בחירות צמודות: כולם צעקו "גיוועלד"

אחוז ההצבעה עלה במעט מהבחירות הקודמות והדרמה הגדולה של יום הבחירות התנקזה לשעת פרסום המדגמים • הסיפורים שעשו את יום הבחירות בכל המפלגות

ביבי נתניהו
ביבי נתניהו

היום של גנץ

יום בחירות מתוח ודרמטי עבר על ישראל. למרות הערכות מוקדמות על חוסר עניין, עייפות ואדישות של הציבור לבחירות שנכפו עליהם 5 חודשים לאחר הבחירות לכנסת ה-21, הצליחו הפוליטיקאים לייצר תחושת דחיפות ובהלה, הציבור הגיע לקלפי והדרמה הייתה גדולה.

בלילה שלפני, התכנסו ראשי המפלגות והמטות להיערכות אחרונה ועברו למתכונת יום בחירות. שני המועמדים המובילים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר 'כחול לבן' בני גנץ, הגיעו לכותל המערבי, שם נשאו תפילה להצלחתם.

קודם לכן בחר בני גנץ לסכם את מערכת הבחירות בסגירת מעגל. הוא הגיע לכנס בכפר אחים, מקום משפחתו וילדותו. אחותו תיארה את רגעיו האישיים, על הטרקטור במסיק, תפילתו בבית הכנסת ומחויבותו לדרך. גנץ עצמו נשא נאום קצר ומסכם.

היום של ש"ס

את יום הבחירות פתח יו"ר ש"ס בתפילת ותיקין על ציונו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, לצד הגאון רבי דוד יוסף.

משם המשיך דרעי לקלפי בשכונת הר נוף, שם הצביע והצהיר לתקשורת: "יש היום סכנה אמיתית שתוקם ממשלת שמאל. אני לא אומר את זה כדי להפחיד או להביא קולות".

נשיא מועצת החכמים, מרן חכם שלום כהן, הגיע להצביע בקלפי הסמוכה לביתו בעיר העתיקה, כשהוא מלווה בחברי הכנסת יואב בן צור ומיכאל מלכיאלי. מרן פרץ בבכי וקרא לכולם להגדיל ולהקדיש שמו יתברך בהצבעתם.

לאור המצב, הוחלט בש"ס לקיים עצרת תפילה בעיצומו של יום הבחירות, בכותל המערבי. בין לבין סיירו חברי הכנסת של התנועה ברחבי הארץ וקודקודי הפעילות ניווטו את הפעילות מהמטה המרכזי בירושלים.

היום של יהדות התורה

יו"ר 'יהדות התורה' וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, פתח את יום הבחירות בקלפי בשכונת עזרת תורה, משם המשיך לפקוד את מטות המפלגה בכל רחבי הארץ, לא לפני שאנשיו קישטו את שיירת הרכבים בשלטי בחירות.

בקהילות החסידיות נרשמה התעוררות משמעותית, כשגולת הכותרת: יציאתו בפעם הראשונה בחייו של כ"ק האדמו"ר מבעלזא להצביע בבחירות. בחסידות באיאן הודיעו כי אין להגיע לקבלת קהל בקודש פנימה למי שלא יצא להצביע, וכ"ק האדמו"ר מויז'ניץ מרכז הגיע במיוחד למטה המרכזי של יהדות התורה ברחוב הירקון בבני ברק, שם קיבל סקירה ממנהל המטה ישראל דרנגר.

יו"ר 'דגל התורה' חבר הכנסת משה גפני חרש את הארץ ונפגש עם הנציגים המקומיים וראשי המטות. גפני ופמלייתו דילגו בין תל אביב, גבעת זאב, ירושלים, ביתר ואלעד.

'דגל התורה' הפעילה את מיטב יכולותיה למען גיוס המצביעים. בראש המאמצים עמד מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, שעקב בדאגה אחר ההתפתחויות ואף קיבל אורחים לעצה ולברכה, בהם לא מעט תושבי חו"ל שהגיעו בהוראתו לישראל במיוחד לבחירות.

זעקות הגיוועלד

לאורך היום כולו, התחרו המפלגות כולן בזעקות שבר: "אנחנו הולכים להפסיד". האסטרטגיה שהטווה בעבר בנימין נתניהו הפכה לנחלת הכלל וכל פוליטיקאי הסביר כמה מצב מפלגתו גרוע, במטרה להניע בוחרים לקלפיות.

ראש הממשלה נתניהו לא פתח בשידורי רשת בלתי נלאים, בהם העלה לשידור פעילים, ראשי ערים, ראשי מטות וגם מצביעים פוטנציאליים. באנרגיות בלתי נדלות כולל בדקות האחרונות לפני סגירת הקלפיות, חזר נתניהו על המסרים: המדינה בדרך לאבדון אם לא תצאו כעת מהבית ותשימו בקלפי פתק 'מחל'.

בין משדר אחד למשנהו, יצא נתניהו לתחנה המרכזית בירושלים ולשוק מחנה יהודה, להמרצת מצביעים. נתניהו גם הפר את האיסור להתראיין לתקשורת ביום בחירות ועלה לשני תחנות רדיו, גם לאחר שיו"ר ועדת הבחירות השופא חנן מלצר הורה לו כי הדבר אינו תקין.

נתניהו התבסס על ספק סקרים ספק דיווחים ספק ספינים, לפיהן אחוזי ההצבעה בריכוזי השמאל גבוהים, לעומת שאננות במעוזי הימין.

במפלגת 'כחול לבן' שידרו לחץ כאשר לפי דיווחים אחרים, מעוזיהם הגדולים – בהם תל אביב וחיפה – מחזיקים בשיעורי הצבעה נמוכים. בצהרי היום הודיעה הנהגת המפלגה כי היא שוקלת את המשך הפעילות לאור הנתונים. יו"ר 'כחול לבן' בני גנץ הסתובב בריכוזי הערים, בקניונים, יצא לחוף הים ואף כרז במגאפון מרכבו לעבר עוברים ושבים בשדרות רוטשילד.

במפלגות 'המחנה הדמוקרטי' ו'העבודה-גשר' הייתה סיבה אמיתית לדאגה. בסקרים אחרונים שתי מפלגות השמאל התנדנדנו על סף אחוז החסימה והעתיד נראה קודר. במפלגות השתמשו בעיקר באינספור מסרונים והודעות קוליות, ובפעילי שטח שניסו לשכנע מצביעים בפתח הקלפיות.

עימות סוער נרשם בפתח קלפי בדרום תל אביב, בין יו"ר 'המחנה הדמוקרטי' ניתן הורוביץ לבין יו"ר 'ימינה' איילת שקד. שני מנהיגי הפלגות מהקצוות המנוגדים, נתקלו זה בזו במסגרת סיוריהם וניהלו ויכוח צעקני. הפעילים המשולהבים הצטרפו למהומה והוא היה רגע לפני איבוד שליטה.

זיופים ואי סדרים

לאורך היום נדרשה וועדת הבחירות לדיווחים על מספר מקרי זיופים ואי סדרים, אך הן היו מזעריים, ביחס לצפי, לאחר שבועות בהן העיסוק המרכזי היה טוהר הבחירות, מצלמות ומשקיפים.

בבני דווח על משקיפים שהתחזו לאנשי 'העבודה', ברמת גן זיהו בני זוג שהגיע להצביע כי מישהו כבר הצביע במקום; וביישובים הערביים בצפון נטען כי עובד קלפי, בן מיעוטים ופעיל ליכוד, ביצע מעשים לא תקניים במעטפות ההצבעה; בבוקר תועד ברשת מקרה בו פעיל 'כחול לבן' גירש באלימות פעיל של 'הליכוד' ומ'המחנה הדמוקרטי' דווח כי פעיל שלהם ספג מכות בפתח תקווה.

ישראל ביתנו הרבתה לדווח על אי סדרים במגוון מקומות, לטענתם בהעלמת פתקי הצבעה של רשימתם. על פי טענותיהם, בעיר ערד, למשל, הועלמו פתקי האות ל' מקלפיות רבות.

השארת תגובה