הכוחות הטמונים בנו

נואם הכבוד הרב שמואל רבינוביץ רב הכותל והמקומות הקדושים
נואם הכבוד הרב שמואל רבינוביץ רב הכותל והמקומות הקדושים
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

בתורה לא מרבים במחמאות. בכל התנ"ך איננו מוצאים תארים ושבחים לגדולי האומה היהודית. לא מצאנו הגדרה כמו 'אברהם איש החסד', 'משה המנהיג' או אהרן הרחום'. התנ"ך מתאר בשפה עובדתית את גדולי האומה ומה הם עשו. אולם הם אינם מקבלים ברכת יישר כוח וחזק וברוך על מעשיהם הטובים. היחיד שמקבל יישר כח בסוף התורה הוא משה רבינו על שבירת לוחות הברית בחטא העגל כפי שאמרו חז"ל. וזאת משום שהדבר נראה לכאורה כלא ראוי ולא נכון.

רק חריג אחד בכל התנ"ך: נח. הוא האדם היחיד שהתורה יוצאת מגדרה כדי לתאר את דמותו הנעלית עד שנאמרו עליו שבחים שלא זכו להם אפילו אברהם אבינו ומשה רבינו. וכך נאמר: "נח איש צדיק, תמים היה בדורותיו, את האלוקים התהלך נח"(ו,ט). ועוד נאמר: "ויאמר ה' לנח…כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה" (ז, א) ומפרש רש"י: הואיל והזכירו, סיפר בשבחו, שנאמר (משלי י, י"ג) "זכר צדיק לברכה".

נח הוא האדם היחיד בכל התנ"ך שמכונה בתואר השגור: "צדיק". אפילו ביחס ליוסף נאמר רק ברמז בספר עמוס: "על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים" ולא נאמר במי מדובר. רק נח הוא "צדיק ושוב "צדיק".

המהר"ל מפראג שואל זאת בספרו "גור אריה", הלא כמה פעמים הזכיר אברהם יצחק ויעקב ולא הזכיר שבחם? כשהתורה מדברת על הדמויות אחרי נח לא הוזכרו בשבחם, וגם דוגמאות מהאנשים שקדמו לנח היא מקצרת ואינה אומרת דבר על גדלותם. כמו מתושלח שהיה האיש שחי הכי הרבה שנים בהסטוריה, שרש"י בפרשת נח מספר כי מתושלח היה אדם מושלם, צדיק גמור, עד שהקב"ה עיכב את רדת המבול במשך שבעה ימים כדי שלא להפריע לימי ה"שבעה" עליו.

דוגמא בוטה וחזקה יותר לכך שהתורה נמנעת מלתת דברי שבח על גיבוריה היא חנוך: "ויתהלך חנוך את האלוקים  – ואיננו, כי לקח אותו האלוקים" (בראשית ב, כב). לא נאמר "וימת", אלא "ואיננו". מוסבר במפרשים כי חנוך היה בעל נשמה שלא התאימה למידות העולם הזה. נשמתו עלתה השמימה והפכה להיות אחת ממלאכי השרת העילאיים בשם "מטטרון", שהוא ה"סופר" והכותב של מעלה. בסוף מסכת חגיגה מסופר כי למלאך מטטרון ניתנה זכות לשבת שעה אחת ביום לפני ה' כדי לכתוב את זכויותיהם של ישראל, ומכאן השתלשלה טעות: כשאלישע בן אבויה נכנס לפרד"ס כאחד מ"ארבעה שנכנסו לפרדס", ראה את מטטרון כשהוא יושב לפני ה'. אלישע נדהם מכך, ומכאן הגיע למסקנה הכפרנית כי כנראה "שתי רשויות למעלה". כנראה שיש למעלה 'שני אלוהויות', אלוקי הטוב ואלוקי הרע. ובכל זאת כל השבחים הללו מתוארים במדרש אך לא בתורה עצמה. מדוע דווקא נח זכה שיעצימו את דמותו במידה בה לא זכו האנשים הגדולים בהסטוריה? במיוחד כאשר יש דורשים אותו לגנאי…

מסופר על  סוחר יהודי עשיר בלונדון, שהתגורר בשכונה היהודית, סטנפורד היל ועסק בתחום הנייר וההדפסה. שחתם על עסקה ענקית באחד המלונות המפוארים ברחוב היוקרתי 'סבן סיסטר רודז' ויצא עם תיק שבתוכו  50,000 לירה שטרלינג.

הוא התקרב לרכב ולבו החסיר פעימה. שלושה גברים שחורים חסמו את דרכו. לבו החל להלום בפראות. מול עיניו חלפו כל חייו, אשתו וילדיו שממתינים לו בבית, בית המסחר אותו הקים בעשר אצבעות, ומולו עומדים שלוש האנשים בפנים חתומות. "תניח את התיק ותמשיך הלאה", אמר המנהיג ביניהם בקול קר. ידיו של האיש רעדו, אך לא היה לו מה להפסיד. הוא נקט בפעולה חסרת סיכוי. "אתה נראה לי אדם טוב, הוא אמר לאותו מנהיג, הנך נראה בחור עם אינטלגנציה וכושר מנהיגות, אז למה אתה לוקח את הכסף ששייך לילדים שלי"?  – "כי אני רוצה לקנות וודקה", ענה האיש בקול צרוד. "כמה עולה בקבוק וודקה"? – "חמש לירה". הוא הוציא את הארנק ונתן לו עשר לירה שטרלינג. ואז קרה נס, הבחור לחש משהו באוזני השותפים שלו והם נעלמו.

חלפה יממה והאיש עוד לא התאושש מההלם, הוא הלך לבית הכנסת השכונתי להתפלל מנחה וכשהתקרב אל השער, ראה לחרדתו את הבחור מאתמול יושב וממתין לו. הוא פנה לברוח, אך זה עצר אותו. הוא הוציא מהכיס חמש לירה שטרלינג ואמר כי זה העודף על בקבוק הוודקה מאתמול. הוא לא הבין והלה הסביר: "אתה אמרת לי אתמול שאני נראה בן אדם טוב. תמיד אמרו לי שנולדתי מושחת ונועדתי ללסטם את הבריות. אדם כמוך הוא לא אדם שצריך לקחת את הכסף שלו"…

הרבי מליובאוויטש הרחיב בנקודה זו: הקב"ה מעצים את נח במילים גדולות כדי ללדת אותו מחדש. נח היה אמור לעבור 'מטמורפוזה', הפיכה ושינוי צורה. מאדם רגיל הוא אמור להפוך להיות מציל האנושות. הקב"ה בחר בו לבנות תיבה 120 שנה ולהיות הגרעין לדור החדש שיצמח אחרי המבול. אבל איך נח יעשה את זה? מאיפה ימצא את הכוחות להיאבק כנגד כל העולם ולבנות את התיבה?

נח עמד לבדו מול כל העולם והפך להיות האב השני של האנושות אחרי אדם הראשון – אבל כיצד עושים את זה? הרי הוא לא התברך בנשמה מהפכנית חובקת עולם כמו אברהם ומשה?

הדרך לייצר אנשים גדולים היא דרך מילים גדולות. התורה מאמינה בכוחן של מילים לגדל אנשים. המחמאות לא נועדו לכבד את המוחמא, אלא לשכנע אותו בכוחותיו. להציף את הכוחות הטובים הגנוזים בו. לפי התפיסה היהודית, מילים לא נאמרות בעקבות מציאות, אלא יוצרות מציאות. הן נבואה המגשימה את עצמה. בני אדם מגדירים את עצמם לפי הציפיות של אחרים מהם, וככל שמזכירים יותר את המעלות כך נחשף האדם ליכולות הללו ומתאמץ להביא אותן לידי מימוש.

לכן לפני שנח יוצא למסע הקמת התיבה, הקב"ה מזכיר לו שהוא "צדיק תמים". אתה שונה מכל האנשים סביבך ונועדת להיות מציל האנושות אחרי המבול. והמילים הללו ייתנו לו את הכוח להיאבק.

זאת הסיבה מדוע השבחים לנח מופיעים רק בפרשתנו ולא בפרשת בראשית עם בואו לעולם. שכן תכליתם היא לעורר מודעות בנח אודות יכולתו לעמוד באתגר של בניית התיבה בערב המבול.

וכך כתב הרבי מליובאויטש זצ"ל: הכוח הייחודי של דיבור הוא להוציא דבר מההעלם אל הגילוי… ולכן כאשר מדברים על אדם – טוב או שבח יש לכך בוודאי השפעה טובה על האדם שמדברים עליו וזה נותן לו חיזוק וסיוע בעבודה . הדבר מביא לידי גילוי הדברים הטמונים בו.

מספרים על בחור צעיר שנכנס לחנות שכונתית וביקש לעשות כמה טלפונים מהמכשיר המונח על השולחן. הבחור חייג למספר מסוים ושאל את האיש מעבר לקו האם הוא זקוק לגנן שיטפל בגינה הביתית שלו? האיש השיב שיש לו כבר גנן. הבחור עשה עוד שיחה ושאל שוב האם זקוקים לגנן? האיש השיב שיש לו גנן קבוע והוא מרוצה ממנו. הבחור התעקש ושאל אם בתנאים מסוימים יסכימו להחליף את הגנן? האיש השיב בשלילה: "אנחנו מאוד מרוצים ממנו". כך ערך הבחור עוד שיחה ועד שיחה וניסה לפתות אנשים לבחור בו במקום הגנן שלהם, אך כולם הביעו אמון בגנן הקבוע.

נכמרו רחמיו של בעל החנות והוא עודד את הבחור. "אל תיקח ללב, אתה עוד צעיר ובמשך הזמן תמצא קליינטים טובים שידבקו בך".  – "זה בסדר גמור, ענה הבחור בחיוך, זאת בדיוק התשובה שרציתי לשמוע. אני הוא הגנן של המשפחות שדיברתי איתן כרגע, אבל הקליינטים אף פעם לא אומרים מילה טובה וזאת הדרך לוודא שאני עושה את מלאכתי כראוי".

אנשים לצערינו לא אוהבים לתת מחמאות. הרבה יותר קל להעניק ביקורת מאשר לומר מילה טובה, וכולנו משחררים בקלות חיצים קטלניים של רעל בעוד שמתקשים להוציא מהפה מילת שבח. אנו לומדים כאן על כוחה האינסופי של מילה טובה. היא יכולה לבנות אדם עד שיציל עולם שלם.

השארת תגובה