מול המחשב ומול המורה: לימודי מקרא

פיילוט חדש ללימודי מקרא: למידה מעורבת בדגם הסבב. בשיטה זו הלמידה נעשית באמצעות סבב בשלושה מרחבי למידה שונים – למידה אישית, למידה בקבוצה ולמידה עם המורה

כיתה
כיתה
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

בימים אלה נערך פיילוט של למידה חדשנית במקרא בכמה בתי ספר ברחבי הארץ. תהליך הלמידה בפיילוט זה הוא היברידי, כלומר משלב למידה פנים אל פנים ולמידה מתוקשבת, ונעשה בדגם הסבב. בדגם הסבב הנושא נלמד בשלושה מרחבי למידה – למידה אישית מתוקשבת, שבה התלמיד מבצע משימות אישיות בעבודה על מחשב, למידה במרחב הקבוצתי, שבה ניתנות לתלמידים משימות הדורשות יצירתיות, ולמידה עם המורה בשיטה הפרונטלית המסורתית. בתחילת השיעור התלמידים מתחלקים לשלוש קבוצות למידה, ועוברים בין מרחבי הלמידה השונים כל 20 דקות.

חלל הכיתה צריך להיות מותאם ללמידה חדשנית זו, ולפיכך הוא נחלק לשלושה מרחבי למידה שונים, המותאמים לכל אחד מהסבבים. במרחב הלמידה האישית נדרש חיבור טוב לרשת התקשורת האלחוטית ומקום ללמידה עם מחשבים אישיים, בלמידה בקבוצה נדרש מרחב המאפשר דינמיקה קבוצתית ואפשרות ליצירה, ובלמידה עם המורה נדרש מקום ישיבה המאפשר לנהל דיון ושיח עם המורה. שיטה זו מציבה כמה אתגרים בפני צוותי ההוראה – בניית מערכי שיעורים המותאמים לדגם הסבב, בעיות טכניות (נדרש שיעור כפול שאורכו 90 דקות) והתאמת מבנה הכיתה למרחבי הלמידה השונים.

מן המחקר בתחום זה, שהתבצע עד עתה בארצות הברית ובאסיה, עולה כי הלמידה בדגם הסבב נערכה במתמטיקה ובמדעים, ובכיתות היסוד אף באנגלית כשפת אם. בשנת 2017 התגבשה יוזמה המשותפת למכללת לוינסקי לחינוך ולמט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית), במימון קרן אבי חי. הפיילוט החל בשנה הראשונה ב-30 שיעורי מקרא בשיטת הסבב בשלוש כיתות י' בבית ספר תיכון במרכז הארץ בהשתתפותם של תשעה סטודנטים ממכללת לוינסקי לחינוך. בשנה השנייה המיזם הוטמע בחמישה בתי ספר ברחבי הארץ בקרב שישה מורי מקרא מנוסים. השנה, שהיא השנה השלישית לתוכנית, המיזם הורחב ונרקם שיתוף פעולה עם מחלקת הוראת המקרא בחינוך הממלכתי-דתי במשרד החינוך, ובמסגרתו הצטרפו להוראה בדגם הסבב שלוש אולפנות.

ד"ר גליה סמו, ראש התוכנית להוראה בבית הספר העל-יסודי במכללת לוינסקי לחינוך: "הוראה ולמידה בשיטה זו מאפשרת בידול (דיפרנציאציה), כישורי חקר וגילוי, למידה המותאמת ליכולות של התלמידים ומתן אוטונומיה לתלמידים באמצעות העברת האחריות ללמידה אליהם. תגובות התלמידים ללמידה בדגם זה חיוביות מאוד ומעידות על הצורך בלמידה עצמית ועצמאית. מהפיילוט הבנו שישנם פרקים בתוכנית הלימודים במקרא שאינם מתאימים ללימודים בדגם הסבב, כיוון שהלמידה בדגם זה מצריכה זמן למידה ארוך יותר בהשוואה לזמן המוקדש ללמידה המסורתית, וחלק מהנושאים הנלמדים אינם מאפשרים למידה בסבב אלא על פי קו הזמן

שהעלילה נפרסת לאורכו. הפרקים המתאימים ביותר להוראה מסוג זה הם פרקי סיפור מקראי, חוק, שירה וחוכמה, המאפשרים הסתכלות רב-ממדית ובו-זמנית בטקסט הנלמד. המלצתנו היא ליישם שיטה זו בהוראה של ספרי שמואל א', שמואל ב', חלקים מספר מלכים א', מגילת רות, מגילת אסתר וספר יונה.

מרים בלומנטל, ראש צוות מקרא במט"ח: "הוראה מעורבת בשיטת הסבב מאפשרת שימוש מיטבי בתשתיות הקיימות במערכת החינוך מבחינה טכנולוגית ומבחינת כוח האדם. מורה יחיד בכיתה מלאה, עם עשרה מכשירי קצה בלבד, יכול להעניק לתלמידיו חוויה מגוונת ופעילה שבה כל אחד מהם נוכח ונראה על ידי המורה. נוסף על כך, הפיילוט לימד אותנו שכאשר מורים פתוחים לשינוי מודל ההוראה ששלהם, הלמידה עוברת למרכז השיח, ומורים מפתחים גמישות מחשבתית ויצירתיות רבה ומגדירים מחדש את תפקידם בכיתה".

השארת תגובה