולה על- 1000% מערך הפליטה המרבי המותר למזהם חלקיקים. החריגה בערכי הפליטה נבעה מקרעים בבית השקים (מתקן הטיפול הקשור לארובת מגדל הייבוש, שתפקידו לצמצם פליטת חלקיקים בארובה זו). יתר על כן נמצא, כי מערכות הבקרה וההתראה לא גילו זאת ולא התריעו על החריגה וזאת בעקבות גילוי משקע אבקתי לבן ברחבי הקיבוץ ועל משטחיו.

בהתאם להוראות חוק אוויר נקי – תקנות הפחתה, הסכום בהודעה על כוונה להטיל עיצום הופחת מ-1.8 מיליון שקל ל-1.1 מיליון שקל, לאחר שהחברה נקטה פעולות למניעות הישנות ההפרות ולהקטנת הנזק.

המשרד להגנת הסביבה ימשיך באכיפה וישתמש בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי לשמור על בריאות הציבור ועל הסביבה, ולמנוע מפגעים.