יוזמת חקיקה: נגד ברית מילה כהלכתה

מפלגת המרכז בשבדיה החליטה לפעול לחקיקת חוק שיאסור מצוות ברית מילה כהלכתה • נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגר"פ גולדשמידט :'נגייס את הקהילה הבינלאומית כפי שעשינו באיסלנד ובמדינות נוספות כדי להדוף את המתקפה הזו'

עת לעשות. הגרפ גולדשמידט נושא דברים על עתיד יהודי אירופה בועידה במינסק
עת לעשות. הגרפ גולדשמידט נושא דברים על עתיד יהודי אירופה בועידה במינסק

שוב יוזמת חקיקה נגד מצוות ברית מילה בשבדיה: מפלגת המרכז האופוזיציונית החליטה ברוב של 314 מול 166 מתנגדים לפעול לחקיקת חוק שיאסור את קיום מצוות ברית מילה כהלכתה. ההצעה כוללת גם דרישה שהממשלה תציג תכנית לאסור את המילה ותקיים הצבעה בנושא. בועידת המפלגה השנתית בקרלסטאד שבה הועלתה ההצעה להצבעה הביעו מתנגדי החוק זעם על ההחלטה ולפיה תיאסר עריכת ברית מילה ללא סיבה רפואית. גם בקהילה המוסלמית בשבדיה הביעו זעם על ההחלטה וקראו לבטלה.

מנהיגת המפלגה גב' אנני לוף הביעה 'צער' על החלטת מפלגתה ואמרה כי היא נוגדת את הקו הרשמי של המפלגה. עם זאת סבורים ב'ועידת רבני אירופה' כי היוזמה מסוכנת מאוד. נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט הביע בסופ"ש את דאגתו מהמהלך שהתניעה המפלגה הזו; 'אנו רואים בהחלטה הזו תחילתו של גל חדש בחקיקה נגד ברית המילה באירופה. זה חלק מהרוח הרעה של יוזמות חקיקה נגד מצוות הדת באירופה – נגייס את הקהילה הבינלאומית כפי שעשינו באיסלנד ובמדינות נוספות כדי להדוף את המתקפה הזו'.

'למרות שמפלגת המרכז אינה חלק מהקואליציה, עלינו לזכור כי המפלגה הזו מונה כ 8 אחוז מהקולות ולה 31 מושבים בפרלמנט מתוך 349 מושבים והיא השלישית בגודלה בשבדיה'.

הגר"פ גולדשמידט הוסיף כי 'נוכחנו בשנים האחרונות במספר ניסיונות חקיקה דומים נגד ברית המילה בפינלנד, באיסלנד, בדנמרק, בשבדיה ובנורבגיה, ראינו כיצד מותנע התהליך ורק לאחר מערכה שניהלנו בעזרת ארגונים בינלאומיים, אף לא אחת מאותן מדינות אסרה את הדבר'.
'לשמחתנו כל המפלגות בשבדיה דחו את ההצעה כיום להטיל איסור או הגבלה כלשהי על מצוות ברית המילה. למעט המפלגה הירוקה שתיארה את ברית המילה כ'בעייתית', כולם דבקים בחוק שנחקק בשבדיה לפני כעשרים שנה ובו הוסדרה מצוות ברית המילה בחוק השבדי'.
ובתוך כך, סגן ראשון לנשיא הנציבות האירופית מר פראנס טימרמנס שיגר ערב החג מכתב ברכה חם ולבבי לקראת השנה החדשה הבעל"ט לרבני ויהודי אירופה. מר טימרמנס שהנו אוהב ישראל העביר את אגרת הברכה בשפה העברית לנציג 'ועידת רבני אירופה' במוסדות האיחוד האירופי ורבה של בלגיה הרב אברהם גיגי.

'ראש השנה מעניק לנו את ההזדמנות לבחון את מצבה של יבשת אירופה – כותב טימרמנס ו'בעולם חסר ודאות, אירופה חייבת להוביל בהגנה על הערכים האוניברסליים'.

'בשנה הבאה עלינו לטובה נציין את יום השנה ה-75 לסיום השואה ולשחרור מחנה המוות הנאצי אושוויץ-בירקנאו, שבו ביקרתי מוקדם יותר השנה, ביום השואה. בביקור זה זכיתי לשוחח עם מאות צעירים על הלקחים שעלינו להפנים, ועל האחריות שעל כולנו לקחת. כמו כן, נציין 30 שנה לנפילה של חומת ברלין, שהובילה לקיצם של המשטרים הקומוניסטיים, והתרחשה בצמוד למתן החירות ליהודים מעבר למסך הברזל ולאיחוד אירופה.

'והחשוב מכל, עלינו להוקיר ולטפח את הדמוקרטיות שלנו ולהגם עליהן. אנו יודעים שבמקום שבו הקיצוניות פורחת, רעל האנטישמיות לא יאחר לבוא. בהסתמך על ההיסטוריה המזעזעת שלנו בשואה, יש לנו אחריות מיוחדת לבלום קיצוניות זו כל אימת שהיא מרימה ראש. אני שמח שהצלחנו להעלות את נושא האנטישמיות במליאה הבלתי רשמית של העצרת הכללית של האו"ם, מתוך הכרה שיש להילחם באנטישמיות ובשנאה בכל העולם'.

את מכתבו מסיים מר טימרמנס 'יהודי אירופה, במיוחד הצעירים שבהם, מתגאים, ובצדק, בזהותם היהודית. למען אירופה פתוחה וסובלנית, חובה שקולם של היהודים יישמע ושהחיים היהודיים יפרחו'.

ערב החג, עם מינויו לשגריר ישראל בבלגיה ובלוכסנבורג, נועד הגר"פ גולדשמידט עם מר עמנואל נחשון שגריר ישראל בבירת האיחוד האירופי כדי לגייס את ישראל למלחמה בחקיקה האנטי דתית בבלגיה. בפגישה השתתפו; ראש מטה נשיא הועידה מר גדי גרוניך ובכירי השגרירות.
עמנואל נחשון, המכהן שנים רבות בתפקידים בכירים במשרד החוץ, קיבל סקירה מקפת על הבעיות המיוחדות של יהודי אירופה ובמיוחד על החקיקה נגד השחיטה בשתי המחוזות הגדולים בבלגיה, והביע את בטחונו כי ישראל תסייע ככל שתוכל במלחמה נגד החקיקה האנטי דתית המקבלת לא אחת ביטוי של אנטישמיות במסווה של הומניות.

השארת תגובה