בסעודה אחת: שבע ברכות, ברית מילה, פדיון הבן ובר מצווה

אחרי אלפי בריתות בהן היה צמוד לסבו, מצא עצמו מוזמן לערוך בריתות • בסעודת השבע ברכות שלו מצא את עצמו מקיים באותה סעודה גם ברית מילה, פדיון הבן ובר מצווה לאותו נער

הרב מחפוד לצד נכדו
הרב מחפוד לצד נכדו
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

הרב יהודה מחפוד, נכדו של המוהל המפורסם הגאון הגדול רבי שלמה מחפוד שליט"א, הוסמך ע"י סבו ונשלח על ידו לעסוק בתחום בריתות המילה.

הרב יהודה מחפוד נולד בירושלים. בילדותו התחנך בת"ת איתרי ברמות. בשנות נעוריו למד בישיבת אור ברוך בראשותו של הגאון הגדול רבי גבריאל טולידנו זצ"ל ולאחמ"כ, בהוראת הסב הגר"ש מחפוד עבר ללמוד בבני ברק וקבע את מקום לימודיו בישיבות ברכת אפרים בראשותו של הגאון רבי בצלאל פנחסי שליט"א.

"עוד בהיותי ילד, בער בי רצון חזק להיות מוהל ולהמשיך בדרכו של סבא", מספר הרב יהודה מחפוד בשיחה ל"קו עיתונות". "הלכתי איתו בכל הזדמנות לכל מקום ובכל זמן אפשרי בחגים, בימי בין הזמנים, בימי שישי ובשבתות. בכל הזדמנות אפשרית במקום ללכת לטייל היה חשוב לי להיות נוכח בכמה שיותר בריתות שסבא היה המוהל".

סבא הסמיך אותך?

"במשך 12 שנים הייתי צמוד לסבא ובכל הזדמנות, סבא היה מסביר לי בדיוק כיצד לקיים ברית מילה. עוד בהיותי בחור, סבא היה לוקח אותי איתו. כשהייתי בחור בישיבה גדולה, סבא התנה איתי תנאי אחד: תבוא ללמוד כיצד מלים, אבל בתנאי שזה לא יהיה על חשבון סדרי הישיבה. סבא לא רק הסמיך אותי, הוא גם עקב אחרי כדי לראות את ההספקים שלי. היינו הולכים ברגל בשבתות לבריתות מקצה העיר אל הקצה השני. בדרך היינו משננים את הלכות מילה וסבא לא היה מוותר לי, לומדים יחד את הגמרא, הטור, בית יוסף, שו"ע וכל הנושאי כלים".

 למדת עם סבא את הלכות מילה?

"עוד בבחרותי, כל רגע פנוי ניצלתי כדי ללמוד עם סבא. אני זוכר שבשבת חתן של בן דודי, ישבתי עם סבא ללמוד, ולמרות שהשבת הייתה קייצית, ישבנו שעות ארוכות ולמדנו ומבלי ששמנו לב הגיע זמן סעודה שלישית. בשעות הפנאי, סבא דרש שאלמד את הספר "אות חיים ושלום" של האדמו"ר ממונקטש, אשר בעצמו היה מל תינוקות ומבוגרים".

מתי התחלת למול בעצמך?

"כשסבא ראה שהתמחתי בכל סוגי הבריתות, גם לתינוקות וגם למבוגרים, הוא היה נותן לי למול כשהוא עוקב ובוחן כל צעד שלי. היום ב"ה, כשסבא לא נמצא בארץ, הטלפון שלו נמצא אצלי ולכל הבריתות אני הולך ומל בשיטה של סבא. גם בכרטיס הביקור שלי כתוב: מוהל בשיטת הרב מחפוד. זו השיטה שכל גדולי ישראל סמכו את ידיהם עליו.

"בנוסף, כדי שאתמחה גם בבריתות למבוגרים, סבא היה קורא לי בכל פעם שהיה נקרא ע"י מחלקת גיור מטעם הרבנות הראשית לישראל, לבריתות למבוגרים שזה עתה הצטרפו לעם היהודי.

"יחד עם זאת, סבא שלח אותי להתנדב בארגון "ברית יוסף יצחק" אשר פועל בכל רחבי העולם, על מנת לקיים ברית כהלכה. שאלות הרות גורל מופנות אל סבא אשר מהווה פוסק ומורה הוראה עבור הארגון כבר עשרות שנים. אין ספק שבארגון זה התמחתי בכל מה שקושר לבריתות. זהו ארגון קדוש שמספק מוהלים ללא תמורה לכל יהודי בכל נקודה בעולם".

איזו ברית מיוחדת נצרבה בזיכרונך?

"כשהתחתנתי, באחד מימי השבע ברכות, ביקשתי מאבי שישמש כסנדק עבור ילד שהוזמנתי למול. הילד, כך הסתבר, כבר עבר גיל 13 ומעולם לא הניח תפילין. ובנוסף, הילד הזה היה גם בכור. באותו מעמד קיימנו גם מצוות ברית מילה, גם פדיון הבן, גם בר מצווה לנימול עצמו וגם שבע ברכות בסעודה אחת. אין ספק שהברית הזו תישאר חקוקה בזיכרוני כל חיי".

 סבא סמך עליך שתתחיל למול כבר בגיל צעיר?

"ראשית, גם סבא התחיל למול בהיותו אברך צעיר. למעלה מ-70 אלף בריתות סבא מל בשישים השנים האחרונות. ואת כולם עשה בהתנדבות ומבלי לבקש תמורה. לגביי, אחרי כמה שנים שבהן סבא סמך אותי, שאל אותי מתי אני מתחיל למול. אמרתי לו: סבא, אני עוד צעיר. סבא הביט בי ושתק. לאחר כמה ימים הזמינו את סבא לעשות ברית ברמת גן. סבא שאל את ההורים, אם הם מסכימים שאני אהיה המוהל. וכך בגיל 17 מצאתי את עצמי מל כשסבא נמצא על ידי ובוחן כל פעולה שלי.

לאחר כמה חודשים מאותו אירוע, סבא פגש את הרב אורי סבח, המשמש כיום מפקח ברבנות הראשית. הוא היה מגיע לבדיקות של המבוגרים מטעם מחלקת גיור והוא שאל את סבא: "למה הנכד לא עושה בריתות?". סבא אמר לו: הוא יודע למול. אם כך, אמר הרב סבח, אני אדאג להזמין אותי לערוך בריתות, וכך היה.

 מה עושים במקרה שיש שאלה הלכתית מסובכת?

"זוהי נקודה שלא הרבה מוהלים נותנים עליה דגש. לבצע ברית רגילה זה יפה מאוד ואולי אפילו מלאכה קלה למי שלמד הלכות מילה. השאלה איך מתמודדים במקרים מיוחדים. מניסיון, את זה צריך ללמוד במשך שנים ארוכות. צריך להגיע למצב שכל ברית, מסובכת ככל שתהיה, היא ברית שכבר ראיתי את סבי מבצע אותה. מבחינתי, זה שימוש אמיתי. אני זוכר שבאחד הימים שהתלוויתי לסבא, היינו ביום אחד בשש בריתות, שכל אחת מהן הייתה מסובכת ומורכבת. ולפני כל ברית, סבא שאל אותי: נו, מה אתה אומר? מה אתה היית עושה במקרה כזה. ורק כששמע את תשובתי והסכים לדבריי הבנתי שמבחינתו הוא סומך את ידיו עליי גם בבריתות מורכבות ומסובכות".

כמה תלמידים יש לסבא כיום שמלים בשיטה הזו?

"פעם שאלתי את סבא – כמה תלמידים יש לך? סבא ענה לי: יש לי מאות תלמידים. שאלתי: וכמה מהם עושים בדיוק כמוך? כמה מהם כל ברית יבצעו את אותן פעולות שאתה עושה? סבא ענה לי: אולי ארבעה. מפה הבנתי שלא כל אחד שהסתובב כמה ימים או חודש עם הרב, כבר יודע למול. זה לא נקרא תלמיד אמיתי. תלמיד אמיתי זה מי שמבצע בדיוק מה שהרב שלו עושה אחרי למעלה מעשר שנים שבהן הוא נסמך על ידו. וכאן אני אומר לציבור בידיעה ברורה: מי שחשוב לו "ברית בשיטת הרב מחפוד", יודע שזו השיטה המוצלחת ביותר. למעלה משבעים אלף בריתות בוצעו בשיטה זו ובשיטה זו אני מל בדיוק כפי שסבא עושה.

"מעבר לעריכת הברית, צריך לזכור בכל ברית את השולחן ערוך החמישי שאותו ראיתי אצל סבא. צריך לדעת גם איך להתייחס לאמא שדואגת ולאבא שחושש. זה לא פחות חשוב וגם את זה צריך ללמוד".

אלו מקרים מזעזעים נתקלת בהם במהלך שנותיך כמוהל?

"לצערי אינני ממהר לטפל או ללוות לטיפול אדם או ילד מישראל הזקוק לתיקון ברית ולפעמים ברית שלמה. אבל המציאות עגומה. בממוצע מגיעים לסבא מידי יום שאלות סבוכות בנושא בריתות שנעשו ע"י מוהלים שלא עברו הכשרה מעשית או הכשרה לא מספקת. כ"כ הרבה הכרעות הלכתיות נדרשות כשהברית לא נערכה כראוי. במקרים מסוימים, סבא שולח אותם אליי, ואצלי אני יכול להעיד שלפחות פעמיים בשבוע מגיעים מקרים של תיקון ברית. קשה לי לראות את המצב הזה. לפעמים אני אומר להורים: למה נזכרתם רק עכשיו? למה לא בדקתם כשילד עוד היה תינוק? לפעמים זה מחייב הרדמה כללית".

"יש לי הרבה חווית של בריתות מוזרות וסיפורים מעניינים, אבל חשוב לי להדגיש סיפור אחד שזעזע אותי. אברך שנולד לו בן מהול. ההורים הלכו לרופא והרופא אמר להם שאינם צריכים לעשות כלום, רק לבוא לביקורת בעוד חמישה חודשים. וכך ההורים השאירו את התינוק במשך חמישה חודשים. כשהם הגיעו לביקורת, אמר להם הרופא: עכשיו אתם יכולים לעשות לו ברית. האברך נדהם: עד עכשיו השארתי את הילד שלי ערל? התשובה היא כן. הוא הגיע כמובן לסבא הגר"ש מחפוד ששלח אותם אליי. האבא היה אכול רגשי אשם וכדי להרגיע אותו סבא הבטיח לו שגם הוא עצמו יגיע לברית. מזה הבנתי שגם אברך, בן תורה, שיושב והוגה בתורה בכל שעות היום, אין לו לפעמים מושגים בהלכות מילה".

זו הסיבה שלאחרונה התחלת למסור הרצאות ושיעורי הלכה למעשה בפני אברכים, האם האברכים כיום אינם בקיאים בתחום?

"סיפורים כאלו גרמו לי לצאת למסע של שיעורים והרצאות בפני אברכי הכוללים. ב"ה מצאתי את עצמי בחודשים האחרונים מוזמן למסור שיעורים בפני אברכים מהכוללים החשובים בכל רחבי הארץ. מדובר באברכים שלומדים הלכות מילה וגרות, אבל רבים מהסעיפים, הם אינם מבינים הלכה למעשה, משום שמעולם לא הבינו את הפרקטיקה, בעיקר בסוגיות של ציצין המעכבים וכדו'. כדי להבין את כל השיטות – ראשונים ואחרונים, אני מעביר שיעור בליווי מצגת, כולל הדמיות שמסייעות לאברכים להבין את החומר הנלמד.

"חשוב לציין שרוב המחדלים בבריתות מילה או בבריתות מסובכות, נגרמות בשל העובדה שהמוהל לא מכיר את כל הבעיות על בוריין. מי שלומד ברית מילה בשיטת "הקורסים", לא באמת ידע לטפל בכל ברית אליה יוזמן. חשוב מאוד לקחת מוהל שיש לו הסמכה ממשרד הבריאות ולכן הרבנות הראשית יצאה בקמפיין לצמצם את תופעת התלמידים.

"בנוסף להרצאות, המיזם השני שהתחלתי לעסוק בו קשור להורים. לפני הברית אני יושב עם ההורים ומסביר להם במדויק מה הילד עובר. זה נוסך בהם תחושת רוגע ושלווה בידיעה שהילד שלהם נמצא בידיים טובות. להרגיע את ההורים לא פחות חשוב בשביל ששמחת הברית תהיה שלמה".

השארת תגובה