שבועיים: מערכת הבחירות בישורת האחרונה

נתניהו רוצה מנדטים של הציונות הדתית ושל עולי רוסיה, ליברמן מגלה עניין בנישה של 'כחול לבן', יהדות התורה מאמינה בחרד"לים מאוכזבי שקד, ש"ס חורשת את הפריפריה כדי למשוך את הקולות של כחלון ואורלי לוי

משכן הכנסת מואר בכחול, צילום: דוברות הכנסת – נועם ריבקין-פנטון
משכן הכנסת מואר בכחול, צילום: דוברות הכנסת – נועם ריבקין-פנטון

מערכת הבחירות נכנסת לישורת אחרונה, או לפי חלק מהמפלגות, בימים אלו היא רק נפתחת. מעט שלטי חוצות מתחילים לבצבץ, מסיבות עיתונאים הופכות לתכופות, ההודעות והנאומים זורמים בקצב גובר.

אך הקרב האמיתי מתנהל ברובד אחר: מי מהמפלגות יצליח להעביר את הנרטיב שלו: האם המפלגה הגדולה היא המשמעותית או שצריכים לחזק מפלגות לווין מימין ומשמאל? האם הצבעה למפלגות חרדיות היא תמיכה מלאה בנתניהו? האם אנחנו עוברים את אחוז החסימה?

למעשה, מרבית המפלגות יודעות בדיוק לאיזה קהל ספציפי הם מכוונים, אליו ינסו להפנות את חצי השכנוע בימים האחרונים. נתניהו רוצה מנדטים של ציונות דתית ועולי רוסיה, ליברמן מגלה עניין בנישה של 'כחול לבן', יהדות התורה מאמינה בחרד"לים מאוכזבי שקד, וזו רשימה חלקית.

בבחירות הנוכחיות יותר מאי פעם, מתחדדת במפלגות ההבנה שיום הבחירות הוא קריטי ביותר, ובעבודה נכונה ניתן להשפיע על החלטת הבוחר, רגע לפני שהוא נכנס לקלפי. בליכוד ובכחול לבן שומרים בקופה מיליוני שקלים ליום הבחירות (על פי הערכה מבוססת, תקציב הליכוד ליום הבחירות כפול משל כחול לבן), זאת בנוסף לשלל יוזמות שנועדו להביא מצביעים לקלפי, אחת מהן פונה לנשים בפזורה הבדואית, שייעזרו באוטובוסים ובמתנדבים.

גם סוגיית אחוז ההצבעה משמעותית. עד כה טרם נעשה סקר שבוחן את נכונותם של אזרחי ישראל להטריח את עצמם אל הקלפי בפעם השנייה השנה, אך התחושה העולה מהרחוב היא של שאננות מוחלטת. אחוז ההצבעה ישפיע מהותית על הרכב הממשלה הבאה.

בהפרש של דקות, הודיעו השבוע בליכוד ובכחול לבן על "הפסקת הקמפיין", זאת לאור המצב הביטחוני שהתלהט בגזרת הצפון. הקמפיין לרגע לא הופסק. נתניהו נהנה מהילת המנהיג הבטחוני, המוצלח והאחראי, יריביו מתחו ביקורת על התרברבות יתר ושימוש במידע בטחוני לטובת מינוף פוליטי. אגב, ביקור מדיני שתוכנן לנתניהו ערב הבחירות בהודו, בוטל.

אך גולת הכותרת של השבוע הייתה מלחמת נתניהו בתקשורת. בסדרת הקלטות שפורסמו על ידי העיתונאי גיא פלג, המוכיחות לכאורה את מעורבותו העמוקה של נתניהו בשוק התקשורת, למען מיטיבו שאול אלוביץ', הנדונים בתיק 4,000.

בתגובה, מפלגת 'הליכוד' יצאה בקמפיין אישי על העיתונאי גיא פלג, וראש הממשלה כתב נגדו בשלל ציוצים ושידורים חיים. חברת החדשות הצמידה לפלג אבטחה. נתניהו קרא פומבית להחרים את שידורי 'חדשות 12'. מאוחר יותר עלה קמפיין בו מתקיימת השוואה בין אויבי ישראל לאויבי נתניהו בתקשורת.

בהמשך חשף העיתונאי ספי עובדיה הקלטות של שר התקשורת לשעבר איוב קרא עם נתניהו, בהם נשמע נתניהו מתערב בשוק התקשורת חרף ההגבלות שהוטלו עליו ושהביאו להתפטרותו מהתיק. נתניהו דרש לבטל רגולציה על ערוץ 20 הימני. החלק המביך בהקלטות היה בצעקות שהרים ראש הממשלה על קרא, על כך שהוא מופיע לצד איילת שקד בכותרת ב'דה מרקר', ככאלו שהובילו לרפורמה לטובת ערוץ 20. נתניהו כעס במיוחד על הקרדיט שקיבלה שקד על המהלך. "איוב, אתה השתגעת?", נשמע נתניהו בהקלטה.

ליברמן ממשיך להסית

למרות הניסיונות של כל המפלגות לחבוט בכוחו, יו"ר 'ישראל ביתנו' ממשיך לדהור על גלי האנטי חרדיות, כל הדרך לקלפי. בסקרים הוא מקבל כ-10 מנדטים ומהווה מכשול עתידי על הקמת ממשלת ימין, זאת לאור הצהרתו כי יכפה ממשלת אחדות.

ליברמן ביקר בשבוע שעבר במפעל פיניציה בירוחם, ופיזר הצהרות לרוב על מאבקו העתידי בוועדת השבת ובכפייה הדתית. האירוע הותיר כותרות דווקא מכיוון פחות מחמיא: עובדת במפעל אוימה בפיטורין, זאת לאחר ש"העזה" להעיר לליברמן על כך שהוא מנצל את מצוקת המפעל לצרכי בחירות. רק לאחר סערה תקשורתית, הודיע המפעל כי העובדת תשוב לעבודתה.

חורשים את הפריפריה

במפלגות החרדיות מנסים להעלות הילוך. חברי הכנסת של 'יהדות התורה' יצאו בשבע האחרון לחרוש את הפריפריה, ואילו בש"ס מסיימים את אירועי הקיץ באמצעות משרד הפריפריה – שהפכו לזירת בחירות – ומתקדמים לעבר עצרות הסליחות – שיהפכו גם הם לתועלת המערכה הקדושה.

רגע של חרדה נרשם בש"ס כאשר ראש הממשלה נתניהו פנה השבוע לראשונה בקולו למצביעי ש"ס – בני הברית האדוקים – וקרא להם להציע 'מחל'. שעתיים אחרי נחשפו הקלטות של דרעי, בהן טען כי קיבל ערב פיזור הכנסת הצעות מבכירים בתוך הליכוד כדי לבצע הפיכה וללכת למהלך פוליטי ללא נתניהו, אך לדבריו הוא דחה אותם על הסף. המסר – אנחנו נאמנים לנתניהו יותר מאנשי מפלגתו.

ההצהרה של עמיר פרץ

יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ הצהיר בוועידת כי הוא לוטש עיניים לתיק האוצר, בממשלה ללא נתניהו. לדבריו, "אף משפחה ישראלית לא פשטה את הרגל ממחירי הקוטג', אך מאות אלפי משפחות ישראליות לא מסוגלות לגמור את החודש ונמצאות באוברדרפט בגלל הוצאות החינוך והוצאות הדיור. נתניהו ותלמידיו מפקירים את אזרחי ישראל". המפלגה של פרץ התעטרה השבוע בסלוגן חדש – 'כיפת ברזל חברתית', דבר שלא ממש מסייע בעדה להמריא בסקרים.

השארת תגובה