חדש בבנק ישראל: המטמונים העתיקים

התצוגה, שהקימה רשות העתיקות, מציגה מטמוני מטבעות מרהיבים – מעין "בנקים" קדומים, ואת הקופות שבהם התגלו

ארכיאולוגיה בבנק ישראל
ארכיאולוגיה בבנק ישראל

תצוגה ארכיאולוגית חדשה הושקה אתמול (ב') בלובי החדש של בניין בנק ישראל בירושלים, אשר השלים לאחרונה שיפוץ נרחב. התצוגה המרשימה, שנחנכה במעמד מנכ"ל בנק ישראל חזי כאלו ומנהל רשות העתיקות ישראל חסון, חושפת מטמוני מטבעות עתיקים מרהיבי עיניים, לצד הקופות המיוחדות שבהם נמצאו. שניים מתוך שלושת מהמטמונים נחשפים לציבור לראשונה.

המטמון הקדום ביותר ממנו ניתן להתרשם כעת, מקורו בחפירות שניהל יגאל ידין במצדה ב-1963. בזמן החפירה, הסעיר מטמון זה את הציבור; הוא כלל 12 שקלים וחצאי שקלים שנטבעו בירושלים במהלך המרד הגדול נגד הרומאים, ונמצא בו מטבע נדיר מהשנה הראשונה למרד. אוצר זה, נמצא מתחת לרצפת בנין המפקדה הראשי של הנהגת הקנאים באתר. הוא הוטמן בכלי ברונזה מיוחד – כוס רוח רפואית.

במרכז התצוגה מוצגים מטבעות מהאוצר הגדול ביותר שהתגלה אי פעם בישראל, אשר נמצא בחפירות ממשית בנגב. מטמון זה כלל 10,421 מטבעות כסף גדולים, והוא הוסתר בשליש הראשון של המאה ה-3 לסה"נ. שווי המטבעות באוצר מוערך בכ-400 משכורות שנתיות של לגיונרים רומיים. ליד מבחר גדול של מטבעות האוצר, מוצגת קופת הנחושת הגדולה והמעוטרת שבה נחשפה תגלית זו.

מטמון מיוחד נוסף, המאוחר ביותר בתצוגה, מציג 47 מטבעות זהב טהור המהווים חלק ממטמון גדול יותר אשר נתגלה בבית שאן ומתוארך לתחילת התקופה הביזנטית – הנוצרית בארץ.

לדברי ד"ר דונלד צבי אריאל, ראש ענף המטבעות ברשות העתיקות: "תצוגת המטמונים העתיקים החשובים ביותר שנמצאו בארץ ב-75 השנים האחרונות, מוסיפה נופך מיוחד לבניין הבנק, אשר מופקד כיום על המטבע הישראלי. המטמונים לוקחים אותנו לרגעים אנושיים בהיסטוריה, לנקודות בזמן שבהן – בהיעדר בנקים מאובטחים כמו היום, אנשים פרטיים – או פקידי ממשל, החביאו הון פרטי או ציבורי בכוונה לשוב ולאסוף אותו, אך נראה שמזלם לא שפר עליהם ונבצר מהם לשוב ולקחתו, וכך הם התגלו לאחר מאות ואלפי שנים, בחפירות הארכיאולוגיות."
ברחבת הכניסה של הבנק, אשר במרכזה הוצבה תצוגת המטמונים, הוצבה תערוכה מקיפה המציגה את השטרות והמעות של מדינת ישראל, לצד יצירות אומנות – ציורים ופסלים – של אמנים זוכי פרס ישראל. בנוסף שולבו ברחבי הבנק יצירות של אמנים ישראליים עכשוויים.

חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל: "ישנה חשיבות גדולה בהצגתם של נכסי תרבות, מורשת ואמנות בבניין הבנק המרכזי, הכוללים מוצגים ארכיאולוגיים, מהחשובים שנמצאו בשנים האחרונות, ויצירות אמנות ישראלית של אמנים זוכי פרס ישראל וכן של אמנים ישראליים עכשוויים המשקפות את היצירה המקומית.

המטבעות העתיקים הם נכס היסטורי לעם היהודי ולמדינת ישראל, שימורם והצגתם לציבור על ידי בנק ישראל בתערוכה מקנים ערכי זהות והזדהות ומלמדים כיצד משתקפת מורשת העם והמדינה בעיצוב השטרות והמעות".

האמנים שיצירותיהם מוצגות בתערוכה: מנשה קדישמן, יחיאל שמי, יגאל תומרקין, לאה ניקל, שי אזולאי, אלון קדם, שמעון פינטו, טל ירושלמי ויאיר ברק.

ניתן לבקר בתצוגות בסיורים מודרכים שמקיים הבנק בחופשות ובימי חול המועד, וכן עפ"י דרישה בתיאום מראש מול מרכז המבקרים של בנק ישראל בטלפון 03-5640781/2.

אוצרת התערוכה: רווית דקל. מעצב התצוגה: ניצן רפאלי.

השארת תגובה