עיריית רומא הנציחה את זכר הרב הראשי

עיריית רומא במחווה היסטורית לקהילה היהודית ולרבה של העיר יובל שנים: הרחוב המרכזי ליד בית הכנסת הגדול ע"ש הרב אליהו טואף זצ"ל

צילום באדיבות הקהילה היהודית ברומא (1)
צילום באדיבות הקהילה היהודית ברומא (1)

"כמה סמלי ומכובד לקרא את הדרך העולה בית ה' ע"ש מי ששיקם את הקהילה היהודית העתיקה והתווה דרך בהקמת מערכת החינוך והמלחמה בהתבוללות" – כך אמר רבה של רומא וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב שמואל די סייני בטקס ממלכתי מרשים של קריאת שם הרחוב המרכזי שליד בית הכנסת הגדול ברומא ע"ש רבה של רומא במשך יובל שנים הרה"ג רבי אליהו טואף זצ"ל שנפטר לפני כחמש שנים, כשבוע לפני יום הולדתו המאה.

עוד הוסיף הרב כי "אלף שנים נקראו רחובות רומא ע"ש האפיפיורים השונים ואישי ציבור רבים והצעד הזה של קריאת שם רחוב מרכזי בעיר ע"ש רב מתפרש בעולם כולו כמי שמבקשים לייצר ולמעשה מייצרים אוירה אחרת ברחובות רומא עם השפעה נרחבת על רומא בפרט ואירופה בכלל'.

נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט שהשתתף בטקס אמר כי "בין רומא לירושלים ניטש מאבק רוחני עתיק יומין. בסמטאות העיר הזו צעדו הגולים. העובדה שבין הרחובות שנקראו לימים על שם אפיפיורים החליטה העירייה להנציח רב ובעיר שבה מתנוססת על שער טיטוס הכתובת 'יהודה המושפלת' מקדישה העירייה רשמית את הדרך ל'שער לד', זו בהחלט מחווה מרנינה".

הגר"פ גולדשמידט הוסיף כי 'בתקופה ששנאת ישראל מרימה ראש ברחבי היבשת. וכאשר נשיא הפרלמנט האירופי שהוא איטלקי מתחייב להגנת היהודים וחופש הדת זה מצביע כמו קריאת הרחוב על שם רב, שאירופה טרם איבדה את נאורותה והיא חייבת להתלכד כדי לרוצץ את ראש הנחש האנטישמי שיצא ממאורתו ומנסה להכיש'.

'ראוי ששמו של הרב טואף יתנוסס ברחובות רומא. הרב שהיה האחראי לשיקום שארית הפליטה של יהודי איטליה, ביסוסה וחיזוקה. גם אנו ב'ועידת רבני אירופה' מעניקים מידי שנה פרס למנהיגות יהודית ע"ש הרב זצ"ל שהיה חבר נשיאות הועידה'.

ראש העיר רומא, וירג'יניה ראג'י אמרה בטקס כי 'זהו יום היסטורי לא רק לקהילה היהודית אלא לכל העיר. הרב טואף הותיר חותם בל יימחה בהיסטוריה שלנו. דוגמא ומופת שהשפיעה על כולנו. המחווה הסמלית של הקדשת רחוב ע"ש הרב נועדה להדגיש את הקשר בין רומא לקהילה היהודית שלה'.

הרב אליהו טואף היה בנו של הרב שבתי טואף ששימש כרב ראשי של ליוורנו עד שנות השישים. הוא למד בבית המדרש לרבנים בליוורנו והיה רב באנקונה וויניציה. משנת 1951 במשך חמישים שנה, שימש כרבה הראשי של רומא. הוא האיש אשר עסק בכל נשמתו והחייה כפשוטו את הקהילה אחר השואה לצד המלחמה נגד ההתבוללות הגוברת. הוא היה גם אישיות מוכרת ומכובדת ונערץ בציבור הכללי והמנהיגות הפוליטית והדתית.

מבנה בית הכנסת הגדול ברומא, שברחוב ע"ש הרב טואף זצ"ל, הוא אחד המרהיבים בבתי הכנסת בעולם, בנוי בסגנון מיוחד מאוד על גדות נהר הטיבר ובולט בשל כך למרחקים. כיפתו המרובעת של המבנה היא היחידה ברומא, והיא נצפית מכל חלקי העיר. כיפה זו הייתה עשויה מאלומיניום והאירה באור השמש למרחקים. בימי מלחמת העולם השנייה הוסרה עטיפת האלומיניום בשל סכנת הפיצוצים והצורך במתכת.

האולם הראשי של בית הכנסת המרהיב ביופיו מתנשא ברב הדר לעשרות מטרים ומשמש לתפילה על פי מנהג יהודי איטליה המיוחסים לימי הבית הראשון. בקומת המרתף מצוי בית כנסת נוסף בו נערכות תפילות בנוסח הספרדים. במבנה מצויים משרדי הקהילה לשכת הרב הראשי וכן המוזיאון היהודי של רומא המכיל ממצאים עתיקים ומרשימים ביותר.

מאז הפיגוע שנעשה על ידי אש"ף בשנת 1982 בבית הכנסת במהלך חג שמיני עצרת, בו נפצעו עשרות מתפללים ונרצח ילד אחד, הציבו שירותי הביטחון והמשטרה הצבאית אבטחה קבועה במהלך כל היממה והמבקרים עוברים בדיקה ביטחונית בכניסה.

השארת תגובה