ראיון מיוחד: 'מיזם השבת העולמי'

הוא נחשב לידידו הקרוב של הנשיא המכהן שעמו הוא לומד גמרא, ומוביל מיזמים חברתיים שמשפיעים על כל אזרחי דרום אפריקה • והוא האיש מאחורי המהפכה הבינלאומית של 'פרויקט השבת העולמית' –

הבדלה
הבדלה
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

דווקא בעיצומו של הגל העכור נגד שמירת השבת בפרהסיה הציבורית במדינת ישראל – מזדקרת לה אלומת אור חשובה לעידוד שמירת השבת: השבת הזו, פרשת וירא תש"פ, צפויה להישמר על ידי מספר היהודים הרב ביותר בעשרות השנים האחרונות, זאת במסגרת המיזם הבינלאומי 'השבת העולמית', אותו מוביל רבה הראשי של דרום אפריקה, הגאון הרב זאב גולדשטיין.

השבת העולמית, האירוע היהודי הגדול של השנה – נקרא באנגלית "The Sabbos Project – Keeping It Together" (השבת העולמית – שומרים את זה ביחד). הרעיון החל כפרויקט מקומי עבור 75 אלף יהודי דרום אפריקה. במסגרתו נקבעה שבת שאותה כל יהודי דרום אפריקה ישמרו יחד. כשבעים אחוזים מיהודי דרום אפריקה השתתפו בפרויקט. מאז הצטרפו למעלה מ 1416 קהילות יהודיות ברחבי העולם. באירועים אלו משתתפים כמיליון איש. בין הערים בעולם אשר לוקחות חלק במיזם משתתפות הערים: שנחאי, אפגניסטן, פריז, רומא, לונדון, ירושלים, איסטנבול, יוהנסבורג ועוד.

הרעיון, שהפך לוויראלי וגורר התעניינות רבתי בכלי התקשורת העולמיים, נולד כאמור במוחו של איש אחד – הרב הראשי לדרום אפריקה, הרב זאב גולדשטיין. ערב הגשמת חלומו של הרב בפעם התשיעית ברציפות – ניאות הרב הראשי להתראיין ל'כל ישראל' ולספר על ההיסטוריה המרתקת מאחורי המיזם שבאורח מפתיע – לא רק שאינו גורר ביקורת כמקובל בישראל, אלא זוכה לתגובות נלהבות מכל קצות הקשת, ואף זוכה לתמיכתם של גדולי ישראל. בשיחה עם הרב הראשי ניסינו להבין את סוד ההצלחה, בתקווה (אולי נאיבית, יש לומר) שניתן יהיה לייבא את הקונצנזוס גם ללב הסכסוך הישראלי-חרדי.

בארץ, השבת נמצאת לצערנו במחלוקת קשה בין דתיים לחילונים – אמרנו לרב. כיצד אתם מצליחים לייצר הסכמה כללית סביב רעיון השבת?

"אני חושב שזו פונקציה של הסברה נכונה. אם מגישים את הדברים נכון – מגלים רצון עז, גם מצד יהודים שרחוקים משמירת מצוות – להתקרב אל הרעיון של השבת, שמציעה התחברות של האדם לעצמו, לנשמתו, למשפחתו ולכל מה שמירוץ החיים משכיח אותו ומנתק אותו ממנו".

איך עושים את זה בפועל?

"אני אומר לכולם במפגשים, שהשבת היא כמו 'חבר ותיק' של כל יהודי. לפעמים שוכחים מחבר טוב, לא נמצאים איתו בקשר הרבה שנים, אבל כאשר פוגשים אותו שוב – כל הרגשות צפים מחדש. זוהי השבת עבור כל יהודי. לצערנו, יהודים רבים לא שמעו על השבת מעולם, והפעמים היחידות ששמעו על השבת היו בהקשרים של מלחמות בין דתיים לחילונים. אבל השבת היא רעיון עתיק ונשגב שאמור להיות טבוע בשורשים של כל יהודי. השבת הולכת איתנו מתחילת בריאת העולם, ומתחילת היותנו לעם. השורשים האלה הם חלק מתוכנו.

"אני אומר גם, שיש לשבת מסר לחיים המודרניים שלנו. היום אנשים שואפים 'להתחבר'. כל הטכנולוגיה מנסה כביכול לחבר בין אנשים באמצעות שלל מדיומים וירטואליים – כאשר בפועל היא מנתקת ומפרידה. אנשים שקועים בעצמם, בעולמם, לא שמים לב למשפחה הקרובה ולמה שקורה סביבם. ואז באה השבת – יום של שלווה ושקט, אחדות משפחתית – ומחברת את האדם מחדש, לא רק לסביבתו, אלא אפילו לעצמו. יש בעולם כוח פירוד חזק, והשבת היא המענה האולטימטיבי לזה. זהו מסר חשוב מאוד בחיים.

"והאנשים ששומעים את המסר הזה – נדלקים ומתלהבים", מעיד הרב גודלשטיין.

מיוהנסבורג תצא בשורה

הרעיון, מתברר, התחיל בדרום אפריקה – מקום כהונתו של הרב גולדשטיין, רבה הראשי של המדינה. "לא חלמנו שזה יהפוך לעניין בינלאומי", מספר הרב ל'קו עיתונות'. במסגרת המיזם המקומי, נקראו 75 אלף יהודי דרום אפריקה להצטרף לשבת שאותה כל יהודי דרום אפריקה ישמרו יחד.

איך הגיע הרעיון?

הרב גולדשטיין: "הקב"ה נתן לי את הרעיון. זה החל משיחה שהייתה לי עם פרופסור דן אריאלי, שכתב ספרים רבים על מדע ההתנהגות. לפני כעשור הוא ביקר בדרום אפריקה במסגרת ייעוץ שהעניק לאחת החברות במדינה, ובמהלך ביקורו במדינה הוא ביקש להיפגש איתי במשרדי. בפגישה התעניין הפרופסור בהשקפת התורה בכל מה שקשור למדע ההתנהגות האנושית. תוך כדי הדברים הוא שאל אותי: 'מה המצווה הכי חשובה ביהדות?' אמרתי לו: 'השבת'.

"ואז אמרתי לפרופסור: "עכשיו אני רוצה לשאול אותך שאלה. בתור מומחה למדע ההתנהגות – מה עושים כדי שאנשים יתחברו לשמירת השבת? איך אפשר לחדש את הקשר בין עם ישראל לשבת?' הוא הציע לעשות קמפיין לשמירת שבת במשך זמן מסוים – שלושה חודשים. הוא הסביר לי שמהמחקרים שלו עולה שכאשר אדם עושה משהו במשך שלושה חודשים רצופים – זה הופך אצלו להרגל. אבל הבנתי ששלושה חודשים זה לא משהו מעשי, צריך להתחיל בקטן. התחלתי לגלגל את הרעיון עם בני משפחתי ,ואז החלטתי להכריז על שבת אחת – על משקל דברי התלמוד הירושלמי במסכת תענית, ש'אילו היו ישראל משמרים שבת אחד – מיד היה בן דוד בא'.

"החלטתי לצאת לדרך. פעם בשנה אני עושה אירוע בקהילה – כינוס תורני של כל הקהילה בהשתתפות רבנים, שבו מדברים על חיי התורה. אלפים משתתפים באירוע הזה. באותה שנה, בסוף הכנס הכרזנו שאנחנו יוצאים ל'פרויקט השבת'. רצנו עם זה מהר, ויצאנו בקמפיין שהגיע לכל הקהילות היהודיות במדינה. לא כל בני הקהילה בדרום אפריקה שומרים שבת – יותר משמונים אחוז אינם נמנים על שומרי השבת – אבל התגובה הייתה מאוד נלהבת כמעט מהרגע הראשון. אנשים אהבו את הרעיון. אמנם בהתחלה היו כאלה שפקפקו בסיכויים שזה יעבוד, אבל למרבה הפלא – הייתה התעניינות גבוהה מאוד.

"זה התפתח בגלים והפך לעניין ויראלי. בסוף, לקראת הישורת האחרונה – אנשים אמרו שהם מרגישים היחידים שלא מצטרפים. כולם חלק מהעניין ולכן הם רוצים להצטרף גם.

הרב מספר, כי "באותה שנה – כשבעים אחוזים מיהודי דרום אפריקה השתתפו בפרויקט, סדר גודל של יותר מחמישים אלף יהודים. עבור רובם זו הייתה הפעם הראשונה בחיים. היו ביניהם יהודים בבתי אבות, בני יותר משמונים ותשעים שנה – שזו להם הפעם הראשונה בחיים שהם שמרו שבת כהלכתה. חלק משומרי השבת באותה שנה התעניינו וביקשו להמשיך הלאה…"

משם – הדרך להפיכת הרעיון למיזם עולמי, הייתה קצרה.  לנוכח ההצלחה, בשנה שלאחריה החליט הרב זאב גולדשטיין להרחיב את המיזם לקהילות ישראל בתפוצות. משנה לשנה הפך העניין לוויראלי, כאשר עוד ועוד בירות וערים מצטרפות אל היוזמה. בשנים האחרונות נטלו חלק ביוזמה מאות אלפי יהודים במונטריאול, לונדון, ברצלונה, טינק, רוטרדם, סטפורד, ספרינג ואלי, מקסיקו סיטי ועוד.

לפני כשנתיים הגיעה היוזמה ללמעלה מ-900 ערים ברחבי העולם, והקיפה מעל חצי מיליון יהודים, שזכו להיחשף לנועם אור השבת באמצעותם של אלפי נציגים שמונו על ידי הרב גולדשטיין בכל אחת מן הערים שבהן התקיים המיזם. השנה, מבשר הרב גולדשטיין, נרשמה התעניינות אפילו באפגינסטן, והצפי הוא לכמיליון יהודים שישמרו את השבת ב-101 מדינות בעולם.

הרב הצעיר בהיסטוריה

הגאון הרב זאב (וורן) גולדשטיין מונה לתפקידו כרבה הראשי של מדינת דרום אפריקה – בגיל 32 בלבד. הוא מכהן כרב הראשי למדינה מטעם 'ארגון הקהילות האורתודוקסיות בדרום אפריקה' – עליו נמנים יותר מתשעים אחוזים מהיהודים הדרום אפריקאים (דרום אפריקה היא מדינה שהאחיזה הרפורמית/קונסרבטיבית – כמעט שאינה קיימת בה).

בית הדין של דרום אפריקה מנהל את ענייני הכשרות, הגיורים, הגיטין ודיני התורה במדינה, אשר בראשם עומד הרב הראשי. הרב גולדשטיין בן ה-32 דאז – נבחר מתוך חמישה מועמדים.

###איך התחושה להיבחר לרב ראשי בגיל כה צעיר?

"זו הייתה אחריות גדולה", הרב משחזר, "אבל אנחנו בידיו של הקב"ה וצריכים לעשות את ההשתדלות שלנו, מתוך אומץ לב, ביטחון בהקב"ה ושאיפה שכל מעשינו יהיו לשם שמים. האדם צריך לעשות את מה שהוא צריך לשם שמים, להתרכז ולהתמקד בזה", מסביר הרב.

"כשנכנסתי לתפקיד", הוא מוסיף בראיון, "הבנתי שזה לא סתם למלא תפקיד, אלא אחריות על כלל ישראל, ואני אצטרך לתת דין וחשבון להקב"ה על השאלה מה אני עושה עם הבמה שניתנה לי. עשיתי דברים רבים ופעלתי להשפיע על אנשים בכיוונים של אידישקייט". הרב מעורה בענייני היהדות בכל רחבי העולם, לדבריו – "מתוך השקפה שרבנות אינה שררה אלא פלטפורמה שממנה ניתן להשפיע על אנשים ולהפוך את העולם למקום מתוקן יותר.

"בכל בוקר", אומר הרב, "אני שואל את עצמי מה אני יכול לעשות – לא מה אני מוכרח לעשות. מה שאני מוכרח לעשות – זה פשיטא שעליי לעשות. אבל השאלה היא איפה אפשר להוסיף ולפעול. גם דברים שהם רשות – אני רואה לעצמי חובה לעשות. מהסיבה הזו יצרתי הרבה פרויקטים חדשים, מתוך ההבנה הזו שאני אמסור דין וחשבון על כך שנדרשתי למלא את תפקידי באופן מיטבי. הקב"ה ישאל אותי נתתי לך את התפקיד הזה ומה עשית עם זה.

אחד הפרויקטים שהגה הרב הראשי הוא 'סַנַה אִינדַבֶּה' (מונח שלקוח משבט הזולו האפריקאי, המתאר את הכינוס השבטי של בני השבט – ש"ו). "השם הזה", מסביר הרב, "הוא גימיק שנועד למשוך את האנשים. למעשה, מדובר בכנס תורני לחיזוק התורה והדת במדינה. אל הכנס הזה מגיעים אלפים מיהודי דרום אפריקה לשמיעת מרתון של שיעורי תורה שווים לכל נפש".

בנוסף, בשנים האחרונות הקים הרב תכנית לימוד שבה משתתפים אלפים מיהודי דרום אפריקה. הגר"ז גולדשטיין מכין את החומר הלימודי באופן שיהיה שווה לכל נפש, ובכל חודש מקבלים המנויים חוברת תורנית המכילה את החומר הלימודי. במסגרת המיזם, אלפים לומדים בחברותות שבועיות עם בוגרי ישיבות, ומתעלים בתורת ד', זאת לצד שיעורים קבועים שהרב נושא בכל הריכוזים היהודיים בדרום אפריקה.

פרויקט נוסף אותו מפעיל הרב – נקרא 'דורות סיני', שבמסגרתו הורים לומדים תורה עם ילדיהם כחלק מתכנית לימודית שנהגתה בלשכתו של הרב הראשי למדינה.

'המשטרה היהודית' של יוהנסבורג

הרב נולד בדרום אפריקה, והוא למעשה הרב הראשי הראשון במדינה שהוא יליד המקום. גם הוריו וסבו וסבתו משני הצדדים – הם ילידי יוהנסבורג. "ההורים של סבי וסבתי באו מליטא, כמו מרבית בני הקהילה הוותיקים במדינה", מספר הרב גולדשטיין.

איך נראית השבת של כבוד הרב? הרי רב עובד קשה גם בשבת…

הרב גולדשטיין: "בתור רב ראשי למדינת דרום אפריקה, אני מסתובב בין בתי הכנסת, אבל אני מקפיד לשמור לעצמי זמן להיות בבית וללמוד עם הילדים. בימים הנוראים, למשל, אני צועד לבתי כנסת שממוקמים במרחק רב מביתי, והילדים הגדולים הולכים איתי את כל הדרך. לפעמים מדובר בהליכה בת כשעה לכל צד. אני מנצל את הזמן כדי לשוחח עם הילדים".

הרב מאבחן: "טירוף הדעת של העולם המודרני אינו מפסיק לרגע. המירוץ אינו פוסק. השבת היא הזדמנות למנוחת הנפש באופן עמוק מאוד. באנגלית יש מושג 'דיי אוֹף' – יום של עצירה, אבל זה לא 'דיי אוֹף' אלא 'דיי לַייב' – יום של חיים. בשבת אנשים חיים באמת. בספר קהלת יש פסוק שאומר 'מה שהיה הוא שיהיה ואין כל חדש תחת השמש'. השמש היא התורה – ותחתיה, כלומר במקומה, אנשים מעדיפים דברים אחרים. הם מעדיפים לרדוף אחר הממון והיגיעה החומרית. העולם הרוחני שבתורה נותן באדם כוח התחדשות, לעומת היגיעה שמטריפה אותו. 'וינפש' – מלשון נֶפֶשׁ. בשבת, אני מסביר תמיד – אנשים מתחברים לנפש שלהם".

אחד המיזמים המפתיעים ביותר שהקים הרב בדרום אפריקה – היא 'משטרה יהודית' להתמודדות נגד הפשע במדינה שעדיין יש בה סממנים של עולם שלישי. מדובר במעין שיטור קהילתי, אשר נועד להגביר את הביטחון האישי של יהודי המדינה.

במסגרת פעילות הארגון המשטרתי – רכבים רבים מסיירים בכל שעות היממה עם שוטרים מיומנים ברמה גבוהה; מופעל מוקד המקבל כ 20 אלף שיחות בחודש; ישנה מחלקה משפטית, מחלקת חקירות ומודיעין, ומחלקת מחקר ופיתוח. המערך הענק הזה מגן על כ 250,000 איש ואכן הצליח להוריד את הפשיעה ביוהנסבורג באחוזים גבוהים.

מה הביא את הרב להקים את השיטור הזה?

"אחת הבעיות בדרום אפריקה", מסביר הרב, "זה הפשע. לא מומלץ ללכת ברחוב בלילה לבד, או לעלות על מונית לא מוכרת. ישנם לצערי מקרים קשים. כשראיתי את המצוקה – הקמתי ארגון שמירה, כעין משטרה קהילתית שזוכה לגיבוי מלא של השלטונות במדינה. נערכים פטרולים קבועים, עם סמכויות לעצור חשודים ולאכוף את החוק, תוך שיתוף פעולה מלא עם המשטרה המקומית. השיטור שלנו הוריד את מקרי הפשע ביותר מתשעים אחוז, וזכינו לסייעתא דשמיא".

איך פעילות ביטחונית כזו קשורה לתפקידו של רב בישראל?

"אני חושב שתפקיד של רב הוא להיות מנהיג לקהילתו. אם בני הקהילה מרגישים מוטרדים וחוששים לחייהם – תפקידו של הרב הוא לטפל גם בזה, כחלק מהבעיות שעימן מתמודדים בני הקהילה. זה משהו שעשיתי בתחילת הרבנות שלי. הבנתי שאני לא יכול להנהיג קהילה בצורה רגועה – כל עוד אנשים חשים במצור שכשזה. בסייעתא דשמיא, זה מצליח מאוד והפך מודל לחיקוי".

דרום אפריקה היא מדינה עם אנטישמיות. איך מתנהלים החיים בצל השנאה?

"יש מציאות שיהודים גרים בכל תפוצות העולם, זו מציאות ואיתה צריך להתמודד. אם יש קהילה של יהודים באיזה מקום – יש אחריות על המנהיגים לדאוג לרווחה הרוחנית והגשמית של בני הקהילה – שהקהילה תתנהל בדרך התורה, שיהיו חיים יהודיים וחיים תורניים. זה התפקיד שלי. ב"ה, הקהילות היהודיות בדרום אפריקה הן גדולות וחשובות, עם מוסדות לכל הגילאים, עשרות בתי כנסת ביוהנסבורג וקייפטאון ועוד מקומות, וחיי קהילה תוססים ומלאי סיפוק ב"ה" – אומר הרב, כנחתום המעיד על עיסתו.

גמרא עם הנשיא

לצד תפקידו הרוחני, או ליתר דיוק – כחלק מתפקידו הרוחני – הרב גולדשטיין פעיל רבות למען זכויות אדם במדינה אשר לה היסטוריה ארוכה ומדממת בנושא. הוא נלחם בהורדת הפשיעה והשחיתות והפגין נגד הגזענות בדרום אפריקה. הרב מקורב לצמרת השלטון, נלחם ב-BDS – הארגון האנטי ישראלי שמקדם חרם נגד מדינת ישראל בעולם.

כמי שגדל בצל האפרטהייד (מדיניות ההפרדה בין גזעים ששררה בעבר בדרום אפריקה – ש"ו), הרב גולדשטיין נוהג לערוך הסברה תקשורתית נרחבת שבה הוא מסביר מדוע מופרך לדבר על מדינת ישראל בהקשרים של הפרדה גזעית ואפרטהייד.

כחלק מהתזה שלו – פרסם הרב ספר באנגלית בשם "להגן על הרוח האנושית: חזון ההלכה היהודית למען חברה מוסרית". בבסיס התזה ניצב החיוב להטמעת ערכים יהודיים של מוסר, חמלה ושל משפחה בכל העולם.

מה מביא את הרב לפעול גם בקרב החברה הדרום-אפריקאית הלא יהודית?

"כמנהיג דתי", מסביר הרב ל'כל ישראל', "אתה חייב למחות בשחיתות ועוולות. לבטא את הערכים של התורה שזה כנות, נקיות כפיים, טוהר המידות. רב אינו יכול להישאר בארבע האמות הקהילה שלו ולא להילחם במה שנוגד את ערכיו. מנהיג חייב להוביל דרך, לקדם את ערכי התורה למען כלל האנושות".

זכויות אדם הוא חלק ממה שמוביל את סדר היום של הרב – כחלק מכהונתו במדינה שרמסה במשך שנים רבות את זכויות האדם. הוא מפגין עם השחורים למען זכויותיהם, הוביל את ההפגנות נגד הנשיא המושחת לשעבר של דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה, שהואשם בשימוש בכספי ציבור לצרכים אישיים ולבסוף הודח מתפקידו.

הרב גולדשטיין הוביל את 'מגילת הזכויות', בשיתוף עם משרד החינוך המקומי – מגילה שדוגלת בהכנסת תכנים לבתי הספר בכל המדינה שמקדמים ערכים של חמלה, אחריות וכבוד הדדי וכל מה שקשור לזכויות אדם. ערכים אלו המנחים אותו בכל פועלו – הם אלו שגרמו לקרבה הרבה בינו לבין נלסון מנדלה, מנהיג המהפכה לשחרורה של דרום אפריקה ממשטר האפרטהייד. בהלווייתו של מנדלה אף נשא נאום מאוד מרגש שיצר הדים רבים.

הרב גולדשטיין מעורב מאד גם בפוליטיקה. באותה מידה שפעל רבות כדי להדיח את הנשיא הקודם זומה בשל שחיתותו – הוא משקיע מאמצים רבים בתמיכה בנשיא הנבחר, סיריל רמפוזה. לדברי הרב – מדובר בנשיא ישר והגון מאד.  בנאום שנשא מול הנשיא בבית הכנסת העתיק ביותר בקייפטאון, סיפר הרב שבפגישתו עם הנשיא במשכנו הביא איתו את התלמוד, ולמד ביחד עם הנשיא את הסוגיה שמדברת על כך שרופא צריך רשות מהקב"ה כדי לרפא, וזאת משום שכדי לתקן את העולם צריך הסכמה מהשמים.

כאמור, הרב גולדשטיין פועל רבות בעולם לשיפור תדמיתה ומעמדה של מדינת ישראל. בנאומו לא הזניח נושא זה בנאומו בפני הנשיא הנבחר: "המחויבות שלנו היא ליידע אותך, כבוד הנשיא, שעם כל האהבה והמחויבות שלנו לדרום אפריקה – אנחנו גם מאד אוהבים ומוקירים את מדינת ישראל, זה חלק ממי שאנחנו. ישראל היא הארץ שהובטחה לאבותינו ומאז שיהושע הכניס אותנו לארץ – הייתה בה נוכחות יהודית רציפה מאז ועד היום… החיים היהודיים בארץ ישראל הם קיומה של ההבטחה האלוקית ואף תנאי הכרחי להישרדותנו. היא המורשת הרגשית והרוחנית שלנו, ואנחנו לא יכולים להיפרד ממנה", אמר הרב. זהו נאום לא מובן מאליו באקלים העוין כלפי ישראל במדינה הדרום אפריקאית.

מה מסביר הרב לאלו שמשווים בין מדינת ישראל למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה? שאלנו. 

"אני מסביר להם", אומר הרב ל'קו עיתונות', שלסכסוך הישראלי-פלסטיני אין שום דמיון למדיניות האפרטהייד. פה יש קונפליקט על פיסת קרקע ואין לזה קשר לגזענות. אני מתראיין הרבה על הנושא בעולם ועל המצב בישראל בכלל ויוצא נגד האשמות מגוחכות מסוג זה.

"לי לא יספרו מה זה אפרטהייד", מזדעק הרב. אני זוכר שכשהייתי ילד בן עשר – הסתובבתי עם ההורים בקייפטאון והבחנתי באדם שחור יושב בצד הדרך. הוא לא עשה דבר אלא רק ישב בשקט. ראיתי שוטר ניגש אליו וצורח עליו בתוקפנות והחוויה הזאת של החוסר אונים לעזור לו נחרטה בליבי עד היום. ברוך השם, זה לא משהו שקיים במדינת ישראל".

גלויה מאיבוג'ה ניגריה

כאמור, פרויקט הדגל הבינלאומי של הרב – 'השבת העולמית' – צפוי להתקיים בשבת הזו, פרשת וירא. לצורך הפרויקט הוקם חמ"ל מיוחד בתל אביב וביוהנסבורג, אשר מפעיל 8,000 מתנדבים ברחבי העולם. בין האירועים השונים מתקיימים: אירוע הפרשת חלה המוני, קידוש קהילתי, קבלת שבת מוזיקלית, הבדלה בעיר, שבת עם חיילים בודדים, קידוש לעולים חדשים ועוד.

הפרויקט זוכה למשובים מרגשים מכל רחבי העולם. בשנה שעברה קיבל הרב מסר מרגש במיוחד מאיבוג'ה, ניגריה: כך כתב האיש ששיגר את המסר הנרגש מחבל הארץ הנידח הזה: "אין לי בית כנסת או חזן. אין כאן קהילה יהודית. אני מכיר רק מוסלמים ונוצרים. אני עובד בסביבה צבאית, עם חוקים נוקשים ושינויים מתמידים של מיקום. זה לא יהיה קשה מדי להבין למה אני מרגיש לפעמים בודד ומיואש. ואז שמעתי על פרויקט השבת.

"השנה, עדיין הייתי לבדי בצריף, אבל במובנים מסוימים – לא הייתי לבד. כי השבת הזאת הייתה שונה איכשהו. כל שבת מיוחדת, אבל בפרויקט השבת, עם קהילות יהודיות בכל העולם המאוחדות יחד לשמור על השבת, הרגשתי שהעולם שלי ושלנו מרומם. תודה על הפרויקט המדהים – לי טייו איידואל, אבוג'ה, ניגריה".

"מסרים כאלה", מדגיש הרב גולדשטיין, "אנחנו מקבלים למכביר".

באמצעות מאות נציגים ברחבי העולם ופעילות הסברה נרחבת במדיות החברתיות – פעילות שמתחילה חודשים רבים לפני השבת שמוכרזת כ'שבת העולמית' – היוזמה מקבלת חשיפת שיא, ומאות אלפי אנשים מביעים עניין בשמירת השבת. נציגי הפרויקט מסייעים למתעניינים בכך בלימוד הלכות שבת בסיסיים ובהסברה על מתיקות ונועם שמירת השבת – מתנת הקב"ה לעם ישראל מבית גנזיו.

כמו כן, בערים רבות נערכים אירועי הפרשת חלה ואפיית חלות כהכנה לשבת, תפילות שבת בצוותא ועוד שלל יוזמות מקומיות שמטרתן להביא את שמירת השבת לתודעתם של יהודים רחוקים. מארגני המיזם מספרים, כי מספר היהודים שהצטרפו אל היוזמה הוא אדיר וחובק עולם.

בימים האחרונים ביקר הגר"ז גולדשטיין בישראל, ועלה למעונו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי, אשר בעבר צירף את חתימתו לעידוד היוזמה. הגר"ח חיזק את הרב גולדשטיין ביוזמתו החשובה, והתבטא באוזניו כי "ייתכן שבכך מתקיימים דברי חז"ל בירושלמי מסכת תענית: "אילו היו ישראל משמרין שבת אחת כתיקנה מיד היה בן דוד בא", וכי יש בכך עניין של קירוב הגאולה.

לשאלת הרב גולדשטיין כיצד מוטל על הציבור החרדי שזוכה ב"ה לשמר את השבת בכל פרטיה ודקדוקיה להצטרף אל החיזוק העולמי של היהודים הרחוקים משמירת תורה – השיב שר התורה: "על ידי לימוד מסכת שבת – יכולים גם חרדים להצטרף אל החיזוק". הגר"ח הוסיף ואמר: "כשיהודי שאינו שומר שבת זוכה לשמור שבת אחת בפעם הראשונה – הדבר יגרום לכך שהוא יזכה לשמור גם את השבת שלאחריה ואת כל השבתות בחייו, בבחינת 'מצווה גוררת מצווה'.

בעקבות הוראת מרן הגר"ח – לפיה גם יהודים חרדים צריכים להצטרף באמצעות לימוד מסכת שבת – מארגן הרב יוזמות מקומיות בקהילות רבות בעולם ללימוד מסכת שבת, וכן לייסוד שיעורים קבועים במסכת זו והלכותיה. יוזמה מעניינת נרשמת בקהילתו של הגר"ז גולדשטיין ביוהנסבורג – כאשר כל בני הקהילה מחלקים ביניהם את המסכת, ללומדה במהלך השבת הקרובה שהוכרזה כ'שבת העולמית', בהתאם להוראת שר התורה.

מה שרואים משם

במהלך ביקורו האחרון בארץ עלה הגר"ז גולדשטיין למעונותיהם של חבר מועצת גדולי התורה כ"ק האדמו"ר מצאנז וראש ישיבת 'אהבת שלום' הגאון רבי יעקב הלל, מהם שמע דברי חיזוק ועידוד על היוזמה העולמית הנפלאה, אשר בוודאי תביא לקירוב הגאולה ותצרף מאות אלפי יהודים למעגל שומרי שבת קודש כהלכתה. האדמו"ר מצאנז אף הורה להנהלת המרכז הרפואי 'לניאדו' שבנשיאותו להצטרף אל היוזמה באמצעות פעילות הסברה בקרב שוהי המרכז הרפואי ומבקריו.

לסיום, מה דעת הרב על החיים היהודיים בארץ?

הרב גולדשטיין: "עם ישראל צריך להכיר טובה לקב"ה על מה שיש בארץ ישראל. כשמסתכלים מבחוץ – יודעים להעריך את כל הטוב שיש ליהודים בארץ ישראל, וזה הרבה מעל למשברים הפוליטיים וכל החדשות שמעסיקות את תושבי הארץ. יש בעיות בכל מדינה, בכל תפוצות העולם. אין מקום ללא בעיות. אבל לראות את מרכזי התורה בארץ, את הפריחה הרוחנית והתורנית, וגם, להבדיל, החיים הכלכליים הפורחים – זה משהו שגורם להבנה שמדובר בהארת פנים שמימית".

ומה לגבי השסעים החברתיים והמשברים הפוליטיים?

"כמובן שישנן בעיות, בין היתר בעיות חברתיות ושסע בין המגזרים, וזה אחד הדברים שטעונים שיפור וקידום. זה לא משהו שאני מתעלם ממנו, אבל זה בטל בשישים לעומת כל הטוב הרוחני והגשמי שיהודי ארץ ישראל זוכים לו".

יש לרב פתרונות לפלונטר הציבורי?

יש לי רעיונות, ואותם אני חולק עם ברי-השיח שלי בישראל. אני מקווה שבעתיד תהיה לי ההזדמנות לקדם את הפתרונות הללו".

השארת תגובה