החרדיים דחו את הצעת העירייה ל'הפרדה'

לאחר שבעיריית בית שמש השיגו את אישור משרדי השיכון והמשפטים לקיום מודל העברת זכיות, הזוכים החרדים ברמה ה' דחו את ההצעה והסבירו: "היום כבר ברור לכולם שהשכונה תהיה חרדית לכל דבר ועניין"

נווה שמיר בית שמש
נווה שמיר בית שמש

המאבק על צביונה של שכונת נווה שמיר (רמה ה') לא רואה את סופו. ברקע כינוסי הסברה לזוכי ה'מחיר למשתכן' בפרויקטים השונים בשכונה, בעירייה מנסים להאיץ את רעיון ה'הצרחה' במסגרתו הם מבקשים להחליף זכיות של משפחות חרדיות בשכונה, עם זכיות של זוכים מהציבור הכללי אשר זכו ברמה ד' הסמוכה.

כזכור, לפני כחודשיים פרסמה עיריית בית שמש הודעה ולפיה משרדי השיכון והמשפטים אישרו את בקשתם לאפשר ביצוע מודל העברת זכיות הגרלת 'מחיר למשתכן' בין שכונת נווה שמיר לרמה ד' ולהיפך. מהלך זה, העתיד להיכשל, יצאה אל הפועל לאחר שהתכנון לייעד את 'נווה שמיר' לציבור הכללי נכשל, לאחר שמשפחות חרדיות התמודדו בהמוניהם על 'מחיר למשתכן' בשכונה זו, בעוד ובציבור הכללי ההיענות הייתה דלילה למדיי.

הסערה סביב זהותה העתידית של השכונה פרצה לפני כשמונה חודשים, לאחר שבאסיפת זוכים ראשונה לזוכי 'מחיר למשתכן' בשכונה – התברר כי רוב הזוכים נמנים על המגזר החרדי. נוכח זאת ראש העיר עליזה בלוך ספגה ביקורת מהציבור הכללי ובעיקר מנציגי הליכוד והבית היהודי במועצת העיר, אשר תמכו בה בבחירות. בעקבות זאת נולד הרעיון של 'העברת זכיות' – כשלפיו זוכי 'המחיר למשתכן' מהציבור הכללי שזכו בדירות בשכונת רמה ד', אשר תתאים באופייה וצביונה למגזר החרדי, יחליפו את זכיותיהם עם הזוכים החרדים מ'נווה שמיר'.

בשבועות האחרונים נערכו כינוסים נוספים לזוכי 'מחיר למשתכן' בשכונה, על ידי קבלנים ויזמים, ובמהלכם סוקרו הפרויקטים השונים. בכנס שנערך על ידי חברת הנדל"ן 'עץ השקד' הצהיר נציג החברה, כי הבנייה בשכונה תתאים למגזר הדתי ותכלול מרפסות סוכה, שני כיורים ואלמנטים נוספים המתאימים לקיום אורח חיים דתי.

נוכח הצהרות אלו, הזוכים מהציבור הכללי הביעו זעם וניתן היה ללמוד על כך מהשאלות שעלו בכנס עצמו וכן מתכתובת בקבוצה פנימית שהקימו. החברים החילוניים זעמו על התוכנית שהציג נציג החברה וטענו, "כי עושים בהשתקה הכל", "אומרים לנו משהן אחד ובפועל הכל אחרת", טענו החברים בדיון פנימי. את הוויכוח סיכם אחד החברים שכתב את מה שכולם יודעים ומעדיפים להתעלם ממנו: "אם משנים את המפרט שיתאים לחרדים, זה אומר, כנראה, שהרוב חרדי. הכל זה עניין של כסף וכנראה שהם הכסף הגדול שלהם, כי הם רבים יותר".

ובתוך כך, לאחר הנעת רעיון ההצרחה, במהלך השבועות האחרונים קבלו הזוכים החרדים מכתב ובו פניה שמי שחפץ להעביר את זכייתו מ'נווה שמיר' לרמה ד' יוכל ליצור קשר עם העירייה ויסייעו לו בכך. הפניה נענתה בשלילה רבתי מצד הזוכים שמסרו, כי "היום כבר ברור לכולם שהשכונה תהיה חרדית לכל דבר ועניין". כראיה לכך הביאו את הכינוסים שנערכו בשבועיים האחרונים, "שם ראו בחוש שבין 85% ל90% מהזוכים משתייכים למגזר החרדי".

ל'השבוע בבית שמש' נודע, כי במטרה להניע את מהלך הצרחה, בעיריית בית שמש אף הקימו 'חמ"ל' מיוחד בו התקשרו לזוכים החרדים באופן אישי והציעו להם להעביר את זכייתם. יצוין, כי מאות משפחות חרדיות שזכו בשכונה התאגדו תחת השם "קבוצת הזוכים במחיר למשתכן – נווה שמיר". בשיחות עם גורמים בקרבת רה"ע, הם מודים כי מדובר בלפחות 800 משפחות חרדיות שזכו בשכונה, ובשל כך גם שם ישנה ספקנות רבה בנוגע להצלחת המהלך.

כזכור, ההתנגדות לקיום מודל 'העברת הזכויות'  אף זכה לגיבוי מצד רבני העיר שחיזקו את הזוכים החרדים בהחלטתם. רב שכונת משכנות יעקב בעיר, הגאון רבי מרדכי גולדשטיין, יחד עם רבנים נוספים, פרסם מכתב בו חיזק את ידי הזוכים: "הננו בזה לחזק את ידי הציבור החשוב והגדול של בני התורה החרדים לדבר ד', שרוצים לחנך את משפחתם בדרך התורה והיראה בשכונת רמת בית שמש ה', ובוודאי שמגיע להם כל הזכויות, כולל בתי מדרשות ובתי כנסיות ומוסדות חינוך. זה חילול השם לבקש מהמשפחות היקרות לעזוב את מקומם אשר זכו בהם בדין, בגלל שהם יראים לדבר ד'".

השארת תגובה