אחרי 19 שנים: ישוחרר סרבן הגט

אחרי 19 שנים בהן לא הצליחו בתי הדין הרבניים לכפות על מאיר גורודצקי ליתן גט לאשתו, הם מאשימים: ארגון הנשים 'הרדיקלי' אשם בעגינות האשה

אילוסטרציה: חנוכת בית הדין החדש בחיפה
אילוסטרציה: חנוכת בית הדין החדש בחיפה

צביה גורודצקי מסורבת גט מזה 19 שנים, בעלה מאיר ישב בכלא לאורך השנים. בשל ההתפתחויות האחרונות, בית הדין הרבני להגיש לראשונה בהיסטוריה כתב אישום פלילי נגד בעלה מאיר גורודצקי.

אם לא תתחולל תפנית חסרת תקדים, צפוי היום להשתחרר מאיר גורודצקי.

לאחר כמה מקרים 'ביטול נישואין' שאירעו בשנים האחרונות, החליטו בעמותת "מרכז צדק לנשים" לנקוט גם הן ב'שיטה' זו במקרה של צביה והם הקימו בית דין פרטי ששחרר את האישה מנישואיה.

בית הדין הרבני מסרב להכיר בהתרת הנישואים, כך שברשומות נחשבת האשה כנשואה.

גרודצקי פנתה בלית הדין הרבני בבקשה ל'סגור' את תיק הגירושין, בכך בעצם היא מביאה לביטול ההחלטות המחייבות את בעלה מאיר בגט.

צביה רואה עצמה כמי שאינה נשואה ומבקשת 'לשים את הפרשה הזו מאחוריה'.

19 שנים שבמהלכן לא הצליח בית הדין לכפות על מאיר גורודצקי ליתן גט לאשתו, הבוקר מאשימים בהנהלת בתי הדין הרבניים דווקא את "מרכז צדק לנשים" בעגינות האשה: "מי שהביא לשחרורו מהכלא של סרבן הגט הקשה ביותר במדינת ישראל הוא לא אחר מארגון 'מרכז צדק לנשים'. במסגרת מלחמתו בבתי הדין הרבניים, ניצל הארגון את מצוקתה של אישה עגונה ושכנע אותה לסגור את התיק בבית הדין הרבני. כמו כן נאבק הארגון בבית משפט השלום והמחוזי כנגד עמדת המדינה על מנת לשחרר את סרבן גט שמעגן את אשתו זה עשרים שנה. משמעות הדברים היא כי גורודצקי יוצא היום לחופשי כשהוא עדיין משאיר את אשתו עגונה, כאשר הוא יכול לחמוק ולצאת מישראל ללא שוב. זוהי פעם נוספת שבמסגרת מלחמה בבתי הדין הרבניים ובהלכה היהודית, ארגון נשים רדיקלי פוגע בנשים עגונות".

ב"מרכז צדק לנשים" האשימו את בית הדין הרבני באוזלת יד בטיפול בפרשה הקשה. "המקרה של מאיר גורודצקי מדגים את הכישלון והאבסורד שבשיטת הגירושין התקפה בישראל, ואת הפגיעה האנושה שלה בנשים", טענו בארגון. "במשך יותר מ-20 שנה ניסתה צביה גורודצקי להתגרש מבעלה המתעלל וסרבן הגט. בית הדין הרבני הטיל עליו סנקציה של מאסר שמטרתו ללחוץ עליו לתת גט. ואולם שיטה זו נכשלה וגורודצקי מעולם לא נתן גט לאישתו. יצוין כי יש עוד מאות נשים במצבה של גורודצקי במדינת ישראל שנמנעת מהן זכות היסוד לחירות ולאוטונומיה. המסקנה היא שעל בתי הדין הרבניים לעשות שימוש בפרקטיקות שמאפשרות לסיים נישואין גם ללא הסכמתו של הבעל, כמו למשל הפקעה וביטול נישואין".

"לפני כשנה צביה שוחררה מנישואיה באמצעות בית דין פרטי שמרכז צדק לנשים הקים, בראשותו של הרב דניאל שפרבר. בית הדין הפרטי נתן החלטה בעלת תוקף הלכתי שהורתה על ביטול נישואיה", הוסיפו עוד בארגון. "כל עוד בתי הדין הרבניים הממלכתיים לא מאמצים דרכים אלו, נשים ימשיכו להיות תקועות בנישואין לא רצויים. בתי הדין הממלכתיים ממשיכים בתהליך של איבוד המנדט המוסרי להיות אמונים על נישואין וגירושין של יהודים ויהודיות במדינת ישראל, ואין כל ספק שחייב להתבצע שינוי עומק בתחום שיאפשר אלטרנטיביות למוסד המקובע והמיושן".

השארת תגובה