ירושלים מתקדמת לתחבורה ירוקה

10 אוטובוסים חשמליים במימון המשרד להגנת הסביבה ישתלבו החל ממחר במערך התחבורה הציבורית של אגד בירושלים – נוסעי קו 15 בבירה יהיו הראשונים בעיר ליהנות מאוטובוסים ירוקים ושקטים

אילוסטרציה: האוטובוסים החשמליים החדשים בירושלים - צילום המשרד להגנת הסביבה
אילוסטרציה: האוטובוסים החשמליים החדשים בירושלים - צילום המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, עיריית ירושלים, אגד וצוות תכנית אב לתחבורה את האוטובוסים החשמליים הראשונים, שיפעלו בעיר ירושלים. החל ממחר, יום רביעי 4/9/2019 יפעלו עשרה אוטובוסים חשמליים בקו 15 המתחיל מתחנה מרכזית ירושלים ומסתיים בשכונת תלפיות. הפרויקט מתוקצב על ידי המשרד להגנת הסביבה בהיקף של 4 מיליון שקל, במסגרת החלטת ממשלה ייעודית שיזם המשרד.

האוטובוסים החשמליים, שיתחילו לנסוע ברחבי העיר הם חלק ממהלך מקיף בקרב משרדי הגנת הסביבה והתחבורה, שמטרתו מעבר לאוטובוסים ירוקים יותר, המצמצמים את הזיהום והרעש הסביבתיים ומשפרים את השירות לנוסע.

עשרת האוטובוסים הראשונים שמגיעים לירושלים הם הסנונית הראשונה בבירה במסגרת מעבר של קווים נוספים לאוטובוסים חשמליים.

האוטובוסים החשמליים כובשים את העולם

אוטובוסים חשמליים נחשבים בשנים האחרונות לאלטרנטיבה מועדפת בתחום התחבורה הציבורית בעולם. האוטובוסים מספקים מענה למספר אתגרים משמעותיים בתחום: הם חוסכים בשימוש בדלק, הם אינם מזהמים והם שקטים. הפיתוחים הטכנולוגיים מאפשרים לאוטובוסים החשמליים לבצע נסיעות ארוכות יותר בין טעינה לטעינה וסביר להניח כי בשנים הקרובות נראה אותם גם בקווים הבין עירוניים. צי האוטובוסים החשמליים בעולם גדל ב-32% בשנת 2018 וכ-95% מהאוטובוסים החשמליים בעולם פועלים ומיוצרים בסין, שבה התחום זוכה למחקר ופיתוח משמעותיים.

אודות האוטובוסים החשמליים

האוטובוסים החשמליים שהצטרפו לצי אגד בירושלים הם מדגם K9C-13a של חברת הענק הבינלאומית – BYD, שעבורם הוקם חניון ייעודי עם עמדות טעינה בחניון אגד 4/9 בסמוך למחלף רמות בעיר.

האוטובוסים ישרתו את נוסעי קו 15 בעיר והנהגים בהם יהיו רק אלה שהוכשרו במיוחד עבורם. האוטובוסים החשמליים נטענים במשך כחמש שעות ומסוגלים לבצע נסיעות במרחק של 200 קילומטרים בין טעינה אחת לשנייה. המהירות המקסימלית שלהם עומדת על 70 קמ"ש – מהירות זהה לאוטובוסים רגילים.  היתרונות המהותיים של האוטובוסים החשמליים אינם מתמצים רק בשימוש באנרגיה ירוקה ובשמירה על רמת השירות לנוסעים. האוטובוסים החשמליים מספקים מענה לשתי סוגיות משמעותיות בתחום איכות הסביבה, בכל הנוגע לאוטובוסים עירוניים: האוטובוסים החשמליים אינם פולטים זיהום אוויר במישרין כלל, וגורמים לפחות ממחצית פליטות גזי החממה לעומת אוטובוסי דיזל.

משה ליאון, ראש העיר ירושלים, אמר בטקס ההשקה: "ירושלים מובילה את מהפכת התחבורה הציבורית בישראל. העיר נהנית כבר שמונה שנים מרכבת קלה ששינתה את הרגלי השימוש של הירושלמים בתחבורה ציבורית והביאה לעיר נקייה, בריאה ויפה יותר. האוטובוסים החשמליים מהווים עוד נדבך משמעותי ביצירת העדפה לתחבורה ציבורית, והפעם התרומה היא לכולם – לנוסעים, למשתמשי הדרך ולסביבה".

נעה אבירם, מנהלת אגף בכיר תחבורה ציבורית, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית: "שילוב אוטובוסים חשמליים אינו דבר של מה בכך, הנהגים עברו הכשרה מיוחדת והם יהיו היחידים שיוכלו לנהוג באוטובוסים החשמליים. הוקם חניון ייעודי לאוטובוסים חשמליים, חניון 4/9, הכולל עמדות טעינה תרומתם של האוטובוסים החשמליים למערך התחבורה בעיר, לנוסעים ולסביבה הופך את ההשקעה למשתלמת במיוחד – האוטובוסים אינם פולטים פחמן דו חמצני, אינם צורכים דיזל ואינם מייצרים רעשי מנוע. השקת החניון והאוטובוסים הינה חלק מהליך להפיכת התחבור העירונית מונעת בחשמל".

זהר זולר, מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה, אמר: "ירושלים נמצאת היום בשיאו של מהלך משנה מציאות, בסופו ירושלים, תושביה ומבקריה ייהנו מסביבה בריאה ונקייה יותר ומתחבורה ציבורית יעילה, אמינה ובטוחה.  שילובם של האוטובוסים החשמליים במערך התחבורה הציבורית בעיר  בה מתפתחת רשת קווי רכבת קלה, מהווה בשורה של ממש ואני מקווה כי עשרת החלוצים יביאו בעקבותיהם אוטובוסים חשמליים רבים".

אבי פרידמן, יו"ר אגד: "אין ספק שאחד האתגרים הגדולים והמשמעותיים ביותר שעומדים בפני האנושות כיום, הוא ההתמודדות עם סוגיית איכות הסביבה. חברת אגד מהווה כיום את ראש החץ בכל הנוגע להכנסתה ולהטמעתה של הטכנולוגיה הייחודית הזו, ועם השקת הפרויקט כאן בירושלים אנו מפעילים 35 אוטובוסים חשמליים בישראל, זאת במקביל למאות האוטובוסים המופעלים על ידינו בהנעה מופחתת זיהומים בפולין והולנד.  הכנסתם לשירות של האוטובוסים החשמליים היא צעד משמעותי באבולוציה של אגד, הלוקח אותה אל תוך העידן החדש של שימוש בתחליפי אנרגיה".

השארת תגובה