'נפגעת איבה' בעקבות שיחת טלפון

שוחחה בטלפון עם בנה בעת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר-שבע והוכרה כנפגעת פעולות איבה

בהחלטה נדירה קיבל משרד הביטחון את תביעתה של אם לחייל שנפצע בפיגוע בבאר שבע – להכיר בה כנפגעת פעולות איבה.

את התביעה הגיש עוה"ד יואב אלמגור, בשם האם. יש לציין כי עד היום, כל תביעה דומה שהוגשה על ידי צד שלא היה נוכח פיזית באירוע טרור, נדחתה ע"י ועדת התגמולים של הביטוח הלאומי.

אך המקרה נשוא התביעה היה שונה במידת מה. האם ששהתה בבית המשפחה שוחחה בטלפון עם בנה החייל, בעודו ממתין בתחנה המרכזית בבאר שבע להסעתו לבסיס ללא נשקו האישי, כשלפתע החלו להישמע ברקע יריות וצעקות.

לדברי עוה"ד אלמגור, השיחה בין השניים לא נותקה גם כאשר הבן ניסה למצוא מסתור, וכאשר תוך כדי הימלטות נפגע ברגלו מקליע ונפל אל הארץ, תוך שהוא שומט את הטלפון.

לפני שאיבד הכרה הספיק הבן להודיע לאמו כי הוא נפצע וכי הוא עומד למות. בכל אותה עת נקלעה האם למצוקה וחרדה בלתי נסבלות, תוך שהיא מצויה בחוסר ודאות לגבי מצב בנה.

הבן זכה לטיפול מחובשים במקום ופונה לבית חולים סורוקה, שם הובהל לניתוח חירום, לאחר שהתברר כי הקליע עדיין נעוץ ברגלו וכי עצם הירך הימנית שלו מרוסקת.

אשת כוחות הביטחון שהרימה את מכשיר הטלפון מהארץ ונוכחה כי האם עדיין על הקו, הודיעה לה שבנה נפצע וכי הוא נלקח לבית החולים סורוקה.

כיום סובל הבן מכאבים וממוגבלויות קשות, ומתנייד באמצעות כיסא גלגלים. הוא הוכר כנכה צה"ל בהליך נפרד מול משרד הביטחון שגם אותו ניהל עו"ד אלמגור.

אמו של החייל, שהאירוע הקשה גרם לה לפתח תסמונת פוסט טראומטית, הגישה תביעה באמצעות עו"ד אלמגור למשרד הביטחון, על מנת שיכיר בה כנפגעת פעולות איבה.

לדברי עוה"ד אלמגור, בתי המשפט דחו בעבר לא מעט תביעות דומות של נפגעי פוסט טראומה אשר לא נכחו פיזית באירוע איבה, למרות שהפגיעה הנפשית שממנה סבלו נבעה ללא ספק לאירועים אלה. לדבריו, החוק קובע כי יש להוכיח קשר ממשי וישיר בין הפגיעה לאירוע.

חרף כך, קיבל משרד הביטחון באופן תקדימי את הבקשה, והכיר באישה כנפגעת פעולות איבה, וזאת משום שהיתה עדה לאירוע בזמן אמת, באמצעות הטלפון – "כאילו נוכחה פיזית בזירה עצמה".

לפיכך, הורה משרד הביטחון לקופת החולים של האישה להעניק לה את כל הטיפולים הדרושים עקב הפגיעה בה, ובהמשך תיקבע דרגת נכותה וגובה הגימלה לה תזכה מהמשרד.

השארת תגובה