שר התורה: החרדים יצטרפו ל'שבת עולמית'

המיזם שהפך לוויראלי: מעל מיליון יהודים ישמרו את השבת הקרובה במסגרת מיזם "השבת העולמית" • הפתרון שהגה מרן הגר"ח קנייבסקי להצטרפות הציבור החרדי אל המיזם

הגר''ז גולדשטיין אצל שר התורה
הגר''ז גולדשטיין אצל שר התורה

לאחר שבמהלך השבוע החולף נרשמה דריסה חמורה בקדושת שבת קודש, בידי עיריית תל-אביב והעומד בראשה, השבת הקרובה, פרשת וירא תש"פ, תהיה השבת שתישמר על ידי המספר הגדול ביותר של יהודים בעשרות השנים האחרונות. הסיבה: יוזמת 'השבת העולמית' שנערכת בשבת הקרובה – יוזמה שמקיפה יותר מאלף ערים ברחבי העולם ועל פי ההערכות צפויים ליטול בה חלק מספר שיא של למעלה ממיליון יהודים ברחבי העולם.

'השבת העולמית' הוא פרויקט חובק ארצות ויבשות, שאותו מוביל הגאון הרב זאב גולדשטיין, הרב הראשי לדרום אפריקה, בהדרכתם ובהנחייתם של גדולי ישראל. מטרת היוזמה היא לקרב יהודים ברחבי תבל לשמירת שבת כהלכתה. במסגרת היוזמה, הזוכה לחשיפה רבתי ולהתעניינות גוברת בכלי תקשורת עולמיים – מאות אלפי יהודים בכל רחבי העולם נקראים לשמור שבת אחת כהלכתה, מתוך תקווה כי בכך יתקרבו לשמירת שבת באופן קבוע.

באמצעות מאות נציגים ברחבי העולם ופעילות הסברה נרחבת במדיות החברתיות – פעילות שמתחילה חודשים רבים לפני השבת שמוכרזת כ'שבת העולמית' – היוזמה מקבלת חשיפת שיא, ומאות אלפי אנשים מביעים עניין בשמירת השבת. נציגי הפרויקט מסייעים למתעניינים בכך בלימוד הלכות שבת בסיסיים ובהסברה על מתיקות ונועם שמירת השבת – מתנת הקב"ה לעם ישראל מבית גנזיו.

הפרשות חלה והסברה

בערים רבות נערכים אירועי הפרשת חלה ואפיית חלות כהכנה לשבת, תפילות שבת בצוותא ועוד שלל יוזמות מקומיות שמטרתן להביא את שמירת השבת לתודעתם של יהודים רחוקים. מארגני המיזם מספרים, כי מספר היהודים שהצטרפו אל היוזמה הוא אדיר וחובק עולם.

רבה הראשי של דרום אפריקה, הגאון רבי זאב גולדשטיין, פועל לאורך השנה כולה להגביר חיילים לשמירת השבת, ועל שולחנו נערמו אלפי סיפורים אישיים של יהודים שחייהם השתנו בעקבות המיזם. בשבועות הסמוכים לשבת העולמית נוהג רבה הראשי של יהדות דרום אפריקה לנדוד במדינות רבות בעולם, על מנת לפקח מקרוב על ההכנות ל'שבת העולמית', במאמץ להגיע למספר גדול ככל האפשר של יהודים שישמרו שבת אחת כהלכתה.

בימים האחרונים ביקר מוביל המיזם הגאון הרב זאב גולדשטיין בארץ הקודש, ועלה למעונו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי, אשר בעבר צירף את חתימתו לעידוד היוזמה. מרן שר התורה חיזק את הרב גולדשטיין ביוזמתו החשובה, והתבטא באוזניו כי "ייתכן שבכך מתקיימים דברי חז"ל בירושלמי מסכת תענית: "אילו היו ישראל משמרין שבת אחת כתיקנה מיד היה בן דוד בא", וכי יש בכך עניין של קירוב הגאולה.

הגר"ח: 'גם חרדים צריכים'

לשאלת הרב זאב גולדשטיין כיצד מוטל על הציבור החרדי שזוכה ב"ה לשמר את השבת בכל פרטיה ודקדוקיה להצטרף אל החיזוק העולמי של היהודים הרחוקים משמירת תורה – השיב שר התורה: "על ידי לימוד מסכת שבת – יכולים גם חרדים להצטרף אל החיזוק".

יצוין, כי בביקורו הקודם של הרב גולדשטיין במעונו של מרן שר התורה, הוסיף הגר"ח דברים בחיזוק היוזמה ואמר: "כשיהודי שאינו שומר שבת זוכה לשמור שבת אחת בפעם הראשונה – הדבר יגרום לכך שהוא יזכה לשמור גם את השבת שלאחריה ואת כל השבתות בחייו, בבחינת 'מצווה גוררת מצווה'.

בעקבות הוראת מרן הגר"ח מתארגנות יוזמות מקומיות בקהילות רבות בעולם ללימוד מסכת שבת, וכן לייסוד שיעורים קבועים במסכת זו והלכותיה. יוזמה מעניינת נרשמת בקהילתו של הגר"ז גולדשטיין ביוהנסבורג – כאשר כל בני הקהילה מחלקים ביניהם את המסכת, ללומדה במהלך השבת הקרובה שהוכרזה כ'שבת העולמית', בהתאם להוראת שר התורה.

יצוין כי במהלך ביקורו האחרון בארץ עלה הגר"ז גולדשטיין למעונותיהם של חבר מועצת גדולי התורה כ"ק האדמו"ר מצאנז וראש ישיבת 'אהבת שלום' הגאון רבי יעקב הלל, מהם שמע דברי חיזוק ועידוד על היוזמה העולמית הנפלאה, אשר בוודאי תביא לקירוב הגאולה ותצרף מאות אלפי יהודים למעגל שומרי שבת קודש כהלכתה. האדמו"ר מצאנז אף הורה להנהלת המרכז הרפואי 'לניאדו' שבנשיאותו להצטרף אל היוזמה באמצעות פעילות הסברה בקרב שוהי המרכז הרפואי ומבקריו.

מאפגניסטן עד יוהנסבורג

המיזם התחיל כפרויקט מקומי עבור 75 אלף יהודי דרום אפריקה. במסגרתו נקבעה שבת שאותה כל יהודי דרום אפריקה ישמרו יחד. כ־70% מיהודי דרום אפריקה השתתפו בפרויקט. מאז הצטרפו למעלה מ 1416 קהילות יהודיות ברחבי העולם. באירועים אלו משתתפים כמיליון איש. בין הערים בעולם אשר לוקחות חלק במיזם משתתפות הערים: שנחאי, אפגניסטן, פריז, רומא, לונדון, ירושלים, איסטנבול, יוהנסבורג ועוד.

השנה, על פי ההערכות וההיענות הרבה – כמיליון יהודים בכ-1500 ערים בעולם צפויים להשתתף בשבת העולמית, שתתקיים בשבת זו, פרשת 'וירא' הבאה עלינו לטובה – ולשמור אותה ככל הלכותיה.

לצורך הפרויקט הוקם חמ"ל מיוחד בתל אביב וביוהנסבורג אשר מפעיל 8,000 מתנדבים ברחבי העולם. בין האירועים השונים מתקיימים: אירוע הפרשת חלה המוני, קידוש קהילתי, קבלת שבת מוזיקלית, הבדלה בעיר, שבת עם חיילים בודדים, קידוש לעולים חדשים ועוד.

בביקורו בארץ ישראל לפני מספר ימים, נפגש הרב גולדשטיין עם שורת מנהיגים ומובילי דעת קהל בחברה הישראלית, שבפניהם הציג את האור והנועם הטמון בשמירת שבת והפציר בהם כי ישתתפו ביוזמה ואף ישפיעו על אחרים לעשות כן. הגורמים עימם נפגש הביעו תמיכה ביוזמה והבטיחו להירתם על מנת לסייע בצירוף יהודים רבים למיזם העולמי שגדול כוחו בקירוב הגאולה.

הרב גולדשטיין מדבר בכאב בראיון ל'קו עיתונות' על קעקוע חומת השבת בישראל. "לצערנו, יהודים רבים לא שמעו על השבת מעולם, והפעמים היחידות ששמעו על השבת היו בהקשרים של מלחמות בין דתיים לחילונים", הוא אומר. "אבל השבת היא רעיון עתיק ונשגב שאמור להיות טבוע בשורשים של כל יהודי. השבת הולכת איתנו מתחילת בריאת העולם, ומתחילת היותנו לעם. השורשים האלה הם חלק מתוכנו, אני מסביר להם".

השארת תגובה