אילן קצ'נס: "ניהול מחייב חזון ותוכנית פעולה מפורטת"

משבר ניהולי או כלכלי פוקד כמעט כל חברה ועסק , השאלה היא איך יוצאים ממנו לדרך חדשה ובטוחה. לטענת איש העסקים אילן קצ'נס "התשובה מתחילה בניתוח המצב ובניית אסטרטגיה מידית וארוכת טווח"

אילן קצ'נס
אילן קצ'נס
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

זה לא סוד. חברות רבות בישראל עוברות משברים ניהוליים או כלכליים, וחלקן נסגרות בעקבות כך. חלק מחברות האופנה, כמו זברה או דיסקרט שנמצאת בכותרות בימים אלו, לא הצליחו לעמוד בתחרות מול אתרי מסחר בינלאומיים, ונקלעו למשברים. מנגד, ישנם משברים גם בחברות ריהוט ועיצוב, ולראייה, מתחמי עיצוב כמו דיזיין סנטר שברמת גן מתקשים להתרומם.

בשונה ממה שניתן לחשוב, משברים לא אמורים להתרחש בכל מצב. לפי אילן קצ'נס, מנכ"ל "עוץ לי אסטרטגיה ניהולית", המשברים הניהוליים הללו מתרחשים בשלב הצמיחה והגדילה של של הארגון: "המשברים האלה ברוב הפעמים, צצים כאשר בעלי העסק רוצים לגדול – לפתוח עוד סניפים, לגייס עוד משאבים וכדומה, מבלי שבוצעו ניתוחים להשלכות ונקבעו דרכי הפעולה". מנגד, ניתן לראות כי גם אצל חברות ותיקות, מתרחשים משברים, כמו למשל טויוטה וסאגת כריות האוויר או דוושות התאוצה, או חברת בואינג עם מטוס ה-737 מקס.

אסטרטגיה זה הקטע

כמו בכל דבר בחיים, תכנון מקדים מונע בעיות, וכך גם מנהלי החברה צריכים לתכנן את האסטרטגיה, כדי להימנע מתקלות בדרך. "זה מאד קל להגיד, אבל אין ספק שזה דורש כושר ארגוני וידע בניהול. מניסיוני, חברות נקלעו למשברים כי לא הייתה להן תכנית מגירה לשעת חירום. ללא אסטרטגיה וסגל ניהולי מתאים, החברות הקטנות ששואפות לצמוח, מתקשות לעשות כן", אומר אילן קצ'נס.

"לבעל העסק קשה לעיתים להבין כי בתהליך הצמיחה, הוא הופך למנהל עם אפיון חדש של יכולות. האגו של ההנהלה, מוביל לפעמים לאבדון בעת שנדרש ידע מקצועי. כאשר הנהלה  לא מצטיידת ביועצים מקצועיים ובסגל ניהולי שמבין דבר או שניים בניהול חברה, הדרך אל התהום קצרה", קצ'נס מבהיר.

אפשר להבין למה קצ'נס מתכוון. הרי לכולנו קשה להודות בחסרונות שלנו, או בתכונות

החסרות לנו, וכך גם בעלי העסקים שרוצים להגדיל את העסק. לא כולנו נולדנו עם כישורי ניהול חברה, ולכן יש ללמוד ולהיעזר בגורמי עזר לשם כך.

מטוס 737 מקס שגרם למשבר בחברת בואינג

"עסק שמתפתח בלי חזון, בלי יעדים, בלי תכנית סדורה, הופך להיות "עול" על הבעלים שלו, והם לא יודעים איך לפעול עם החברה שגדלה להם פתאום. כבר לא מדובר בחנות קטנה או מכולת שכונתית, והצמיחה חייבת להיעשות בהדרגה, תוך מחשבה ויעדים ברורים", טוען קצ'נס.

הסתכלות קדימה וצפי לעתיד

חברות מפורסמות לא ראו את עתיד התחום שבהן הן עוסקות, וסגירת השערים הייתה זריזה. כך קרה עם נוקיה, שלא האמינה שהאייפון יצליח ואנשים ירצו מסכי מגע, וכך קרה עם יצרניות לציוד צילום כמו קודאק ופוג'י, שלא צפו שאנשים יצלמו בסלולרי במקום במצלמות דיגיטליות.

"התעסקות ותכנון לשעת חירום אף פעם לא נעימה – לא בצבא, ולא בניהול עסק כלכלי. אבל, וזה אבל חשוב, התכנון הזה יכול להציל את החברה מסגירה ופשיטת רגל. בחברת 'עוץ לי אסטרטגיה ניהולית', אנחנו מחפשים את הדרך המהירה לפתרון, ולא במציאת אשמים. גם אם נמצא את האשם, הוא לא יעזור לתהליך", טוען מנכ"ל עוץ לי אסטרטגיה ניהולית אילן קצ'נס.

"התעסקות ותכנון לשעת חירום אף פעם לא נעימה" | צילום: יח"צ

הוא מציג את השיטה המהירה לטיפול במשבר: "כאשר אנחנו נקראים להצלת והבראת חברה, השלב הראשון הוא ביצוע ניתוח מפורט ביותר לחברה – כולל בעלי ומייסדי החברה, וכולל הסגל הניהולי. יועצים מקצועיים – רואי חשבון, עורכי דין ואסטרטגים המגיעים מחברת 'עוץ לי אסטרטגיה ניהולית', מבצעים את אותו ניתוח תוך יומיים מתחילת הפעילות, ובסופם מתקבל דו"ח פרטני הכולל דרכים מהירות לפתרון המשבר".

חשוב לומר – קצ'נס מודה כי לא בכל פעם מעשרות הפעמים בהם הוא נקרא לעזרה ולהבראה, התהליך צלח, ולכן "יש ללמוד מהכישלון, ולהפוך אותו בפעם הבאה לניצחון. אנחנו תמיד עם הפנים קדימה ולעתיד, אך לא שוכחים את המסקנות והלקחים שהפקנו בעבר".

השארת תגובה