מלחמת סיפוח: עיקרון או מאבק על צביון?

במסגרת המאבק כנגד סיפוח אדמות חקלאיות לעיר אלעד, תושבים מכפר סירקין ופתח תקוה הפגינו בכניסה לעיר כנגד התוכנית • "סירקין לא תהיה חרדית"

מלחמת סיפוח
מלחמת סיפוח

לקראת הדיון המסכם בנוגע להעברת האדמות החקלאיות משטחה של כפר סירקין לעיר אלעד, קבוצת תושבים מפתח תקוה וכפר סירקין הפגינו ביום שישי האחרון בכניסה לאלעד וקראו לעצור את 'תוכנית סירקין' להעברת קרקעות לצורך בניית יח"ד לאלעד .

הרקע לסיפור, כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, הוא דיון מסכם קודם החלטה, שנערך ביום שלישי השבוע בוועדת הגבולות של משרד הפנים – בנוגע להעברת האדמות חקלאיות משטחה המוניציפאלי של המועצה האזורית דרום השרון (בסמוך לכפר סירקין) לאלעד, לקראת הכשרת השטח לבניית אלפי יחידות דיור על שטחים אלו, כשלטענת תושבי כפר סירקין זהו ניסיון למחטף של משרד הפנים קודם הבחירות שיערכו ביום שלישי הקרוב, בכדי להציג זאת כהישג פוליטי של שר הפנים.

במטה המאבק אמרו, כי "מימוש התוכנית יוביל להרס סביבתי ותחבורתי. הפגיעה הקשה ביותר תהיה בחקלאים באזור שיאלצו להיפרד ממטעים ולעקור כ-3,700 עצי פרי, אותם עיבדו במסירות לאורך 80 שנה". לדבריהם, "ביצוע התוכנית להעברת הקרקעות תהווה פגיעה קטלנית בשטח פתוח שמהווה ראה ירוקה וחשובה".

במכתב שהופנה אל תושבי אלעד כתבו המוחים: "אנו תושבי כפר סירקין כ 6 ק"מ צפונית לעירכם, מציינים 80 שנות התיישבות, בהם אנו מעבדים את שדותינו רובם מדור לדור בענף החקלאות שחלקה גם מיוצא לחו"ל. מבקשים למחות על החמס שמקודם ע"י ראש עיריית אלעד, שתכליתו הפקעת אדמות חקלאיות פעילות הנמצאות בבעלות מושב סירקין ואנשים פרטיים".

במהלך ההפגנה שנערכה בכניסה לאלעד, הונפו שלטים וקריאות מחאה נשמעו על ידי המתנגדים. על אף שהמוחים טענו למאבק ענייני כנגד הפקעת אדמות חקלאיות, בשלטים שהונפו בהפגנה נכתב, כי "סירקין לא תהיה חרדית" ו"דרעי משתלט על פתח תקווה", מהם נשמע כי המאבק הוא יותר על צביון מאשר על עקרון.

לנוכח הבושה, על אף שבהפגנה הוצגו כרזות כנגד הציבור החרדי, מספר תושבים מאלעד יצאו אל הכניסה לעיר והפגינו הזדהות יחד עם המפגינים. קודם ההפגנה קראו מספר תושבי העיר לבוא ולהזדהות עמם במאבקם וכתבו, כי "בימי הרחמים והסליחות מחובתנו לתקן דרכנו ולהסיר כל חטא מעלינו, לזעוק את זעקת הנעשקים".

בתגובה לטענות מסר ראש עיריית אלעד ישראל פרוש: "מזה מספר שנים אנחנו פועלים כדי להרחיב את העיר אלעד ולאפשר בניית אלפי יחידות דיור נוספות. ישנן כמה וכמה אפשרויות להרחבה, וכולן נידונות בימים אלה בוועדות התכנון השונות. מטבע הדברים יש גם התנגדויות, ולכן אנחנו בודקים, יחד עם כל הגופים, את כל האפשרויות העומדות על הפרק, כדי למצוא את הדרך הנכונה לאפשר בינוי מחד, ולשמור על הסביבה מאידך".

"כפר סירקין הוא בהחלט אחד הכיוונים שנבדקים, ואפשר לומר שבכיוון חיובי מצד רוב הגופים, שתומכים בכך", הוסיף פרוש, "אך חשוב להבהיר, התכנון לבנייה בשטח כפר סירקין הגיע הרבה לפני שדובר על סיפוחו לאלעד. הוא עוד אופציה שנבחנת להרחבת אלעד. כפי שהבהרתי למפגינים בשטח. כחשוב לי לגנות את שלטי ההסתה בגנותם של החרדים שהונפו בהפגנה. אין מקום לשיח של שנאה בשום ויכוח לגיטימי בארץ. כך או אחרת, לאלעד יתווספו  אלפי יחידות דיור כי בסוף גם המתנגדים יבינו שאי אפשר לחנוק עיר ולא לאפשר לה להתרחב".

השארת תגובה