תחרות: מי שונא אותך יותר ממני?

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן

בנציגות ישראל שבחו"ל הבחירות לכנסת ה-22 החלו. בחירות מוזרות בכל קנה מידה. האווירה ברחוב משדרת עייפות, חוסר אמונה ואמון בפוליטיקאים, נדוש, שדוף, ממוחזר ללא חידוש. גם שידורי התעמולה שהחלו השבוע לא העירו עייפים מתרדמתם. הרחוב החרדי שהחל את ׳אלול׳, מרוכז בתשובה ומעשים טובים ולא במאבק הקיומי על עצם האפשרות לחיות פה חיים יהודיים.

ברשימות הגדולות והוותיקות אין שינוי. איווט-ליברמן התיישב על הטיקט של יאיר-לפיד -שנאה לדת, חרדים וכל מה שקשור. ההצלחה הראשונית של איווט-ליברמן בסקרים, נתנה לכחול-לבן אפשרות לפנטז על קואליציה חליפית, שבה ליברמן מעביר מנדטים מגוש הימין לגוש השמאל והופה, מהפך. בסקרי העומק של השבוע התברר ל׳קוקפיט׳, שליברמן נוגס בבייס האישי, ע"ח המנדטים של כחול-לבן.

הפגיעה של ליברמן בקולות הימין שולית ולא תאפשר מהפך וקואליציה חליפית ללא המנדטים הערביים, שספק באם ישתפו פעולה, ועוד עם איווט-ליברמן! במחי ייעוץ האסטרטגים התהפכה הגישה בבלגנץ. הלכו לישון מפויסים עם הדת והדתיים ובבוקר קמו עם זמירות חדשות ואידיאליזציה חילופית. המועמד לראשות בני גנץ, (לפיד מוחבא בקמפיין) החל בזמירות על קואליציה חילונית-ליברלית, ללא דתיים וחרדים כלל ועיקר. המטרה, החזרת הבנים האובדים שנטשו לליברמן ושנאת חרדים, לבייס הבסיסי. אידיאת משפחת לפיד חזרה לכותרות ולעדנה מפי בני גנץ בכבודו ובעצמו.

סיעת המחנה-הדמוקרטי שבבסיסה מרצ, אהוד-ברק ופליטיו, התחילו בקול ענות גבורה, דמוקרטיה, ביטחון, זכויות אדם, הנהגה איתנה, צדק ויושרה פוליטית, אמרו לא! לשחיתות. הסקרים המאכזבים, דרדרו אותם למלשינון טלפוני נגד הדתה! מאחר והפונים היחידים חרדים מתלוצצים, הקו לא פועל בשבת וחגי ישראל. חבל על ההשקעה, הגימיק נכשל. גם כאן מנסים להבנות מהגל, הכה ביהודי ותרוויח. עד כה ללא הצלחה משמעותית. אחרים עושים זאת יותר טוב.

בציבור הדתי והחרדי מרגישים רדופים. גם באם בשטח וביום יום, השנאה האישית לא הרימה ראש כפי שזה נראה ונשמע. באמצעי התקשורת ובמדיה זה גל עכור שנשמע, נקרא ונראה נורא. כבר התפרסם על התנכלויות לבתי כנסת ואפי׳ נסיונות הצתה. הרגשת הנרדפות מלכדת את יחידי הציבור החרדי שישבו על הגדר והתלבטו. המפלגות הדתיות-חרדיות קיבלו במתנה קמפיין חלומי, בחסות וע״ח תקציבי מפלגות השמאל: דתי-חרדי חש נרדף אמיתי ע״י גוש השמאל ואידיאת הכל שפיט, בגיץ ובידי מערכת המשפט. במפלגות החרדיות מקווים שהציבור ירוץ להצביע. הפעם גם המתלבטים ואלו שישבו על הגדר, ללא ספק למי.

גם חוגים שבעבר לא הלכו לנצל את הזכות הדמוקרטית ולהצביע, ולא רק אנשי הפלג-הירושלמי יבינו ש״עת לעשות לה׳ הפרו תורתיך״ והכוונה לחסידויות הירושלמיות הקטנות שקרובות לחוגי סאטמר והקנאים. התחושות הקשות יביאו למיצוי האלקטורט הקיים בצורה מקסימלית. אלף עצרות, חתימות, הבטחות וברכות, לא יספקו את הסחורה כמו תחושת הנרדפות והרגשת השנאה העיוורת. בחיים המפלגות בכוחות עצמם לא היו משיגות את התחושה הקיימת בציבור הדתי-חרדי.

איווט ליברמן גילה מחדש את הפוטנציאל ממשפחת לפיד שנבנו ע״כ בעבר. בכחול-לבן שבתחילת דרכה ניסתה לקרוץ לשת״פ עם החרדים ׳החביאו׳ את לפיד ויחסו לדת. שם קיוו שהמנדטים המסורתיים של מצביעי יאיר-לפיד ימשיכו לנדוד אחריו.

בני גנץ ביקר בבני ברק ונפגש עם מובילי דעת קהל חרדים, בכדי לפרוס את משנתו המאוזנת. בשיטוטיו במסע הבחירות בני גנץ לקח טרמפיסטים בחורי ישיבה ודאג לפרסם את שיחותיו עימם. ברשימה הוצבה נציגה חרדית במקום ריאלי. כשהתברר ב׳קוקפיט׳, שהקולות האנטי-חרדים נוטשים את כחול-לבן ונודדים לליברמן. שינו גישה בחטף.

בני-גנץ שינה את עורו ולמד משותפו, אולי זה יעזור. החשש הגדול של גנץ/לפיד/ברק והחברים, ליברמן הזגזגן, ירוויח ויעביר קולות מגוש השמאל, שבסוף ישמשו פלטפורמה לקואליצית גוש הימין, עם או ללא בנימין נתניהו בראשו. בעבר לליברמן לא היו שום בעיות עם החרדים ואדרבא. לליברמן אין שום בעיה אתית בנושא, בבחירות הבאות הוא ימצא סיסמאות חדשות. ׳מילה זו מילה׳ שאין כל צורך לקיים.

בכחול-לבן התחילו להפנים, שתלות והצלחה יחסית של ליברמן, תביא אותו לדרוש רוטציה בהנהגה ושותפות בראשות הממשלה. זה כבר נפלט לאיווט ליברמן, שלא הזדרז להכחיש. עשרה מנדטים לישראל-ביתינו וליברמן דורש רוטציה ללא קשר למצב המנדטים של האחרים. גם באם בלגנץ תשמור על כוח של 35 מנדטים. למה לא? ביישן איווט ליברמן לא.

המפלגות הדתיות-חרדיות קשרו גורלם בקשר-גורדי בל ניתק עם הליכוד ונתניהו. בכחול-לבן מבינים שאין סיכוי לשינוי במדיניות. משכך הוחלט אסטרטגית לא רק טקטית, להלחם ולחזור לפנות לבייס הישן של יאיר לפיד, נגד דת ודתיים, ששווה לפי המומחים כעשרה מנדטים, עליהם מנסה להשתלט ליברמן. הכוח החרדי עלול להיות לא משנה ואיזוטרי, באם גוש הימין לא יגיע ל61 מנדטים מקווים. הצלחה מרשימה בבחירות וכישלון בשותפות בקואליציה החדשה, עלולים להיות הרי אסון לציבוריות החרדית בארץ הקודש שפונקה בקדנציות האחרונות.

בימים שנותרו ליום הבוחר, כולם ינסו הכל. רוה״מ בנימין נתניהו עוד יקפוץ למסעות קצרים בחו״ל! כדי לייחס לעצמו כישורים ומנהיגות שאין לאחרים, למרות שהנושא ברור, מוחלט ומיצה עצמו. אחרי שנים רבות, רוה״מ גלה לביקור ממלכתי בחברון עיר האבות, אך לא הכריז על הנגשת המערה ושינויים מעשיים בשטח שבשליטה ישראלית למגינת לב הנאספים. בליכוד ובנימין נתניהו מתייחסים לבוחרים המתגוררים  ביהודה ושומרון כמונחים בכיס, הם מחפשים קהלים נוספים בציבור המסורתי ימני, שיגדילו את הליכוד ע״ח שותפיו המסורתיים. בקדנציה הנוכחית זה הרס את הסיכוי לקואליציה. נתניהו כנראה לא לומד או שהוא בונה על קואליציה חליפית.

בגוש השמאל ׳רק לא ביבי׳, כבר מנפנפים בסוקרים, שמזהירים שאחוז ההצבעה צפוי לשחק תפקיד קריטי בהכרעת הבחירות הקרובות. ההערכה: "עייפות הבוחר הישראלי" והנהירה לחו״ל בשבוע הבחירות, תשחק לטובת המפלגות החרדיות שמצביעות באחוז גבוה יחסי. בגוש השמאל מדברים בפומבי וברצינות על קואליציה חילונית עם הליכוד, ליברמן ללא חרדים וביבי. במקרה כזה גם מרצ והקוריוז ששמו אהוד-ברק ישארו בחוץ עם עיניים לטושות. בדיעבד, בבלגנצ יציעו את הראשות למועמד חליפי מהליכוד, עפ״י עקרון הקודש ׳רק לא ביבי׳. ביום שאחרי, בנימין-נתניהו יכול לקום בבוקר ולגלות, שחוץ מהחרדים, הימנים, וקצת נאמנים, הוא נשאר מלך ללא נתינים.

בליכוד ובימין מקווים שחוק-המצלמות שיאושר עוד לפני יום הבחירות, ישמור על חוקיות ההצבעה במגזר הערבי, נקודה משמעותית ביותר לגוש הימין שלא זוכה לאהדה במגזר. ליברמן עוד ינסה לעשות יחס״צ מההצבעה המסיבית בשכונות החרדיות, השבוע ליברמן השתטה כשדיבר על 120 אחוז הצבעה במאה שערים! אפי׳ לא בדיחה עצובה. בקלפיות המדוברות אחוז ההצבעה נושק ל20 אחוז. ליברמן לא התנצל. הציבור החרדי חייב יהיה לעשות חשבון נפש אמיתי עם איווט ליברמן, האם משה ליאון בירושלים ישלם את המחיר? הכל אחרי שיוודעו התוצאות הסופיות. ישנה תחושה שהביטוי ׳במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד׳, הולך להיות פופולארי ואקטואלי. הבוחר יקבע ויחליט.

השארת תגובה