נתיבי תחבורה לרכב עם שני נוסעים ומעלה

מיזם "נתיב פלוס" יפחית את מספר כלי הרכב הפרטיים בשעות העומס בקטע שבין מחלף נתניה-צפון לגשר השלום בנתניה • "חלופה ראויה למי שלא יסע ברכב הפרטי לבדו"

פקק תנועה - אילוסטרציה
פקק תנועה - אילוסטרציה

מיזם "נתיב פלוס" של משרד התחבורה יוצא לדרך. משרד התחבורה גיבש תכנית, ראשונה מסוגה בישראל, הכוללת הקצאת נתיבי תחבורה בלעדיים לרכב רב תפוסה בכניסות למטרופולין תל אביב, במטרה לעודד נסיעה של שני נוסעים ויותר בכלי רכב פרטיים. כך הודיעה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל.

מנכ"לית משרד התחבורה ציינה כי מיזם "נתיב פלוס" מספק חלופה ראויה למי שלא יסע ברכב הפרטי לבדו, מעניק יתרון משמעותי לנסיעה בתחבורה הציבורית ולנסיעה משותפת ומקצר את זמן הנסיעה. לדבריה, היענות ציבור הנהגים למיזם תפחית את מספר כלי הרכב הפרטיים הנעים בכבישים בשעות העומס, תקל על הגודש ותתרום לצמצום זיהום האוויר.

בשלב הראשון של המיזם החדש, שיחל ב-4 באוקטובר, רכב רב תפוסה יוכל לנסוע לראשונה בשני נתיבים בלעדיים בינעירוניים, בכביש החוף (כביש 2) ובנתיבי איילון (כביש 20). הכשרת הנתיבים מבוצעת על ידי חברות נתיבי ישראל ונתיבי איילון.

בכביש 2 (כביש החוף) יוכשר נתיב מיוחד באורך של 22 קילומטרים, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב ייעודי זה, תותר הנסיעה לכלי רכב בהם שני נוסעים לפחות (נהג ונוסע לפחות) ולתחבורה ציבורית.

בכביש 20 (נתיבי איילון) בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד, יוכלו כלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים לפחות (נהג ושני נוסעים לפחות) לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) הקיים כיום, שיוארך במסגרת הפרויקט עד מחלף קיבוץ גלויות.

אגף התנועה במשטרת ישראל התגייס לפרויקט ויאכוף נסיעה בלתי חוקית בנתיב, באמצעות יחידת האופנועים, החל מ-4 באוקטובר. משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון וחברת נתיבי ישראל יחלו בימים הקרובים במסע הסברה נרחב בנושא, באמצעי התקשורת השונים.

בשבוע האחרון החלו העבודות להכשרת הנתיבים החדשים, בקטע שבין מחלף נתניה-צפון לגשר השלום בנתניה. סימון הנתיבים והצבת השילוט לאורך הנתיב עד למחלף גלילות, יסתיימו עד לפתיחתם ב-4 באוקטובר. במסגרת זאת יסומן על הכביש מספר הנוסעים המותר בנתיב. אכיפת הנסיעה בנתיב תיעשה רק החל מ-4 באוקטובר.

משרד התחבורה מעמיד לרשות הנוסעים בכבישים 2 ו-20 לתל אביב וממנה, עשרות קווי אוטובוס ישירים ומהירים, שיסיעו את הנוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית ובנתיב פלוס. מדובר בקווים לרחובות, הוד השרון, ראשון לציון, נתניה, הרצליה, רעננה, כפר סבא, ואשדוד, שרבים מהם תוגברו בשנה האחרונה.  כמו כן, בחודשים הקרובים יופעלו קווי שירות חדשים לרמלה, יבנה, ראשון לציון, כפר סבא והשרון, וכן יתוגברו קווים נוספים מאשקלון, רחובות וראשון לציון.

מהנתונים עולה כי ממוצע הנוסעים בכלי רכב פרטיים (מקדם המילוי) בישראל עומד כיום על 1.2 נוסעים בלבד. העלאת תפוסת הנוסעים בכלי הרכב עשויה להביא לשיפור משמעותי של עשרות אחוזים במהירות הנסיעה הממוצעת ולצמצום מספר כלי הרכב בכבישים.

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל ציינה כי המהלך מבוצע במסגרת תכנית המשרד לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית ולצמצום מספר כלי הרכב בכבישי הארץ. "בנוסף לתוכניות ארוכות הטווח שאנו מתכננים ומבצעים בימים אלה, אנו מקדמים גם פתרונות נקודתיים ופשוטים יותר, שיעמידו חלופות לניידות בתחבורה הציבורית או בנסיעה השיתופית, כבר בטווח המיידי. עם הצלחת המיזם, הוא יורחב לכבישים נוספים בארץ", הוסיפה טרנר-אייל.

השארת תגובה