דורון ומלחמה: מבצע חיסול

השר בנט חי בתחושה שהוא זה שאמור להחליף את נתניהו ביום שאחרי. לבנט יש שתי בעיות. בעוד ביבי נחשב בקרב הבייס הימני כאיש שקול וכמנהיג חזק, בנט סבל מדימוי בעייתי של קאובוי הפועל באמצעות שליפות

בנט והרמטכל כוכבי צילום משרד ראה''מ
בנט והרמטכל כוכבי צילום משרד ראה''מ

מבצע חיסול

כמעט כבכל יום, גם ביום שני השבוע נתן יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן את ההצגה היומית שלו במהלך ישיבת הסיעה. ליברמן חזר פעמיים על צמד המילים "שיקול זר". בפעם הראשונה היה זה כאשר כיוון את הדברים אל ראש הממשלה בנימין נתניהו ואל הטוען לכתר בני גנץ. בפעם השניה הוא ביקש לשלול את הטענה שהוא בהתנהלותו הפוליטית בכל החודשים האחרונים מונע משיקול זר ושלנגד עיניו לא עומדת טובת המדינה.

עם תחילת ישיבת הסיעה ובחלק שעוד היה פתוח לתקשורת, קרא איווט לגנץ ולנתניהו להקים ממשלת אחדות ואף בישר להם קבל עם ועולם שאין לו ולמפלגתו כל דרישות. "אהיה מוכן לתמוך מבחוץ ללא כל תמורה", הדגיש ליברמן. אבל כמנהגו, תמיד יש עוקץ. כל מי שמכיר את איווט ליברמן יודע שהוא יהיה מוכן לעשות כל מהלך פוליטי ובתנאי שהנהנה העיקרי יהיה הוא ולא אחר, משכך צריך להבין את הצהרת הוויתור הפומבית בה פתח את ישיבת סיעתו.

אביגדור ליברמן היה חבר כמעט בכל הממשלות האחרונות. פעמים שנכנס מיד עם הקמת הממשלה ופעמים במהלך כינונה, אבל כמעט תמיד לקח חלק. לטענת בכיר בסביבתו, השותפות לאורך שנים בממשלות בהן חברות המפלגות החרדיות עשתה לו נזק אלקטורלי בקרב הבייס הטבעי שלו. הם רוסים, חלקם ספק יהודים וסדר יום אזרחי זה בנפשם והוא איכזב אותם פעם אחר פעם. גיוס, מרכולים, תחבורה ציבורית בשבת ונישואין אזרחיים הם רק חלק מהנושאים אותם לא יכל לקדם בגלל היותו כבול בהסכם קואליציוני, עד שלאחר הסיבוב הראשון בו חצה בקושי רב את אחוז החסימה הוא החליט שלא עוד. יש אלקטורט? צריך לרצות אותו. הוא ריצה וקפץ לשמונה מנדטים וכעת הוא בשעת מבחן שאי עמידה בו עלולה לחסל את הקריירה הפוליטית שלו.

מצד שני, ליברמן מבין טוב מאוד שמי שיגרור את מדינת ישראל לבחירות שלישות ישלם על כך מחיר כבד מאוד. ההנהגה הפוליטית בישראל הפנימה שלאזרחים נמאס כבר מהמצב בו שרויה המדינה. מערכת הבריאות קורסת, רפורמת הקנאביס שאמורה היתה לסייע לחולים במחלות קשות ל"ע לא מתפקדת, יוקר המחיה רק הולך ומאמיר ושיתוק מוחלט של משרדי הממשלה הם רק מקצת מהנושאים שלא מטופלים והעם דורש שינוי. העם דורש ממשלה יציבה שתניע שוב את גלגלי המשק ולליברמן אסור להיתפס כמי שמונע הקמת ממשלה ולכן הוא הולך צעד נוסף קדימה ומצהיר בפומבי על נכונותו לתמוך מבחוץ בממשלת האחדות גם ללא קבלת תמורה.

מבחינת ליברמן כל זה אינו מספיק והוא מסובב את הסכין. בהחלטה אסטרטגית קרה הוא מפיל את האשמה במצב הקיים על צמד הטוענים לכתר ואומר כי ישנם שניים המונעים את הקמת ממשלת האחדות. גנץ ונתניהו. הראשון כי לא הכריז על קבלת מתווה הנשיא והשני כי אינו מוכן להכריז על הליך גירושין במעמד צד אחד מגוש הימין. באותה נשימה כורך ליברמן גם את המפלגות החרדיות וטוען "אין לי כל בעיה עם הציבור החרדי, יש לי בעיה עם הבלבול השורר בקרב הנציגים החרדים שבגלל נתניהו הם קושרים את גורלם עם גורל הימין המשיחי". ליברמן הוסיף עקיצה עסיסית לנתניהו ואמר: "מי שהחזיר את חברון, תמך בגירוש תושבי גוש קטיף, היה נגד עונש מוות למחבלים וניהל דיאלוג עם ערפאת הוא לא ימין".

במסגרת שלל האמירות של ליברמן, אלו היותר מובנות ואלו הפחות מובנות ניתן לראות כי אינו מביע דעה באשר לתמיכתו או אי תמיכתו בממשלת מיעוט הנשענת על תמיכה חיצונית מצד הרשימה הערבית המשותפת ולא באשר להגדרת המילה "נבצרות" הנמצאת במתווה הנשיא כמו פיל בחנות חרסינה.

למרות שליברמן מחזיק בדעה שמשפחת נתניהו יצטרכו לעזוב את בלפור רק לאחר פסק דין חלוט ולא רגע אחד קודם, הוא דורש שנשיא המדינה יהיה זה שיגדיר מאיזה שלב משפטי תחל הנבצרות, זו שתיאלץ את נתניהו לצאת לחופשה ולטפל בענייניו המשפטיים. גם בנקודה הזו הכל נובע מאינטרס אישי קר. למרות הקמפיין האזרחי שהעלה את רף המנדטים של ישראל ביתנו, במפלגה מעריכים שכשבעה מנדטים הגיעו מהאלקטורט הרוסי שמזוהה עם הימין ולאיווט אין רצון להיות זה שעומד בפרונט בעת הזזת ראש ממשלה מהימין, כאשר מחליפו שייך לצד השמאלי של המפה הפוליטית. הנשיא העלה את עניין הנבצרות, שיתכבד ויגדיר נבצרות מהי.

דורון ומלחמה

"אינני חושש מלשבת באופוזיציה, אני פורח באופוזיציה" כך אמר לי יו"ר דגל התורה, חה"כ משה גפני. הוא צודק. סדרת החינוך שהעביר את חברי הכנסת מיש עתיד ומהבית היהודי בממשלתם של נתניהו, לפיד ובנט ובעת שישב בעיקר בדיוני ועדת הכספים עוד ילמדו בבתי הספר לפוליטיקה.

די בזה שיזכירו ליאיר לפיד את תקופת דיוני מע"מ אפס כדי להפוך את בשרו חידודין חידודין. גם ועדת הכספים בראשותו של ניסן סלומיאנסקי המנוסה לא הצליחה לתמרן בעת שניסתה להעביר את ספינת הדגל של לפיד בהורדת יוקר הדיור – תוך הדרת הציבור החרדי – בזמן ששלישיית גפני, איציק כהן ויעקב ליצמן היתלו בהם יום אחר יום ובמשך שנתיים.

לשאלתי הוא חזר והבהיר: "החיבור עם נתניהו טוב לנו וגוש הימין משרת בעיקר אותנו". גפני הוסיף ואמר: "ודאי שיש חשש שנמצא את עצמנו באופוזיציה ולשם כך הנחיתי את הסיעה להתחיל להכין חוקים המיטיבים עם הפריפריה והשכבות החלשות ואני רוצה לראות את הליכוד ואת החברים מהרשימה המשותפת מצביעים נגד". אצל גפני הכל מחושבן לפרטים. האחים של היום הם האויבים של מחר, זו הפוליטיקה וכך צריך לנהוג איתם. אין חברים.

המסר מדבריו של גפני מאוד פשוט. נתניהו רואה רק את נתניהו וכעת יש לו מטרה אחת והיא להציל את עצמו מהכלא, ולשם כך הוא יעשה הכל. מי שבגד בציבור החרדי ובשכבות החלשות בהיותו שר האוצר בממשלת שרון, ומי שחזר על כך כשהקים את ממשלת האחים לפיד ובנט לא יהסס לעשות זאת שוב כשמדובר על מעמדו הפוליטי ובעיקר על חירותו. פעם בוגד תמיד בוגד ויש להתכונן לכל תרחיש.

גפני כמו גפני מכין את עצמו למלחמה בדיוק כמו שהוא מכין את עצמו לדורון, תמיד יותר מעניין לראות אותו במצב מלחמה.

מחשב מסלול מחדש

בין אם חיסול בכירי הג'יהאד האיסלמי בעזה ובדמשק קשור לנפתלי בנט ובין אם לא, ניתן לומר באופן ברור שבנט נכנס למשרד הביטחון עם אמירה מובהקת. שר הביטחון החדש של ישראל גרם בחודש האחרון גם לאחרוני הספקנים להאמין באבולוציה. האיש שבמהלך שתי מערכות הבחירות האחרונות ביקר ללא הפסקה את התנהלות ראש הממשלה בסוגיה הביטחונית, שינה טרמינולוגיה מקצה אל קצה.

השר בנט חי בתחושה שהוא זה שאמור להחליף את נתניהו ביום שאחרי. לשיטתו, יש לא מעט קווי דמיון בינו לבין נתניהו. שניהם חיו בארה"ב ולשניהם אנגלית רהוטה. שניהם בוגרי יחידה מובחרת בצבא ושניהם הצליחו בעסקים וצברו הון משמעותי. לבנט יש שתי בעיות. בעוד ביבי נחשב בקרב הבייס הימני כאיש שקול וכמנהיג חזק, בנט סבל מדימוי בעייתי של קאובוי הפועל באמצעות שליפות. 'ילד חסר אחריות', כינו אותו בליכוד. הבעיה השניה היא שכדי להיות מנהיג הימין הוא היה צריך להיות בליכוד ולא במפלגת נישה מגזרית. לאחר סיבוב הבחירות הראשון בו מפלגת הימין החדש לא עברה את אחוז החסימה, החליט בנט לחשב מסלול מחדש. חישב ומצא שבעת הזו ביבי נתניהו נמצא עם הגב לקיר. הקסם פג והוא במצב שאינו מצליח להרכיב ממשלה ומשכך, שינוי טרמינולוגיה מול ביבי ובפרט בנושא המדיני – ביטחוני יכולה רק להועיל לו וכך אכן קרה.

ע"פ הסקרים האחרונים שפורסמו, בחירות חוזרות יובילו את המערכת הפוליטית לאותו מצב בוא היא נמצאת גם היום ובנט עשוי למצוא את עצמו במשרד הביטחון לפרק זמן ארוך יותר משציפה, אך אין ספק שהשריון עבור שלישיית הימין החדש ברשימת הליכוד זה הדובדבן שבקצפת. בנט מבין שזו ההזדמנות אולי האחרונה לשקם את מעמדו הציבורי והפוליטי ובפרט אל מול איילת שקד שניסתה למצב את עצמה כמנהיגת הימין האידאולוגי.

החלק היותר מעניין בסיפור החיסולים היו התגובות של אישים מהמערכת הפוליטית לאירוע. חה"כ עופר כסיף כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לשם הצלת עורו – נתניהו פונה לדבר היחיד שהוא מסוגל לעשות: הרג, הרס וחרחור מלחמה. שפיכות הדמים – בראשו". חברתו למפלגה, חה"כ אידה טומא סלימאן האשימה את נתניהו ואמרה: "הציניות והאכזריות של נתניהו לא יודעת גבול, הוא פותח במלחמה כתרגיל פוליטי. מוכרחים לעצור את האש עכשיו".

מנגד, יו"ר כחול לבן שבקונסטלציה מסוימת עשוי להקים ממשלה בתמיכתם של אלו אומר: "המאבק בטרור הוא מתמשך ומצריך רגעים של קבלת החלטות קשות. הדרג המדיני וצה"ל קיבלו החלטה נכונה הלילה למען ביטחונם של אזרחי ישראל ותושבי הדרום. ידע כל טרוריסט שמסכן את ביטחוננו שהוא בן מוות". הגדילו לעשות ליברמן וגנץ שבעקבות המצב הביטחוני אף דחו את פגישת המו"מ שהיתה מתוכננת ביניהם ליום שלישי.

כאן הבן שואל, איך עדיין  יש מי שמשתעשע ברעיון של ממשלת מיעוט. איך בכלל יתכן לעבוד כשמצד אחד יש את עופר כסיף ואידה טומא סלימאן ומהצד השני ניצבים מולם בוגי יעלון, צביקה האוזר ויועז הנדל.

בשיחה עם בכירים בכחול לבן נאמר לי כי הבטן מתהפכת להם כשהם דנים בהשלכותיה של ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת. הלבטים הם גם בגלל זהות כמה מהחברים במפלגה שמבחינה אידאולוגית יכלו למצוא את מקומם באחת מרשימות הימין, שלא לדבר על יעלון שכבר כיהן כשר מטעם הליכוד וגם חברי סיעתו נמנים על שורות הימין, וחיבור שכזה עלול לגרום להם לחישוב מסלול מחדש. אך בעיקר הספק מתעורר באשר ליכולת לנהל קואליציה כזו לאורך זמן והיכולת לצלוח ניסיונות הפלה חוזרים ונשנים מצד האופוזיציה. "כל דיון ייהפך למסע סחיטה, מה שיוביל לנפגעים סדרתיים ולשוברי כלים שבהיעדר מנהיג חזק ומנוסה הם עוד עלולים לערוק".

מי שלא נבהל מאורך חייה של ממשלת מיעוט זהו יו"ר סיעת העבודה בכנסת, חה"כ איציק שמולי. הוא מדגיש שע"פ התיקון לחוק יסוד הממשלה שתוקן בשנת 2018 יהיה לא פשוט לפרק משלת מיעוט שכזו. כדי לפרק יצטרכו להציג 61 תומכים בפירוק שגם יעמידו מועמד מוסכם לראשות הממשלה ומצבת שרים שתכנס לעבוד מהיום הראשון. ע"פ חלוקת המנדטים במפה הפוליטית כיום, מצב שכזה יוכל להיות רק במקרה של שת"פ בין ח"כים מהשמאל ומהרשימה המשותפת לבין ח"כים מהימין שישבו באופוזיציה. מצב זה גם ייאלץ אותם לתמוך במינוי של שרים מקרב הימין המתנחלי וזה לא ריאלי בעליל.

חריגה מכללי הטקס

כל שנה בתקופה הזו חל יום השנה להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. מאז הרצח המתועב ולאורך שנים, הימין הישראלי יורד למחתרת ונותן לשמאל לנהל את טקסי האזכרה באשר הם.

נראה שבשנים האחרונות כבר לא מדובר בעוד אזכרה ממלכתית למנהיג שהיה ונרצח, העסק הפך לפסטיבל. פסטיבל רבין. פסטיבל בו השחקנים העיקריים הם נכדיו ובני משפחתו של יצחק רבין. תכלס, אין שום תלונה כלפי נכדו של רבין יהונתן בן ארצי על כך שהפך את האזכרה הממלכתית לבמה לחיסול חשבונות פוליטי. האיש הוזמן לנאום, נאם מה שבא לו והלך. הטענה העיקרית היא כלפי מי שאמור לנהל את הטקס על כל המשתמע מכך.

בין משפחת רבין לבין בנימין נתניהו פעורה תהום עמוקה. גם אם הם לא מאשימים את נתניהו ברצח אביהם, הם מאשימים אותו בליבוי האווירה שהיתה בארץ באותן שנים ובשיסוי אנשי הימין כנגד רבין. את התמונות בהן נראה רבין במדי אס אס או בדמותו של ערפאת, זוקף השמאל הישראלי בכלל ומשפחת רבין בפרט לחובתו של נתניהו. "הוא עמד על המרפסת בכיכר ציון ונתן נאום הסתה בזמן שאלפי המפגינים צעקו רבין בוגד והוא אפילו לא טרח להשתיק אותם אלא להיפך", אומרים שם, למרות שהעובדות שונות לחלוטין, ונתניהו אכן היסה את אותו קומץ. גם אמירות ברורות מצד הרוצח השפל על כך שפעל לבד וללא כל הכוונה פוליטית או רבנית לא הועילו והמשוואה מצד משפחת רבין היתה פשוטה. יגאל עמיר הוא איש ימין, לכן נתניהו אשם. הוא היה אשם אז והוא אשם גם כיום.

משפחת רבין רוצה לעשות אירוע אזכרה לזכר הסבא, שתתכבד ותממן אותו. אין שום הצדקה שמשלם המיסים יממן אירוע בו נכדו של המנוח מטיח האשמות בראש הממשלה וקורא לו להתפטר, בו בזמן שהוא יושב שם מולו ומנוע מלהגיב מטעמי ממלכתיות.

אל המלכודת הזו נפל גם יו"ר 'כחול לבן' בני גנץ שלא השיב לברנש כגמולו ולא העיר לו על הפיכת האזכרה לאירוע פוליטי רדוד. מדשתיק, משמע דניחא ליה בדרדור הטקס.

יש במשפחת רבין כאלו הסובלים מאחת הבעיות הקשות שיש למשפחות מהסוג שלה. היא מרגישה שהרצח המתועב מאפשר לה לנהוג כפי שהיא רוצה, לדבר כפי שנראה לה ולהטיל דופי בציבור מאוד מסוים רק כי הרוצח השפל יצא משורותיהם.

השארת תגובה