שבעת פלאי תבל החדשים

מבט אל שבעת פלאי תבל שחוברה על ידי האגודה האמריקאית להנדסה אזרחית, שבעת פלאי הטבע של העולם, הרשימות האלטרנטיביות של שבעת פלאי תבל של העולם התת ימי • ובאלו רשימות פלאי תבל ממוקמים העיר העתיקה בירושלים וים המלח

פירמידה
פירמידה
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

בעקבות שבעת פלאי תבל של העולם העתיק ושל ימי הביניים עליהם כתבנו בגיליון שעבר, בשנת 2001 ארגון שוויצרי נטל יוזמה והחליט לעדכן את רשימת פלאי תבל  ובכך לקבוע מחדש מהם שבעת המופלאים של העולם המודרני. על התואר התחרו  200 מומנטים ייחודים בקנה מידה עולמי אך נבחרו לבסוף רק שבעה, והתחרות העולמית צברה התעניינות רבתי.  ב2007 התפרסמו הזוכים, ובראש הרשימה המכובדת "הפירמידה של גיזה" –  קיבלה את התואר: "הפלא השמיני" ומקום של כבוד כמומנטום יחיד – שריד לעולם העתיק שהיה ונכחד.

ברשימה אף הופיעו מומנטים נוספים הזכורים לנו מהרשימה הקודמת של ימי הביניים: החומה הסינית, הקולוסאום, הטאג' מאהל.  בנוסף הצטרפו כמה וכמה אתרים מרתקים מיבשת אמריקה שקופחה מהרשימות הקודמות של ימי הביניים והזמן העתיק.

מאצ'ו פיצ'ו – השם הזה שייך לעיר קדומה ומסתורית של תרבות האינקה בקולומביה, בעברית "פסגה עתיקה". העיר שהייתה עיר משגשגת בתקופת האינקה שוכנת על רכס הרים מעל עמק אורובמבה בפרו בליבו של נוף פראי יפהפה. שנים רבות הייתה מוסתרת בסבך הג'ונגל עד אשר החלו ארכיאולוגים להתעניין בעיר – ובעקבות כך גם תיירים וחוקרי תרבות הגיעו לגלות את העיר שנותרה כמעט בשלמותה ולא נהרסה בידי הכובש הספרדי האכזר כמו ערים רבות ואחרות. האלמנטים בעיר מעידים על חכמה הנדסית מופלאה, זכר ועדות לציוויליזציה של תרבות האינקה שנכחדה. המבנים בעיר עשויים מאבנים גדולות ומסותתות –  בצורה מדויקות, אבן על גבי אבן וללא טיט ביניהן, כך שלכאורה נראה כי המבנה עשוי גוש אחד חלק. לא ברור כיצד הובילו את האבנים הכבדות למקומן (בתרבות האינקה לא היה ידוע השימוש בגלגל), והדבר נותר בגדר חידה. אחת ההשערות הן כי הפרויקט נעשה באמצעות עשרות אם לא מאות פועלים. העיר אף מתייחדת באלמנט מפותח של  מערכת השקיה מסועפת שהובילה מי מעיין זכים לכל אחד מן הבתים, ומזרקות מים המחוברות ביניהן באמצעות תעלות ואגני ניקוז חצובים בסלע.

צ'יצ'אן איצ'ה – עיר אינדיאנית נוספת שנבנתה על ידי תרבות המאיה ושוכנת באזור מקסיקו. במרכזה נמצאת פירמידה עתיקה שמאתגרת את התיירים בטיפוס לגבוה – מי שהצליח מתוגמל במצפה נוף יפהפה, אך במסדרונות הפירמידה, המצב הפוך. הלחות גוברת ועלולה להיות בלתי נסבלת. בנוסף מצפה כוכבים שמימי המיועד לציון עונות השנה – עדות ליכולות האסטרולוגיות של הילידים הקדומים ו… מגרש כדור הענק ביותר בכל מרכז אמריקה שהיו מיועדים לצרכי הספורט של בני המאיה. כאשר חזר קולומבוס ממסעו באמריקה כשבאמתחתו כדור גומי אותו הציג בפני מלך ספרד – וכך התגלגל משחק הכדור עד לימינו. תופעה ייחודית שהתגלתה במקום ונותרה בגדר חידה היא צורת הולכת גלי קול מרשימה – כאשר לחישה בקצה אחד נשמעת בברור במרחק של חמש מאות מטרים! חוקרים שניסו לפענח את האקוסטיקה המיוחדת למקום נותרו משתוממים וללא הסברים.

הסלע האדום בעיר פטרה – בירת הנבטים השוכנת בדרום ירדן (ממש בסמוך לבית) התברגה גם היא במקום טוב ברשימה.  העיר הנבטית הקדומה העשויה סלע אדום ורדרד, הייתה לוטה במסתורין 2,000 שנה לאחר שתושביה נטשו אותה. או אז גילה אותה חוקר אירופאי ומאז חזרה פטרה לתהילתה הקדומה.  הדרך לעיר עוברת דרך כפר המכונה "ואדי מוסא" ודרך קניון צר ברוחב מטרים ספורים בלבד עם קירות מתנשאים לגבוה של מאה מטרים. קירות הקניון עשויות אף הן סלע אדום ועל הקירות חרוטים תבליטים וכתוביות עדות עתיקה מימי קדם. לאורך הקירות אף ישנן תעלות שהיו מיועדות להולכת מי שתיה לתושבי העיר בזמנים עברו. במורדות ההר חצובים המבנים ההיסטוריים שבשלהם רכשה פטרה את התואר הנכסף כעיר מופלאה: מומנטים רבים של ארונות קבורה החצובים באבן החול של הרי אדום שהצליחו לשרוד פחות או יותר עד ימינו. ביניהם קבר מלכותי מפואר המכונה : "אוצר פרעה" וזאת בשל אגדה רווחת כי שודדים החביאו את אוצרותיהם במקום. הקבר שנחצב בסלע לפני 2,000 שנה עשוי בחזיתו מהסלע האדום ונבנה בסגנון יווני. לא כל הפיתוחים העדינים נשמרו עד ימינו. מה שידוע לנו כיום כי את מתחם הקבר חצבו אמנים מיוחדים שהוזמנו במיוחד מאלכסנדריה. הקבר בגובה 33.77 מטרים וברוחב 24.90 מטרים והוא נחצב מלמעלה למטה, כאשר בין העמודים חצובים רוכבי סוסים מגולפים בסלע. בראש המבנה גולפו ארבעה נשרים ועוד דמויות נוספות המתקשרות לעולם המתים. העיר פטרה נשכחה מן העין במשך שנים ארוכות עד ששוב התגלתה בתחילת המאה ה-19.

האתר האחרון שייך לפסל עבודה זרה – ואנו מוותרים עליו.

הרשימה האלטרנטיבית

גרסה נוספת של שבעת פלאי תבל מודרניים – חוברה על ידי האגודה האמריקאית להנדסה אזרחית, וכוללת מבנים מרשימים או תופעות טבע יוצאות דופן שהפכו לאגדה: מגדל הסי אן, בניין אמפייר סטייט, גשר שער הזהב, סכר איטייפו, תעלת פנמה. באופן מוזר חמשה מתוך שבעת המבנים הם ביבשת אמריקה.

מגדל סי אן – לא לחינם המגדל הגבוה ביותר בקנדה מושך אליו שני מיליון תיירים בשנה. המגדל  המתנוסס לגובה של 533 מטרים, הוא בעל התואר "המגדל הגבוה ביותר באמריקה" – משנת 2010, ובמשך שיותר משלושים שנה היה המגדל הגבוה ביותר שעומד ללא תלות בתמיכה חיצונית. המגדל נבנה אי שם בשנות ה – 70 במשך תקופה של  כ-3 שנים, ונבנה במקור כמגדל תקשורת.  להפתעת הקנדים התברר להם באיחור,  כי המגדל מוצלח יותר בתור אטרקציה תיירותית. האותיות שמופיעות בראש המגדל הן CN – שם חברת הרכבות שבשטחה נבנה המגדל. אך ברבות הימים שונה השם – למגדל הלאומי של קנדה Canada's National

עלות בנייתו של המגדל עלה סכום פעוט של 63 מיליון דולר. ואת האנטנה המונפת בראש המגדל היה נוח יותר לקבע באמצעות מסוק. בקודקוד המגדל בגובה של 116 קומות ישנה מסעדה מסתובבת, שבטווח של שעה ועשר דקות מקיפה עיגול שלם להנאת הסועדים. באחת המרפסות בקומה ה 114 בגובה של 342 מטרים ישנה רצפת זכוכית המהווה גם היא מוקד משיכה לתיירים נועזים במיוחד. לקודקוד המגדל יש כמובן גרם מדרגות אשר מיועד למקרי חירום אך גם משמשות למטרות מרוץ לצורכי צדקה, הזמן שדרוש בשביל לעלות בזרם מדרגות הוא כחצי שעה. במסגרת המרוץ הצליחו הרצים לשבור שיא של עלייה במדרגות בזמן של 7 דקות ו-58 שניות בלבד.

בניין אמפייר סטייט – עוד גורד שחקים הניצב בשדרה החמישית המפורסמת במנהטן הוא בניין מדינת האימפריה – פרויקט שאפתני בגובה 381 מטרים, על 103 קומותיו. מהיום שנחנך ב 1931 במשך כמעט ארבעים שנה – החזיק הבניין בתואר המרשים: "הבניין הגבוה ביותר בעולם." נכון לעכשיו הוא הבניין החמישי בגובהו בארצות הברית, וה-34 בעולם. הבניין הושלם בתקופה כלכלית לא כל כך מזהירה – תקופת השפל הגדול בארצות הברית, והביקוש למשרדים בבניין היה מינימאלי. כך שבמשך לפחות עשר שנים דבק בבניין הכינוי הלא מחמיא "הבניין הריק".

רק לאחר תקופה של עשרים שנה הפך הבניין לרווחי ונמכר בעסקה מפורסמת במיליון דולר – הסכום הגבוה ביותר ששולם עבור בניין באותה תקופה.

הבניין המתרומם לגובה, סבל לפחות פעם אחת מהתנגשות מטוס שטעה בדרכו ואילו בפעם אחרת הייתה זו תאונה שנמנעה אך ברגע האחרון. בבוקר ערפילי בקיץ 1945 בשלהי המלחמה,  מפציץ בעל צוות מנוסה כולל קברניט עם רזומה של 30 הפצצות בחזית המלחמה באירופה, טס מעל העיר נו יורק בדרכו לנחיתה. הקברניט ביקש אישור לנחות בנמל התעופה לה גוורדיה – אך הראות הלקויה לא אפשרה את הנחיתה ובהתאם לזאת, מגדל הפיקוח הנחה את הצוות, לנחות בשדה התעופה ניוארק  תוך כדי שמירה על גובה של 1,500 רגל  (457 מטרים) כאשר הוא טס מעל מנהטן. אך הטייס כנראה תעה בדרך בשל הערפל  שאפף את העיר ולא הבחין בבניין,  או לחילופין חשב כי נהר איסט שממזרח למנהטן הוא למעשה נהר ההדסון שממערב. כתוצאה מכך התאונה הקרבה הייתה בלתי נמנעת. הקברניט החל להנמיך טוס מוקדם מן הצפוי  – המפציץ קרב לבניין RCA    בניין ג'י אי כיום, וברגע האחרון הסיט את מערכת ההיגוי, לרגעים ספורים נמנעה תאונה, אך ההתנגשות הבאה הייתה כנראה בלתי נמנעת – והמטוס התנגש בצד הצפוני של בניין האמפייר סטייט בדיוק במקום משרדי המועצה הקתולית לסעד – ולמול עיני העוברים ושבים ההמומים שהיו בטוחים כי מדובר במתאבד יפני. חור נפער בבניין, שברים החלו נופלים לרחוב למטה ושרפה גדולה פרצה במקום. מכבי האש שחשו להגיע הצליחו לכבות את השריפה תוך ארבעים דקות זאת על אף המיקום הגבוה ועל אף שמעליות הבניין נפגעו. בתאונה הקטלנית נהרגו 14 אנשים – שלושה אנשים שהיו על המפציץ ו11 אנשים ששהו באותה עת בבניין. לרוע המזל, אחת מן הפצועות הובלה לתוך מעלית, מבלי שהצוות הרפואי ידע כי נזק נגרם לכבלי המעלית, המעלית צנחה 75 קומות, אך הפצועה שרדה, והאירוע הוכר כשיא גינס.  למרות ההרס הרב שנגרם, הבניין נותר יציב על עומדו ויום למחרת בבניין האמפייר – סטייט המשיכו העסקים כרגיל.

סכר איטייפו – על גבול ברזיל פרגוואי מאחורי אגם איטייפו ניצב לו סכר איטייפו הסכר הגדול ביותר בעולם, שנבנה על מנת להפיק ממנו חשמל הידרואלקטרי. הסכר נבנה בשנות ה-70 ונחנך ב1982. במקום ניצבים 20 גנרטורים המפיקים 14,000 מגה ואט. 90% מצריכת החשמל מיועד עבור פרגוואי ואת השאר היא מוכרת לברזיל השכנה ש20% מצריכת החשמל שלה היא מקבלת  מהסכר. ואם תרצו לבקר, יש בהחלט מה להתרשם מהמפעל הגרנדיוזי.

גשר שער הזהב – אחד האלמנטים היפהפיים בעיר סן פרנסיסקו – הגשר התלוי, שכמו משקיף אל עבר העיר סן פרנסיסקו מהעבר האחד ולעבר מחוז מרין מהכיוון השני. הגשר מהווה כניסה מלכותית למפרץ סן פרנסיסקו מכיוון האוקיינוס השקט. בחירתו של הגשר לרשימת שבעת פלאי תבל התבססה על עיצובו האדריכלי והאסתטי: הגשר נצבע בצבע כתום בינלאומי וזאת על מנת להדגיש את צבע הנוף מסביב. הכינוי "שער הזהב" שדבק בגשר אינה בשל צבעו כמו שרבים סוברים אלא בעקבות שמו של המיצר מעליו הוא בנוי "מיצר גולדן גייט".  סך כול אורך הגשר 2,737 מטרים, והוא מתנוסס בגובה של  230 מעל מי המפרץ. הגשר נבנה בתחילת שנות ה-30 בעידוד של הנשיא רוזוולט  ליצירת מקומות עבודה, בעקבות תקופה של שפל כלכלי גדול.  כעבור 4 שנות עבודה הושלמה בניית הגשר שבנייתו עלתה 27 מיליון דולר – במושגים של ימינו 533 מיליון דולר – לא זול. ובמשך שלושים שנה נשא  בתואר – הגשר הארוך ביותר בעולם עד שגשרים חדשים ירשו את הכבוד. במאי 1987 נערכו חגיגות חמישים לגשר שער הזהב ולכבוד זאת התאספו 300,000 בני אדם לצעדה על הגשר בדיוק בזריחה, שהתנדנד קלות לכבוד האירוע המרגש.

תעלת פנמה – מומנטום הנחשב לפלא הנדסי של ממש ולתעלה ששנתה את פני הספנות הימית. עד 1914 נאלצו ספינות להקיף את כל יבשת דרום אמריקה על מנת להגיע מהאוקיינוס השקט לאטלנטי, כעת לאחר כריית התעלה התקצר המסע לדוגמא, מהעיר נו יורק ללוס אנג'לס בכ12,500 ק"מ. אומנם הרעיון לא היה חדש ויזמים צרפתים ניסו לבצע אותו 34 שנה קודם לכן, אך היוזמה לא צלחה וספגה כשלון בעקבות מלריה שפרצה אצל הפועלים, מפולות בוץ בשטח וכספי שוחד רבים שיועדו עבור השלטון בפנמה על מנת שיעלים עין מבעיות כספיות של היזמים. המיזם פשט רגל והמיזם הכושל כונה "שערוריית פנמה".  בסופו של דבר מי שדחף את הפרויקט עד שקרם עור וגידים היה שוב הנשיא רווזולט.

מנהרת התעלה – מנהרה שעשתה היסטוריה – היא המנהרה התת ימית שמחברת כיום בין בריטניה לצרפת מתחת תעלת למאנש. הפרויקט העצום הושלם לפני פחות מעשרים שנה בלבד ב 1994. חלק מאתנו בוודאי זוכרים את ההתרגשות שהייתה בתקשורת העולמית  כאשר ב1990 אחרי שבע שנות חפירה וכריה בקרקעית הים, החופרים משני הצדדים (מהצד הצרפתי ומהצד הבריטי) נפגשו, כארבעים מטר מתחת לקרקעית התעלה. עוד ארבע שנים עברו  עד שהעבודה הסתיימה והמנהרה נפתחה לתעבורה. המנהרה הינה באורך 50.5 ק"מ, ורובה מתחת לקרקעית הים. המנהרה משמשת כמעבר לשתי רכבות, רכבת נוסעים המקשרת בין פריז ובריסל ללונדון ורכבת המשמשת כמעבורת לכלי רכב בין שני חלקי המנהרה.

הניסיונות לחבר בין בריטניה ובין יבשת אירופה כבר צפו ועלו עוד במאה ה-19. ההצעה הראשונה הייתה ב1802 על ידי מהנדס צרפתי שהציע כי הנוסעים יעברו במנהרה מצד לצד בכרכרות רתומות לסוסים כאשר הדרך תהיה מאורת על ידי מנורות נפט ואיי התעלה ישמשו כפתחי אוורור. עלות ההצעה כפי שחשב המהנדס הייתה בסדר גודל של מיליון פאונד, והיא נקברה מהר מאד כיוון שלא הייתה מספיק יישומית כנראה. הצעה נוספת עלתה שוב ב1875, אז הוציאו הפרלמנט הבריטי והצרפתי זיכיון ליזמים פרטיים לבנות מנהרה והפעם המנהרה תשמש למעבר של רכבת. אך אף יזם לא הצליח לגייס את סכום הכסף הדרוש – וההצעה הזו נקברה גם היא. כעבור חמש שנים שוב ניסו כמה חברות רכבות בריטיות לחדש את הרעיון הן אף החלו לבצע ניסיונות חפירה אך גם הן לא הצליחו לגייס את הכסף. בממשל הבריטי אף חששו מסכנת פלישה אירופאית דרך הים ולכן לא עודדו את היוזמה. ארבעים שנה מאוחר יותר שוב ניסו חברות בריטיות לחפור ואף התקדמו למשך 128 מטר עד שהסתייגות ממשלתית – צבאית גדעה את הניסיונות באיבם.

רק בשנות ה- 80 עם המעבר לשוק אירופאי משותף, סרה ההתנגדות הצבאית ובניית המנהרה החלה על ידי 15,000 בנאים שחפרו בו זמנית משני צידי התעלה. התעלה נחפרה דווקא במקום שבו יש סלע גירי שאינו חדיר למי האוקיינוס, ולא דווקא היכן שהיה נתיב קצר יותר. החפירה בוצעה על ידי מכונות חפירה מיוחדות אשר הכילו מנגנון לסילוק הסלע ויציקת שכבת בטון על קירות המנהרה למניעת קריסה. כאשר נפגשו החופרים משני הצדדים גילו כי הדיוק היה ברמה כה גבוהה שהסטייה המרבית הגיעה לשני סנטימטר בלבד. לאחר המפגש פורקה המכונה הצרפתית ואילו מכונת החפירה הבריטית הוסטה כך שנקברה בשולי המנהרה. בריטניה עשתה שימוש בפסולת הרבה שהיגע לכמות של ארבע מיליון מטר מעוקב סלעי, הפסולת הוטמנה בחוף הבריטי וכך נוצר שטח חדש של 360 מטר דונם שנכבש מהים. כאשר את ההתרגשות הגדולה שמרו כולם לטקס חניכת המנהרה, במאי 1994 על ידי המלכה הבריטית אליזבת השנייה ונשיא צרפת פרנסואה מיטראן.

עוד פלא הנדסי ששינה את חייהם של התושבים בהולנד הגרים בקרבת מקום לשפך הנהרות ריין, מז וסכלדה ועל מנת להגן עליהם מפני הצפות. מטרה משנית היא לשפר את זרימת המים ולהגדיל את השטח המוקצה לחקלאות באזור.

גרסאות מתחרות נוספות

מי שיבדוק יגלה כי ישנם עוד גרסאות רבות נוספות של שבעת פלאי תבל חדשים. רשימה אחת הרכיב העיתון האמריקאיUSA TODAY  ובה מופיעים לצד הגרנד קניון וארמון פוטאלה גם העיר העתיקה בירושלים.

רשימה נוספת הורכבה על ידי ה-CNN תחת הכותרת: "שבעת פלאי הטבע של העולם", בה מככבים: הר האוורסט, זוהר הקוטב, ואף הנמל בריו דה ז'ניירו.

ארגון אמריקני נוסף הקים את רשימת "שבעת פלאי תבל של העולם התת ימי" ביניהם ניתן למצוא א צפון ים סוף בישראל.

השארת תגובה