חשוד טוען: "החוקרים 'תפרו' לי מסדר זיהוי"

צעיר יהודי שזומן ל'מסדר זיהוי' בתחנת מרחב דוד מכחיש את האירועים המיוחסים לו וטוען כי התיק נתפר מתחילתו ועד סופו – פרקליטו: “אנחנו עדים למקרה נוסף של מוטיבציית יתר נגד היהודים בעיר העתיקה"

אזיקים
אזיקים

חודש ימים לאחר שנחקר לראשונה במשטרה, זומן א’ למסדר זיהוי בתחנת מרחב דוד. א’, תושב הרובע בן 19, נחשד בתקיפה של שני קטינים ערבים בעיר העתיקה בירושלים. הוא מצידו מכחיש את האירועים, וטוען כי התיק נתפר לו מתחילתו ועד סופו.

הרקע לדברים, הוא סכסוך בין תלמידי הישיבה בה לומד א’ לבין ערבי תושב העיר העתיקה שגר בשכנות וחבריו, כאשר במהלך הסכסוך הביאו את הנערים להתלונן על התקיפה לכאורה. א’ אכן הגיע למסדר הזיהוי וזוהה על ידי הקטינים המתלוננים, אך שורה של אירועים חריגים הביאה את עורך דינו, רחביה פילץ מארגון ‘חוננו’, לשלוח מכתב בהול לתחנת מרחב דוד המצביע על זיהום חמור במסדר הזיהוי.

על פי המתואר במכתב הבהול ששיגר פילץ למשטרה, נשלח רכב הסעות מטעם המשטרה לאסוף את הקטינים שנפגעו על פי החשד. מעבר למהלך התמוה שמעיד על מוטיבציית יתר, קיים חשש סביר שגורם משטרתי שהה איתם במהלך הנסיעה ושוחח איתם בענייני מסדר הזיהוי. החשש הזה מקבל משנה תוקף, כשהתנהלות הקטינים במהלך מסדר הזיהוי היתה לא טבעית ומעוררת חשד.

"האירוע המדובר התרחש לפני חודש ימים, ואין חולק כי המדובר באירוע חד פעמי", טוען פילץ במכתב, “אולם להפתעתי, הילדה בת ה-12 זיהתה מיד וללא היסוס את מרשי, וגם בן ה-7 שנכנס אחריה זיהה אותו ללא כל התלבטות”. חיבור של הנקודות, הביא את פילץ למסקנה שמישהו הכין את הקטינים במהלך הנסיעה למסדר הזיהוי.

כשהוא מזדרז לעמוד על זכויות מרשו, פנה פילץ לחוקרת שהיתה בתחנה באותו זמן, על מנת להעביר דרכה לקטינים את השאלה – האם מאן דהוא הראה להם תמונות של החשוד לפני מסדר הזיהוי. התגובה של אותה חוקרת הגבירה אצלו עוד יותר את החששות. היא טענה שאינה יכולה לשאול את אותם קטינים שום שאלה מבלי לקבל אישור של קצין חקירות, ולפי שעה היא אינה מצליחה ליצור איתו קשר. החוקרת המשיכה להתחמק, ופילץ נותר ללא מענה.

לאחר שרשרת האירועים מעוררת החשד, ומשלא קיבל מענה בשעת מעשה, שלח פילץ מכתב לקצין חקירות מרחב דוד, בדרישה לפסול את מסדר הזיהוי, בטענה כי נפלו בו פגמים העולים לכדי ‘זיהום’ המסדר. מלבד פסילת מסדר הזיהוי, דרש פילץ גם לפתוח בחקירה נגד המתלוננים באשמת שיבוש הליכי חקירה. מהיחידה החוקרת טרם התקבלה תגובה.

"מדובר במקרה נוסף של מוטיבציית יתר של המשטרה לפעול כנגד היהודים בעיר העתיקה”, טוען עו”ד רחביה פילץ. "באופן מפתיע ושלא כנהוג סיפקה המשטרה שרותי הסעה למתלוננים. בנוסף דרך הזיהוי העלתה חשש כי שהמתלוננים עברו הכנה למסדר הזיהוי. לבקשתי לשאול את המתלוננים מי תדרך אותם לפני המסדר סרבה חוקרת המשטרה באמתלות שונות לאפשר זאת. כלל ההתנהלות מעלה חשש לשיבוש חקירה ואנו נפעל על מנת שהדבר ייחקר".

השארת תגובה