"מומלץ לסוכרתיים לאכול ארוחת בוקר גדולה ועשירה"- הייתכן?

סוכרת מוגדרת כמגפת המאה 21 וכיום סובלים ממנה למעלה מחצי מיליון ישראליים ועוד כחצי מיליון ישראליים סובלים מטרום סוכרת • לרגל יום המודעות לסוכרת המתקיים השבוע, פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת עושה סדר

כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

רק המזון משפיע על רמות הסוכר בגוף
לא נכון. לא רק המזון משפיע על רמת הסוכר בדם.
הגורם העיקרי שמשפיע על רמת הסוכר הוא הפחמימות. יחד עם זאת, מזון הוא רק דבר אחד מתוך מספר גורמים משפיעים שמשפיעים על רמות הסוכר. פעילות גופנית בדרך כלל מורידה את רמת הסוכר בדם, אך יכולה גם להעלות אותה. סטרס כדוגמת תקופה לחוצה בעבודה או במשפחה, עלול להעלות את רמות הסוכר בדם, כמו גם דלקת או מצב חולי אחר בגוף מעלה את רמות הסוכר בדם.

ברגע שלוקים בסוכרת- לא ניתן לחזור אחורה
לא נכון.
מחקרים רבים שנעשו הוכיחו כי שינוי אורח חיים שכולל תזונה נכונה, דיאטה הולמת, ירידה במשקל הגוף וביצוע פעילות גופנית מפחיתים בצורה משמעותית את רמות הסוכר בדם ומצבו של אדם שכבר לקה בסוכרת עשוי לחזור לקדמותו על ידי הקפדה על אורח חיים בריא.

סוכרת נגרמת כתוצאה מאכילת סוכר
לא נכון.
לא כולם יודעים שלמעשה קיימים שני סוגים שונים של סוכרת – סוג 1 וסוג 2. בשני המקרים מדובר במחלות כרוניות אשר ללא טיפול עלולות להוביל לסיבוכים לא פשוטים ובשני המקרים מטרת הטיפול היא להביא לאיזון הסוכר בדם, אך הסיבה לרמות סוכר גבוהות בדם אצל סוכרתיים מסוג 1 שונה מזו של סוכרתיים מסוג 2.
סוכרת מסוג 1 היא למעשה מחלה אוטואימונית שבה הגוף הורס את התאים שמייצרים את האינסולין בלבלב, אך אצל סוכרתיים מסוג 2 הבעיה היא לא באינסולין, לפחות לא בשלבים הראשונים, אלא במעבר הלקוי של הסוכר מהדם לתוך התאים עקב התפתחות "תנגודת לאינסולין". אכילת סוכר יתר עלולה להוביל לעלייה בלתי רצויה של משקל הגוף ולהתפתחות "תנגודת לאינסולין" – שלב המקדים סוכרת מסוג 2.

ספורט לא מתאים לאנשים שסובלים מסוכרת
לא נכון.
פעילות גופנית, הינה גורם המסייע לאיזון ערכי הסוכר בדם, לשמירה על בריאות ומניעת השמנה. יחד עם זאת, סוכרתיים שמתאמנים צריכים לקחת בחשבון מינוני אינסולין בהתאם לרמת הסוכר בדמם, לאימון ולתזונה, שכן פעילות גופנית מאומצת עלולה לגרום להיפוגליקמיה. לפיכך, על הסוכרתיים לנטר את רמות הסוכר לפני, בזמן ולאחר האימון.

הסוכרת גורמת לסיבוכים
לא מדויק.
בהנחה והסוכרת מאוזנת, במיוחד במהלך העשור הראשון שלה, הסיכוי שתגרום לסיבוכים עתידיים – נמוכה מאד. האדם יוכל לחיות עמה באיכות חיים טובה. יחד עם זאת, סוכרת שאיננה מאוזנת עלולה לגרום לא רק לסיבוכים משמעותיים במערכות שונות בכל חלקי הגוף, אלא גם לפגיעה באיכות החיים. רמת סוכר גבוהה בדם מתבטאת בהשתנה מרובה ויקיצות בלילה לצורך כך, ליובש בלתי נסבל בחלל הפה, לחולשה, להפרעה בראייה, לגרד ועוד. כדאי מאד להתייחס למחלה זו במלוא הרצינות, כבר בשלביה הראשונים בכדי לאזן אותה ולהימנע מהסיבוכים. לפיכך, חשוב מאוד לשמור על רמות סוכר מאוזנות הן באמצעות אימוץ אורח חיים בריא, טיפול תרופתי וכן ניטור עצמי באמצעות מד סוכר רציף מטכנולוגית פלאש על מנת לבדוק בקלות את רמות הסוכר ולהבין את המצב בכל רגע נתון.

פירות זה בריא- מותר לאכול כמה שרוצים
לא מדויק.
פירות טריים הם בריאים, מזינים ומהווים מקור טוב לחומרים חיוניים לגופנו. הם עשירים בויטמין C, ויטמין A וחומצה פולית החשובים לחידוש תאים, החלמת פצעים ולחיזוק מערכת החיסון. כמו כן, הם עשירים בסיבים תזונתיים המסייעים בהסדרת היציאות ובמניעת סרטן מעי גס. יחד עם זאת, לפירות כמות סוכר שונה וחלקם מכילים כמות גבוהה של סוכר ולכן, מומלץ להבין כיצד הפירות משפיעים על רמות הסוכר ברמה האישית. כמו כן, מומלץ לשלב עם אכילת הפירות מנת שומן על מנת שרמת הסוכר תעלה באופן איטי והדרגתי יותר לאחר אכילת פרי. שילוב מוצלח של שומן עם פרי יכול להיות חופן אגוזים או שקדים טבעיים שלא עברו קלייה או המלחה.

לסוכרתיים מומלץ לאכול ארוחת בוקר עשירה וגדולה
נכון.
מחקר חדש שנעשה בבי"ח וולפסון ופורסם בעיתון הרפואי המוביל בעולם בנושא סוכרת, הוכיח כי במידה וארוחת הבוקר היא גדולה, עשירה בחלבון ולעומתה, ארוחת הערב תהיה קטנה, נוכל להפחית את העליות ברמת הגלוקוז בדם. למעשה, גם אם לא נשנה את המרכיבים של הארוחה אלא רק את זמני הארוחות הגדולות ניתן יהיה להשיג ירידה חשובה ברמות אליהן מגיע הגלוקוז בדם.

דגני בוקר זאת ארוחת בוקר מצוינת לסוכרתיים
לא נכון.
חלק מדגני הבוקר המועשרים יכולים להיות טובים לסוכרתיים אך גם יכולים להכיל כמות גדולה, מיותרת ומזיקה של סוכר. לכן, מומלץ להסתכל על תווית המזון ולבדוק את רכיבי דגני הבוקר, ולהימנע מאלו העשירים בסוכר. במידה ורוצים לאכול דגני בוקר אז מומלץ לאכול דגנים מלאים – גרסה בריאה יותר שמכילה סיבים תזונתיים המסייעים להאט את ספיגת הסוכר ובכך תורמים למיתון עליית רמת הסוכר בדם. מחקר שפורסם בעיתון החשוב American Journal of Clinical Nutrition מצא כי ארוחת בוקר עשירה בחלבון ודלת פחמימות יכולה לסייע לאיזון רמות הסוכר אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2 לאורך כל היום.

♦ פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

השארת תגובה