החרדים חוששים מאחדות

עצרת יהדות התורה בירושלים
עצרת יהדות התורה בירושלים

לאור הקשיים בהקמת קואליציה בת 61 חברי כנסת, שאלנו איזה פיתרון עדיף בעיני הציבור בישראל. ממשלת אחדות היא האפשרות המועדפת על מרבית הציבור הישראלי (53%), כאשר העדפה זו קיימת יותר בקרב היהודים (60%) מאשר בקרב הערבים (21% בלבד היו רוצים שתקום ממשלת אחדות). עם זאת, גם בתוך הציבור היהודי קיימים הבדלים ניכרים על רצף ההגדרה הדתית: בעוד קיים רוב התומך בממשלת אחדות בקרב הדתיים (54%), המסורתיים הדתיים (59%), המסורתיים הלא דתיים (68%) והחילונים (63%), הרי שרק 35.5% מהחרדים תומכים בהקמת ממשלת אחדות, ומבחינתם האפשרות המועדפת יותר היא קיום בחירות חדשות (37%).

היות ולשני הגושים, הימין מחד והמרכז-שמאל מאידך, אין רוב של 61 חברי כנסת, ניתן לשער כי תמיכה רבה זו של הציבור היהודי בישראל בממשלת אחדות נובע מחוסר הרצון שתערך בישראל מערכת בחירות שלישית תוך שנה, דבר אשר לא קרה במדינה מעולם, ואשר יקשה על המשק הישראלי לתפקד עוד כמה חודשים. התמיכה הרבה ביותר בבחירות הינה של החרדים, יש להניח כי תמיכה זו נובעת מהחשש כי אם תוקם ממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן הם לא יהיו חלק ממנה, ומתוך הבנה כי ככל הנראה כוחם יישמר, ואולי אף יגדל, אם ייערכו שוב בחירות לכנסת.

בהמשך לשאלה זו רצינו לדעת האם מצביעי המפלגות השונות תומכים או מתנגדים לכניסת המפלגה לה הצביעו לממשלה בראשות בני גנץ. רוב גדול מהציבור תומך בכניסה לממלה תחת הנהגתו (62%) למול 24% שמתנגדים. גם במקרה זה תמונת המצב בקרב הציבור החרדי שונה מזו אשר בקרב רוב הקבוצות היהודיות על הרצף החרדי-חילוני: 27% מהחרדים תומכים בכניסת מפלגתם לממשלה אשר בראשה יעמוד בני גנץ ו- 54% מתנגדים, ואילו בקרב החילונים והמסורתיים הרוב תומך בכניסת המפלגה לה הצביעו לממשלתו (חילוני- 75%, מסורתי לא דתי- 67%, מסורתי דתי- 52%). מקרב הדתיים 37% תומכים בכניסה לממשלתו ו- 51% מתנגדים. התנגדות המפלגות החרדיות להיכנס לממשלתו של בני גנץ, נמצאת בהלימה עם עמדות ראשי ש"ס ויהדות התורה, אשר מצהירים כי יישבו רק בממשלתו של נתניהו, דבר המחזק את התמיכה לה זוכים ראשי מפלגות אלה מציבור בוחריהם.

לסיום, רצינו לדעת האם הציבור בישראל מה חושב הציבור שהסיכוי שמפלגת כחול לבן תישאר מאוחדת, במידה ובני גנץ לא יצליח להרכיב ממשלה. בסוגיה זו נמצא כי הציבור חצוי- 40% חושבים שמפלגת כחול-לבן תתפצל ואחוז זהה חושב כי היא תישאר מאוחדת. עוד 20% ציינו כי אינם יודעים. יש לציין כי לאחר הבחירות באפריל 2019 הרוב בציבור הישראלי (55%) העריכו שהמפלגה לא תשרוד. בקרב הציבור החרדי קיימת הערכה כי כחול לבן תתפצל (59%), ורק 27% חושבים כי אם ייכשל גנץ בניסיונותיו להקים ממשלה המפלגה תישאר מאוחדת.

מדד הקול הישראלי נערך על- ידי מרכז גוטמן לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 24-29/10, רואיינו 602 איש ואשה בשפה העברית ו-151 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.7%± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון סמית בהנהלת רפי סמית.

השארת תגובה