הדרה בהייטק: החרדים מתקשים להשתלב

דו"ח שהוציא רשות החדשנות חושף: כ-40% מחברות ההייטק הישראליות לא שכרו בשנה האחרונה מהנדסים זוטרים כלל, מה שמונע מצעירים חרדים שלא שירתו בצבא להשתלב בתעשיית ההייטק

אילוסטרציה: חרדים בהייטק
אילוסטרציה: חרדים בהייטק

חרדים וערבים מתקשים להשתלב בתעשיית ההייטק, כך עולה מהדו"ח האחרון של רשות החדשנות – 'חדשנות בישראל'. לפי הדו"ח נוצר כשל שוק שיוצר חסם מפני השתלבות בהייטק לאוכלוסיות כמו חרדים וערבים. נתוני הדו"ח מצביעים על כך שכ-40% מחברות ההייטק שפועלות בישראל לא שכרו בשנה האחרונה מהנדסים זוטרים, ומעדיפים להוציא משרות אלה למזרח אירופה או מדינות מתפתחות אחרות.

במצב זה, מהנדסים צעירים וחסרי ניסיון נעדרי שירות צבאי וקשרים מתאימים, או כאלה שסובלים מסטיגמות ודעות קדומות, סובלים מהדרה בתעשיית ההייטק על ידי חברות שמעדיפות על פי רוב עובדים מהאוכלוסיה החילונית ובוגרי תכניות טכנולוגיות בצה"ל.

אך לדברי נתנאל בן גיגי מנהל התפעול של תכנית מפתחים המכשירה צעירים חרדים כישרוניים לתפקידי מפתח בתעשיית ההייטק, אין מדובר בהדרה מכוונת. "בתעשיית הייטק אין משמעות להשתייכות הקהילתית של העובדים, רק לידע הטכנולוגי, לכישרון ולהבנת אופי התעשייה. המחסור בידע מוקדם והיכרות עם עולמות התעסוקה וההייטק, הם מכשול משמעותי לצעירים חרדים", אומר בן גיגי.

ואכן, במטרה להתגבר על החסמים המובנים של התעשיה, יצרו ב'מפתחים' מסלול של הכשרה ייעודית אינטנסיבית לגברים כשרוניים חרדים, שמצליחה בתוך שנה וחצי בלבד להעניק להם את הידע והכלים ואף לשלב אותם במשרות נחשבות בחברות הייטק מובילות.

הלימודים בתכנית, בנויים על פי תכניות לימודים למחוננים, תוך הקניית כלים להעמקה בחומר ולפיתוח יצירתיות. אופי הלימודים דומה ללימודים ישיבתיים, שברובם אינם לימודים פרונטליים אלא לימודים בחברותא. צוות ההוראה במסלול 'מפתחים', מורכב מאנשי אקדמיה בעלי ניסיון בתכניות לימודים אינטנסיביות ורקע עשיר בעולם ההיי-טק ותעסוקת חרדים.

בימים הקרובים יסתיים רישום למחזור לימודים שלישי המיועד לגברים חרדים (גם ללא כל רקע בתחום) מצטיינים, בעלי מוטיבציה ותפיסה חדה עם יכולת לפתור סוגיות מורכבות בדרכים יצירתיות, כאשר במקביל בוגרים של מחזור הלימודים הראשון כבר משתלבים בעבודה בתפקידי מפתחים, מהנדסים ומנתחי מידע בחברות הייטק בינלאומית גדולות.

השארת תגובה